سرپرست دبیری فدراسیون کاراته درباره پیشرفت‌های این رشته ورزشی در چند سال گذشته توضیحاتی را مطرح کرد.

وحید مومنی سرپرست دبیری فدراسیون کاراته در گفت‌وگو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص پیشرفت این رشته ورزشی در سطح جهان، وضعیت ملی پوشان کاراته پیش از المپیک، بازگشت این رشته ورزشی به تورنمنت‌های آتی المپیک و ... توضیحاتی را مطرح کرد.

کاراته در ۵ سال اخیر موفقیت‌های بی شماری داشته است. شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدا  به نوبه خودم دهه مبارک فجر را تبریک می‌گویم و برای همه ایرانیان آرزوی توفیق می‌کنم. تمام موفقیت‌های جامعه کاراته مرهون تلاش‌ها و موفقیت‌های کلیه مسئولان جامعه این رشته، تک تک مربیان، ورزشکاران، داوران و دست‌اندرکاران  بوده است که از بدو تاسیس رشته کاراته در ایران این فرآیند روز به روز ارتقا پیدا کرده است و توانستیم به جایگاه قدرتمندی در سطح جهان برسیم. هیچ موفقیتی اتفاقی نیست و مطمئنا پشت سر ماحصل این موفقیت‌ها برنامه ریزی و همت و پشتکاری نهفته است تا به این جایگاه مهم دست پیدا کنیم.

چند مورد از این موفقیت‌ها را نام می‌برید؟

طی چند سال گذشته موفقیت‌های بسیار خوبی داشتیم از جمله کسب کرسی‌های جهانی و آسیایی که جدیدا هم اشرف امینی نایب رئیس فدراسیون  به عضویت کمیته فنی فدراسیون جهانی رسیده است. در حال حاضر ۳ سهمیه قطعی المپیک توسط بهمن عسگری، حمیده عباسعلی میان ذبیح الله پورشیب و سجاد گنج زاده کسب کرده ایم. در نظر داریم برای حضور در مسابقات گزینشی  ۳ سهمیه دیگر را دشت کنیم. در سال ۲۰۱۸ از رده ششم جهان به عنوان نایب قهرمانی در مسابقات برسیم.

مومني: چشم انداز کاراته کسب 3 سهميه  ديگر در المپيک توکيو است

کاراته ایران در اقدامی تاریخی توانست ۳ دوره قهرمان کاراته جهان شود، در این باره توضیح دهید؟

هت تریک کومیته تیمی جهان در بخش آقایان جزو دستاورد‌های مهمی بود که توسط کاراته ایران کسب شد. در بازی های آسیایی همواره یا قهرمان بودیم و یا به نایب قهرمانی رسیدیم. مدال‌های رنگارنگی در این مسابقات کسب کردیم. برای اولین بار در المپیک جوانان شرکت کردیم که خدا را شکر از ۶ سهمیه متعلق به هر کشور ۵ سهمیه را کسب کردیم و جزو معدود کشور‌هایی بودیم که ۵ سهمیه المپیک جوانان را تصاحب می‌کند. مرحوم نوید محمدی توانست مدال طلای مسابقات را کسب کند و ۳ مدال برنز توسط خنک دار، حیدری و آلتونی به دست آمد. در مسابقات جهانی لهستان ما ۵ نماینده داشتیم و همگی به فینال مسابقات رسیدند. ذبيح الله پورشیب بعد از ۳۶ سال مدال طلای این مسابقات را کسب کرد که برای کشوری مانند ایران که قطب کاراته به حساب می‌آید حائز اهمیت است.

سایر موفقیت‌ها به چه شکل به دست آمد؟

مسابقات کاتای ساحلی موسوم به المپیک ساحلی در سال ۲۰۱۹ در قطر برگزار شد و فاطمه صادقی توانست مدال نقره مسابقات را به خود اختصاص دهد. در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ تقریبا ۸ سهمیه داشتیم و توانستیم از این ۸ سهمیه، ۱۰۰ درصد مدال کسب کنیم. مدال‌های طلا ما در این مسابقات را بهمن عسگری و گنج زاده گرفتند. علیپور خاکسار و مهدی‌پور نقره گرفتند. پورشیب عباسعلی و زنگنه برنز کسب کردند. در مسابقات لیگ‌های جهانی ترکیه و شیلی توانستیم قهرمان جهان شویم. در مسابقات‌های مختلف کاراته وان جایگاه دوم و سوم را کسب کرده ایم. با برنامه ریزی و پشتکار کاراته توانستیم جایگاه رفیع کاراته را کسب کنیم که افتخار بزرگی است.

شرایط ورزشکاران ایران را در مسابقات المپیک توکیو برای مدال آوری چطور می‌بینید؟

مدال المپیک جزو آرزو‌های هر ورزشکار، فدراسیون و مسئول ورزشی است. مطمئنا کاراته برای اولین بار حضور در المپیک کار بسیار سختی دارد و چشم امید به این رشته بالا است. توکل به خدا ورزشکاران ما بسیار باتجربه هستند و باتوجه به اینکه تجربه حضور در المپیک را ندارند کار سختی دارند، اما امیدواریم به این مهم دست پیدا کنیم. فدراسیون کاراته هدف اصلی اش کسب سهمیه در المپیک بود و هدف بعدی کسب مدال است که ان شاالله به آن می‌رسیم.

تا امروز فقط اشرف امینی در کاراته کرسی بین المللی ما به حساب می‌آید، اینگونه نیست؟

در صدد هستیم کرسی‌های بین المللی دیگری را کسب کنیم. در حال حاضر تنها کرسی که داریم امینی به دست آورده است. امیدوارم رایزنی‌هایی که نیاز هست انجام شود کرسی‌های دیگری برای کشورمان کسب شود. تلاش‌هایی هم البته که در زمینه حذف کاراته از المپیک ۲۰۲۴  توسط کمیته ملی المپیک انجام شد و البته با مذاکرات بین المللی، رایزنی‌ها برای بازگشت کاراته انجام شده است. در المپیک ۲۰۲۴ امیدی نیست، اما در المپیک ۲۰۲۸ در نظر داریم با رایزنی‌هایمان این رشته را به المپیک برگردانیم.

میزان علاقه مندی‌ها به کاراته را چطور می‌بینید؟

در این چند سال کاراته جزو رشته‌های محبوب و پرطرفداری بوده و مطمئنا با حضور این رشته در المپیک میزان علاقه مندی افراد به رشته کاراته بیشتر می‌شود که همگی مرهون تلاش جامعه کاراته است. باید بیشتر سعی و تلاش کنیم که میزان علاقه مندی بالا رود.

در ایران سبک‌های ابداعی به نام موسسان ایرانی ثبت شده است؟

سبک‌های ابداعی زیادی در کاراته داریم. مرکزیت سبک‌ها در اروپا، بخش‌هایی از آسیا و ژاپن در ایران نماینده فعال دارند، ولی سبک‌های ابداعی هم در رشته کاراته توسط اساتید فن ما ابداع شده است.

کمی درباره برگزاری مسابقات لیگ و سوپر لیگ توضیح دهید.

دغدغه فدراسیون کاراته اول از همه حفظ سلامت ورزشکاران است. باتوجه به نیاز پویایی میان ورزشکاران در صدد هستیم مسابقات سوپر لیگ و لیگ را برگزار کنیم. به اجماع رسیده ایم تا این مسابقات را اواخر بهمن ما با توجه به فروکش کردن ویروس کرونا برگزار کنیم. همچنین سعی داریم با کمترین هزینه مسابقات لیگ را برای تیم‌ها برگزار کنیم.

شرایط اردوی تیم ملی بانوان و آقایان چگونه پیش می‌رود؟

اردوی تیم ملی بانوان و آقایان یک دوره در کیش و بقیه اردو‌ها در مجموعه انقلاب و آزادی برگزار شد. طبق گزارشی که سرمربیان به ما دادند شرایط بازیکنان خوب است و به روز‌های اوجشان نزدیک می‌شوند. برای حضور در مسابقات لیگ جهانی ترکیه منتظر تاریخ رسمی هستیم، چون ممکن است این تورنمنت برگزار نشود.

حمیده عباسعلی الم‍پین کاراته کشورمان به رقابت‌های کاراته وان ترکیه اعزام می‌شود؟

حمیده عباسعلی فعلا دوران نقاهت را سپری می‌کند و در نظر دارد در مسابقات آتی مراکش پا به روی تاتامی بگذارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار