فهیمه سادات خضری گفت: اخلاص، مهمترین خصوصیتی است که یک مداح باید داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، فهیمه سادات خضری، مسئول قشر خواهران بسیج خواهران استان البرز گفت: اخلاص، مهمترین خصوصیتی است که یک مداح باید داشته باشد، این به این معنی است که نیت و هدف او تنها رضای خداوند متعال باشد. تواضع، خوش خلقی، سخاوت، مردم داری، خوش قولی، مؤدب بودن، مخاطب شناس بودن، وقت شناسی و اعتقاد به اصول و قواعد اسلامی از جمله ویژگی های مهم دیگر یک مداح است.

او افزود: یک مداح باید نماز اول وقت را بر هر کاری مقدم دارد، اهل گریه برای اهل بیت (ع) و توبه به درگاه خداوند متعال باشد، با قران کریم مانوس و نسبت به معانی آیات تدبر داشته باشد، از غیبت، تهمت و حرف های لغو و بیهوده دوری کند، با دعاها و اذکار معروفه برای ارتقا و تهذیب نفس و قربه الی الله مانوس باشد و از دروغ به شدت دوری کند.

خضری گفت: همچنین یک مداح باید احترام به خانواده و بزرگترها را واجب بداند، در برابر مشکلات صبور و بردبار باشد، صله رحم را فراموش نکند، مداحی را شغل و وسیله درآمد و اعتبار قرار ندهد، برای زندگی و امور برنامه ریزی داشته باشد، عزت و ذلت را فقط از جانب خداوند بداند و تا از چیزی اطلاع کافی ندارد حرفی نزند و در مورد دیگران نیز قضاوت نابجا نکند.

او افزود: برای مداح شدن باید یک استعداد اولیه وجود داشته باشد. مداحی آن چیزی نیست که برخی افراد در ذهنشان غولی از آن ساخته‌اند و فکر می‌کنند حتماً باید شش دانگ صدا پُر باشد و کار پیش پا افتاده‌ای هم نیست که فکر کنید با یک آمپلی فایر و یک دفتر مداح می شود مداح شد.

مسئول قشر خواهران بسیج خواهران استان البرز گفت: درواقع ابتدا باید پارامترهای اولیه در شخص وجود داشته باشد تا بتواند در این مسیر گام بردارد و سپس دوره های آموزشی مربوطه را طی کند و به اصول ذکر شده نیز پایبند باشد. صرفا صدای خوب برای مداح شدن کافی نیست؛ باید تمامی اصول و فنون مداحی را در کنار آداب مداحی با حوصله و به مرور زمان یاد گرفت تا بتوان یک مداح کامل شد.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.