سفیر ایران در ترکمنستان گفت: همکاری‌های مشترک بین خراسان رضوی و مرو ترکمنستان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی گسترش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلام عباس ارباب خالص سفیر ایران در ترکمنستان گفت: خراسان رضوی و مرو ترکمنستان دارای اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیار هستند و از ظرفیت‌های مختلف با توجه به همجواری با یکدیگر برخوردارند.

او با اشاره به دیدار خود با استاندار مرو ترکمنستان افزود: این اقدام در راستای توسعه همکاری‌های همه جانبه میان ایران و ترکمنستان بویژه ایجاد و گسترش روابط بین استان‌های هم مرز ایران با ترکمنستان شامل خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان انجام شد.


بیشتر بخوانید


سفیر ایران در ترکمنستان ادامه داد: این ملاقات بر اساس یادداشت تفاهمی بود که در سال ۱۳۹۳ بین استانداران خراسان رضوی و مرو همزمان با سفر دکتر روحانی به ترکمنستان و در حضور روسای جمهوری دو کشور در عشق آباد به امضا رسید.

ارباب خالص بیان کرد: بر اساس این تفاهمنامه و دو تفاهمنامه مشابه میان استان‌های خراسان شمالی با استان آخال ترکمنستان و استان‌های گلستان و بالکان، در چند ماه اخیر جلسات ویدئو کنفرانس مشترک بین استانداران خراسان رضوی و مرو، خراسان شمالی و آخال و گلستان با بالکان برگزار شد و بر اجرایی شدن یادداشت تفاهم مورد نظر تاکید شد.

او تصریح کرد: در ملاقات با استاندار مرو بر اجرایی کردن مفاد یادداشت تفاهم خراسان رضوی با مرو ترکمنستان در راستای همکاری‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، دانشگاهی، علمی، پزشکی و گردشگری برای مدت سه سال تاکید شد و همچنین تشکیل کمیته اجرایی مشترک میان دو طرف جهت بررسی و اجرای بند‌های یادداشت تفاهم امضا شده مطرح گردید.

سفیر ایران در ترکمنستان تاکید کرد: برپایی نمایشگاه‌های اقتصادی، گسترش روابط در حوزه‌های فرهنگی، علمی و تحقیقاتی، آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی، توسعه همکاری ترانزیتی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای از جمله مفاد یادداشت تفاهم بین دو استان مرو و خراسان رضوی است.

ارباب خالص اظهار کرد: در این دیدار استاندار مرو از سفر هیات‌های کاری و کارشناسی بین دو استان بعد از عادی شدن شرایط از نظر شیوع کرونا استقبال و تاکید کرد اجرای بند‌های تفاهمنامه میان دو استان، نباید بر زمین بماند.

کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در آسیای مرکزی با کشور‌های ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق دارای مرز مشترک با کشور ترکمنستان به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر است که در محدوده شهرستان‌های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار