به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته، اختتامیه سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت برگزار شد. نمایشهای این دوره از جشنواره تئاتر فجر، به دلیل شیوع بیماری کرونا در ده روز و با اجرای محدود برای اهالی رسانه، داوران و تعداد محدودی از مهمانان روی صحنه رفتند. برای اولین بار از نمایشهای موجود در جشنواره امسال، با دوربینهای فیلمبرداری برای تولید فیلم تئاتر هم تصویربرداری شد. در همین رابطه و پس از پایان اجراها، با فاتح بادپروا کارگردان تئاتر گفت و گو کردیم.
فاتح بادپروا کارگردان نمایش «آژاکس»، در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع این نمایش گفت: این کار درباره نکوهش جنگ است؛ جنگ اگر ادامه یابد بشریت با آن کشته میشوند و فقط یک عده خاص با آن منفعت میبرند. نهایتاً منفعت طلبان دوست دارند جنگ باشد و مردم بیچاره کشته شوند. با ادامه جنگ قطعاً یک عده خاص سود میبرند.
وی درباره هدف خود از تولید این نمایش بیان کرد: هدف از اجرای این نمایش این بود که بگوییم جنگ در هر نوع و شکلی بد است؛ تنها هدف ما نشان دادن معایب جنگ بود.
بادپروا درباره فرم صحنه نمایش «آژاکس» اظهار کرد: نمایش ما زمان و مکان خاصی ندارد و لا مکانی و لا زمانی برایمان فوق العاده مهم بود. این کار اقتباسی آزاد از نمایش آژاکس «سوفوکل» بود تا از فضای کلاسیک نمایش به دور باشیم.
کارگردان نمایش «آژاکس» درباره انتخاب بازیگران خود هم گفت: گروه تئاتر ما، گروه باران است که تا کنون کارهای شاخص جهانی نظیر آندورا را اجرا کرده است. اقلیم کردستان عراق از گروه ما برای اجرای این نمایش به زبان کردی دعوت کردند.
بادپروا در خصوص کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: کیفیت این دوره را به دلیل کرونا و نبود نفس زنده تئاتر باید جدا بررسی کرد. مزیت خوبی که جشنواره تئاتر امسال داشت، روشن شدن چراغ امید و حمایت از تئاتر استانها بود. جشنواره تئاتر فجر امید را به زندگی هنرمندان سرازیر کرد.
وی درباره سختیهای جشنواره تئاتر فجر برای تئاتر استانها توضیح داد: بچههای شهرستان نمیتوانستند در مکان برگزاری جشنواره برای چند روز بمانند. سالهای پیشین بچهها در جشنواره میماندند و کارها را میدیدند. در جشنوارهها هنرمندان میتوانند کارهای یکدیگر را ببینند و آموزش ببینند، اما امسال این اتفاق نیفتاد. تئاتر ایران فقط مختص تهران نیست و تئاتر شهرستانها هم جزئی از تئاتر ایران است.
این هنرمند درباره معیشت سخت تئاتریها بیان کرد: شرایط برای همه افراد سخت است و ما خارج از آن نیستیم. سختی ما مضاعف بود؛ زیرا با ماسک تمرین کردن فوق العاده سخت بود.
کارگردان نمایش «آژاکس» درباره تأثیر جشنواره تئاتر فجر بر روند افزایش سطح کمی و کیفی نمایشها اظهار کرد: غیر از اینکه جشنواره چه قدر مهم است، اجرای عمومی نمایشها اهمیت دارد. به نظرم مسئولان کشوری باید اهتمام زیادی در اجرای عمومی آثار داشته باشند تا اهالی تئاتر تجربه پیدا کنند. کاش این امکان وجود داشت و برگزیدههای جشنواره نمایششان را در سراسر کشور اجرا می کردند.
انتهای پیام/