خبرهایی از افتتاح گلخانه تولید نشاء در شیراز، رهاسازی بچه ماهی در سد رودبال و نهال‌های خفر در راه کشور‌های حوزه خلیج فارس را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

نهال‌های خفر در راه کشور‌های حوزه خلیج فارس

ارسلان صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر گفت: پنج هزار اصله نهال مرکبات از ارقام برتر خارجی (ارقام تجاری) شامل پرتقال والنسیا، واشنگتن ناول، مارس ارلی، خوشه‌ای و توسرخ (هاماین)، انواع نارنگی شامل کنیو، اورلاند و تانجلو و انواع لیمو چهار فصل و کامکوات آماده صادرات به حاشیه خلیج فارس است.

او افزود: این نهال‌های تولیدی در گلخانه و گلدان با بستر کوکوپیت و پیت ماس تولید شده است.

کوکوپیت نوعی بستر کشت است که با استفاده از الیاف پوست و پوشش میوه نارگیل تهیه می‌شود. پیت ماس نیز یک ماده آلی است که از بقایای نوعی خزه‌های خاص که تجزیه شده‌اند، تهیه می‌شود.

صالحی اضافه کرد: همه نهال‌های آماده صادرات دارای گواهی بهداشت و قرنطینه محصولات گیاهی و شناسه هستند و از نهالستان‌های مجوزدار تهیه و تامین شده‌اند.

صالحی افزود: شهرستان خفر با ۱۵ هزار هکتار باغ دارای ظرفیت بالایی در تولید و عرضه نهال مرکبات است و در حال حاضر تعداد چهار نهالستان مجوزدار با تولید سالانه افزون بر ۲.۵ میلیون اصله انواع نهال استاندارد در این شهرستان فعال است.

۵۰۰۰ قطعه بچه ماهی در سد رودبال رها شد

مدیر جهاد کشاورزی استهبان اعلام کرد:‌ برای کمک به افزایش ذخایر آبزیان و حفاظت از منابع داخلی ۵۰۰۰ قطعه بچه ماهی در سد رودبال این شهرستان رهاسازی شد.

مهدی اعیان منش افزود: خرید بچه ماهی‌ها از استان گیلان با اعتبار ۱۰۰ میلیون ریال از اعتبارات شیلات استان فارس انجام شد.

او ادامه داد: رهاسازی و انجام چنین کار‌هایی می‌تواند به معیشت و اقتصاد مردم منطقه نیز کمک کند.

اعیان منش گفت:‌بزودی تعاونی صیادان استهبان زیر نظر اداره شیلات جهاد کشاورزی شهرستان شروع به کار خواهد کرد و امور مربوط به رها سازی بچه ماهی، مدیریت و برنامه‌های صید را پیگیری خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان اظهار داشت: در این مرحله بچه ماهی گرمابی از جمله کپور، بیگ هد، آمور و فیتو فاگ ۱۰ تا ۱۶ گرمی به منظور پرورش در این سد رهاسازی شده که پس از یک سال، صید و به بازار عرضه می‌شود.

او بیان کرد: اداره شیلات جهاد کشاورزی شهرستان استهبان آمادگی دارد به افرادی که می‌خواهند رهاسازی بچه ماهی در استخر‌های دو منظوره انجام دهند همکاری کند.

اعیان منش ادامه داد: انتظار می‌رود صیادان منطقه با رعایت اصول لازم از به کارگیری روش‌های غیر اصولی صید و صیادی در فصل ممنوعه خودداری کنند.

افتتاح گلخانه تولید نشاء در شیراز

رئیس جهادکشاورزی استان فارس در حاشیه افتتاح گلخانه تولید نشاء، گفت: این گلخانه با هدف تولید نشای محصولات صیفی در شیراز افتتاح شده است.

حسین پژمان با تاکید بر اینکه با تولید نشاء در گلخانه ۴۵ روز در مصرف آب صرفه جویی می‌شود، گفت: این گلخانه با سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی ۱۰ نفر به شکل مستقیم و ۱۰ نفر به شکل غیرمستقیم به بهره برداری رسید.

به گفته او؛ این گلخانه ۵۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و امکان تولید ۲۴ میلیون قطعه نشاء محصولاتی نظیر فلفل، بادمجان، خربزه، طالبی و گوجه فرنگی را در سال فراهم می‌کند.

پژمان با اشاره به اینکه استان فارس در زمینه تولید سبزی و صیفی در کشور سرآمد است، افزود: این استان سالانه سطح زیر کشت حدود ۷۰ هزار هکتاری محصولات سبزی و صیفی با تولیدی معادل ۲.۳ میلیون تن را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: با توجه به سطوح زیر کشت قابل توجه سبزی و صیفی در استان فارس و دیگر استان‌های همجوار، ظرفیت بسیار خوبی برای تولید نشاء محصولاتی مانند بادمجان، خیار، گوجه فرنگی، هندوانه و کدو در استان فارس وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین از اعطای ۲ پروانه زنجیره ارزش به این شرکت تولید کننده نشاء در فارس خبر داد و گفت: بازار رسانی محصولات کشاورزی از چالش‌های اساسی است بنابراین با وصل کردن حلقه‌های تامین نهاده، تولید و بازرگانی به یکدیگر؛ بخش عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد.

پژمان با اشاره به اینکه اولین زنجیره ارزش تولید محصولات گلخانه‌ای در استان فارس شکل گرفته است، افزود: این کار بسیار ارزنده نیز توسط مجموعه سمیران سلامت رقم خورده است و به زودی پروانه فعالیت سبزی و صیفی صادر می‌شود.

پژمان افزود: حلقه‌های مختلف شامل تامین نهاده، تولید نشاء، تولید محصولات گلخانه‌ای، بسته بندی و بازار در این مجموعه در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

۱۱ مجموعه زنجیره ارزش در فارس سازماندهی شد

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با بیان اینکه پیش از این کشاورزی ما بر مبنای اصول تولید محور بوده است، گفت: گاهی مشکلات در زمان عرضه محصول در بازار آنقدر فراوان بود که افت شدید قیمت محصول را به دنبال داشت.

انوشیروان کاظمی با اشاره به اینکه امروز دنیا در مسیری حرکت می‌کند که کشاورزی بر مبنای بازار محوری باشد، افزود: شرکت سمیران سلامت با کمک مجموعه جهاد کشاورزی موفق شده است که حلقه‌های مختلف زنجیره ارزش را به هم متصل کند.

به گفته او؛ سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکنون پروانه زنجیره ارزش برای ۱۱ پروژه مهم بخش کشاورزی صادر کرده است.

کاظمی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی‌ها امید می‌رود در یک فرآیند پنج ساله قریب به ۵۰ درصد از تولیدات بخش کشاورزی در قالب زنجیره‌های ارزش ساماندهی شود، گفت: ایجاد زنجیره ارزش، کاهش نیاز به نقدینگی و ضایعات، افزایش بهره‌وری، تعادل در عرضه و تقاضا، افزایش کیفیت، بهبود ارزش افزوده و انتفاع تولید کننده و مصرف کننده را به دنبال دارد.

افتتاح دو واحد گلخانه در شهرستان کوار 

یک واحد گلخانه گل و گیاه زینتی هیدروپونیک واقع در اراضی طسوج و واحد دیگرگلخانه مکانیزه تولید نشاء واقع در اراضی باغان شهرستان کوار  به بهره برداری رسید.

مراسم افتتاح گلخانه گل و گیاه زینتی هیدروپونیک محمد علی زارع در زمینی به مساحت پنج هزار و ۲۰۰ متر مربع با تولید گل و گیاه زینتی (گل رز) و به صورت کشت هیدورپونیک، که برای این طرح مبلغ ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات بانک کشاورزی (از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی) و ۷ میلیارد ریال آورده مجری هزینه شده است و زمینه اشتغال ۵ نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم آورده است.

همچنین گلخانه تولید مکانیزه نشاء سبزی وصیفی جات در زمینی به مساحت چهارهزار و ۵۰۰ مترمربع به صورت خود اجرایی با هزینه ۲۵ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

این طرح زمینه اشتغال ۵ نفر را به صورت مستقیم و ۵ نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم آورده است.

شایان ذکر است که چندین گلخانه تولید گل رز مجهز در اراضی طسوج و شاه شهیدان شهرستان فعال است و گل‌های تولیدی این گلخانه‌ها به استان‌های دیگرارسال می‌شود.

گلخانه ۶۰۰۰ متری در مرودشت به بهره برداری رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از افتتاح گلخانه سبزی و صیفی با اعتبار بالغ بر ۲۵ هزار میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

عزیز رحیمی افزود: سرمایه گذاری این طرح از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی است.

او گفت: با بهره برداری از این واحد گلخانه‌ای برای سه نفر به صورت مستقیم و برای ۱۲ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.

رحیمی بیان کرد: محصول فلفل دلمه‌ای تولیدی به صورت غیر مستقیم به روسیه صادر می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: با افتتاح این طرح سطح زیر کشت گلخانه‌ها در این شهرستان به ۴۸.۵ هکتار رسید و پیگیر انتقال کشت در فضای باز به محیط‌های گلخانه‌ای هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت افزود: اشتغال پایدار، دستیابی به محصولات مختلف خارج از فصل، کاهش مصرف آب و به حداقل رساندن خسارت‌های محیطی از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است.

رحیمی افزود: این گلخانه‌ها در زمینه تولید انواع سبزی و صیفی، گل‌های زینتی، تولید نشا و گیاهان دارویی فعال هستند.

خسارت ۳۰۰ میلیارد ریالی سرما به مزارع گندم و جو سرچهان

کارشناس مخاطرات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان گفت: سرما و یخبندان اخیر به مزارع گندم و جو این شهرستان بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

داود اسمعیلی افزود: مجموع سطح زیر کشت گندم و جو سرچهان ۶۵۰۰هکتار است که تمامی آن دچار خسارت سرمازدگی ۳۰ درصدی شده است.

به گفته او، از عوامل اصلی و تاثیر گذار وقوع خسارت در مزارع می‌توان به تاخیر در بارش و عدم بارندگی موثر زمستانه با پراکنش مناسب، تخلیه رطوبتی خاک و ناحیه فعالیت طوقه گیاه و تداوم روز‌های یخبندان اشاره کرد.

او همچنین ابراز کرد: عدم پرداخت به موقع خسارت بیمه در سال‌های قبل موجب شده است تا کشاورزان برای بیمه کردن مزارع خود تمایلی نداشته باشند.

اجرای طرح پوشش کانال آبرسانی در مرودشت

پوشش کانال اسلام آباد از توابع مرودشت با اعتبار بیش از ۳۵۰ میلیون تومان تکمیل شد.

مسئول اداره امور فنی و زیر بنایی جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: پوشش کانال اسلام آباد از توابع مرودشت به طول هزار متر و با اعتبار بیش از ۳۵۰ میلیون تومان تکمیل شد.

مهدی باصری افزود: با بهره برداری از این طرح دسترسی به آب برای بیش از ۱۲۰ بهره بردار تسهیل شد.

او تصریح کرد: تجهیز و نوسازی یک کیلومتر جاده بین مزارع و تسطیح ۸۴ هکتار از اراضی بخش مرکزی نیز از دیگر فعالیت‌های حوزه آب و خاک در سال ۹۹ بود که با اعتباری بالغ بر ۳۶۰ میلیون تومان و با مشارکت‌های مردمی صورت گرفته است.

تولید ۲۵ میلیون نشاء در گلخانه گراش

حسن مرادی مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: گلخانه تولید نشاء این شهرستان با سطح حدود یک هکتار، نشاء انواع صیفی و سبزیجات را تولید و به شهرستان‌های فارس و استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان ارسال می‌کند.

او افزود: با اجرای این سیستم علاوه بر اینکه ۵٠درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است، عملیات محلول پاشی، سم پاشی و تغذیه نشاء نیز به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد و ۴۵ روز پس از کشت بذر، سینی نشاء آماده ارسال به مزارع می‌شود.

مرادی اضافه کرد: استفاده حداکثری از زمین، تولید نشاء‌های سالم، صرفه جویی در مصرف بذر، کاهش مصرف آب و هزینه کارگری از مهمترین مزایای کشت نشاء است.

مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: درمقایسه با کشت‌های سنتی به دلیل مدیریت بهتر شرایط درصد جوانه زنی بذر بیشتر و همچنین هدر رفت بذر نسبت به کشت‌های سنتی تا ۵درصد کاهش دارد.

کاشت محصولات خارج از فصل در خنج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: دو هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان خنج به کشت محصولات خارج از فصل اختصاص می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج از کاشت بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار محصولات صیفی خارج از فصل در این شهرستان خبر داد و گفت: عملیات کاشت در این شهرستان از اوایل دی ماه آغاز و تا اواخر بهمن ماه نیز ادامه خواهد داشت.

بستان اسلامی افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان زمان کاشت سطح زیر کشت گوجه فرنگی، خیارسبز، هندوانه، شمام و طالبی در این شهرستان به دوهزار و پانصد هکتار برسد.

او اظهار کرد: محصولات صیفی خارج از فصل در شهرستان خنج به روش‌های کف یا تونل پلاستیکی کشت می‌شوند به همین دلیل آبیاری اولیه در یک دوره ۴۵ تا ۵۰ روز نیاز به آبیاری دیگری نیست.

به گفته اسلامی برداشت محصولات صیفی در شهرستان خنج از اواسط فروردین ماه آغاز و تا نیمه‌های خردادماه ادامه می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج تاکید کرد: با توجه به اهمیت کشت‌های خارج از فصل این شهرستان در رونق اقتصادی و تامین نیاز کشور این مزارع توسط کارشناسان پهنه رصد و توصیه‌های لازم به کشاورزان ارائه می‌شود.

پرورش گل و گیاهان زینتی در بهمن آباده

همزمان با دهه فجر گلخانه پرورش گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی در زمینی به مساحت ۱۵۰ مترمربع در شهر بهمن شهرستان آباده به بهره برداری رسید.

این گلخانه با اعتبار ۵۰ میلیون تومان ساخته شده و در آن انواع گل و گیاهان زینتی شامل کاکتوس، پتوس، بگونیا وکوروتون پرورش داده می‌شود.

آغاز عملیات داشت مزارع گندم در فراشبند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند ازآغاز عملیات داشت مزارع گندم در این شهرستان خبر داد.

فرامرز نوعی بیان کرد: عملیات داشت مزارع گندم از نیمه دوم دی ماه آغاز شده است که در این مرحله کشاورزان پس از مبارزه با علف‌های هرز مزارع با استفاده از سموم شیمیایی توصیه شده توسط کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی، اقدام به استفاده ازکود‌های ازته به صورت سرک می‌نمایند.

او تصریح کرد: امسال چهار هزارو ۷۲۵ هکتار گندم آبی و شانزده هزارو ۵۰۰ هکتار گندم دیم از اراضی شهرستان، زیر کشت رفته، که با توجه به تناوب رایج صیفی در سال گذشته، پیش بینی می‌گردد ۵۰ درصد از مزارع گندم آبی و ۲۰ درصد از مزارع گندم دیم با استفاده از سموم دو منظوره سمپاشی شود.

هویت گذاری راهکاری برای مقابله با قاچاق دام است

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت اعلام کرد که پلاک کوبی و هویت گذاری راهکاری برای شناسایی دام‌های قاچاق است.

عزیز رحیمی با بیان اینکه ۱۴۹ هزار و ۸۵۰ راس دام سبک و سنگین از آغاز اجرای این طرح تا ابتدای بهمن ماه در مرودشت پلاک کوبی و هویت گذاری شده است، افزود: دام‌های بدون پلاک کوبی و هویت گذاری مصداق بارز قاچاق دام محسوب می‌شود و برابر ضوابط قانونی رفتار خواهد شد.

او با بیان اینکه اختصاص نهاده‌های دامی با هویت گذاری دام انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: دامداران پس از هویت گذاری در سامانه بازارگاه می‌توانند میزان نهاده‌ها مورد نیاز خود را خرید و پس از تبدیل به خوراک مورد استفاده دام قرار دهند.

رحیمی شناسایی دام‌های موجود، ثبت اطلاعات دام و دامدار، برآورد تولیدات دامی، جابجایی کنترل شده دام و نهایتا مبارزه با قاچاق دام زنده را از اهداف این طرح عنوان کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بر اساس قانون نظام جامع دامپروری هویت دار کردن دام‌ها ضروری است، عنوان کرد: ایجاد بانک یکپارچه اطلاعات، بهبود نظام آمار و اطلاعات، کنترل تردد دام، بهبود سیستم‌های پرورش و اصلاح‌نژاد دام، کنترل بهداشت دام و اختصاص فرآورده‌های دامی از مزایای طرح هویت گذاری است.

رحیمی اظهار کرد: در شهرستان مرودشت افزون بر ۵۳۸ هزار راس دام سبک و سنگین وجود دارد و این شهرستان از قطب‌های مهم تولید شیر و گوشت در استان فارس است.

ممنوعیت توزیع نهال بدون شناسه در کازرون

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: باغداران به منظور جلوگیری از ورود عوامل خسارت‌زا و بروز خطرات جبران ناپذیر، نهال‌های مورد نیاز خود را از نهالستان‌های معتبر و دارای گواهی بهداشت نباتی تهیه کنند.

زهرا پناه با تأکید بر اینکه توزیع نهال بدون شناسه ممنوع و غیرمجاز است تصریح کرد: باعرضه کنندگان نهال‌های غیرمجاز در سطح شهرستان کازرون برخورد جدی می‌شود.

پناه افزود: بر اساس ماده ۷ قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل بذر و نهال، عدم رعایت مقررات قرنطینه گیاهی کشور و نیز تولید و تکثیر بذر و نهال برای عرضه به بازار بدون کسب گواهی، تخلف محسوب شده و با متخلفان مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: عدم آثار زخم و زگیل نهال در زمان فروش، تک تنه بودن نهال ارقام میوه، متورم نبودن و باز نشدن جوانه‌های نهال در زمان فروش و همچنین کج و بد فرم نبودن یا دارای ریشه پیچیده و برگشته از ویژگی‌های نهال سالم و استاندارد است.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: در حال حاضر ۱ نهالستان با مجوز سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در شهرستان کازرون فعال است و به باغداران و کسانی که قصد احداث باغ دارند توصیه می‌شود قبل از خرید و کاشت نهال، به مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه و با کارشناسان مربوطه مشورت کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار