وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از قول آقای وزیر برای رفع محدودیت دسترسی به پایان نامه‌ها تا تخصیص ۳ نوع وام به دانشجویان

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «تراژدی صندلی‌های خالی دانشگاهی و جوانانی که سراب اشتغال می‌بینند»، «برنامه بازگشایی خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها در ترم بهمن اعلام شد»، «تقلب در امتحانات مجازی را از طریق پلیس فتا پیگیری می‌کنیم»، «تعیین ۳ مسیر شکایت برای بورسیه‌های بلاتکلیف دانشگاه‌ها»، «تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری»، «تخصیص ۶۰۰ سهمیه فرصت مطالعاتی برای دانشجویان»، «بخش عمده بودجه وزارت علوم صرف پرداخت حقوق می‌شود»، «پاسخ وزیر علوم درباره محدود شدن دسترسی دانشجویان به سامانه گنج»، «اجرای احکام دیوان عدالت اداری برای دانشگاه‌ها لازم الاجراست»، «دانشگاه فرهنگیان درخواست برگزاری تکمیل ظرفیت به سازمان سنجش نداد» و «دانشجویان در یک ترم ۲ تا ۳ نوع وام می‌گیرند» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود. 

تراژدی صندلی‌های خالی دانشگاهی و جوانانی که سراب اشتغال می‌بینند

صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها معضلی با عمری به درازای دو دهه، امری که تاکنون لاینحل مانده و نتیجه سیاست‌های نابخردانه در توسعه کمی دانشگاه‌ها و واحد‌های دانشگاهی بود. امری که عده‌ کثیری را در منجلاب بیکاری فرو برد.

برنامه بازگشایی خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها در ترم بهمن اعلام شد

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی ، درباره برنامه باز گشایی خوابگاه ها و سلف سرویس ها گفت: برای بازگشایی خوابگاه ها و سلف سرویس ها برای ارائه خدمات به دانشجویان تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم. 

او ادامه داد: شرایط بسیار خاص و حساس است و مجموعه وزارت علوم و سایر ارگان ها و دستگاه ها تابع تصمیمات این ستاد هستند. 

تقلب در امتحانات مجازی را از طریق پلیس فتا پیگیری می‌کنیم

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، اظهار کرد: مسئولیت برگزاری امتحانات مجازی دانشجویان بر عهده استادان است.استادان باید تمهیداتی را در نظر بگیرند تا از ارزیابی دانشجویان به نتایج قابل اعتمادی دست یابند، به همین منظور توصیه شده تا چند روش را در طول ترم برای ارزیابی دانشجویان مورد استفاده قرار دهند و صرفا متکی به نمره امتحان پایان ترم دانشجویان نباشند.

تعیین ۳ مسیر شکایت برای بورسیه‌های بلاتکلیف دانشگاه‌ها

محمد علی کی نژاد رئیس هیئت عالی جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره روند شکایت بورسیه‌های بلاتکلیف که در دانشگاه‌ها پذیرش نمی‌شوند، اظهار کرد: در مجموع بورسیه‌ها اگر در دانشگاهی که بورس به آن‌ها اعطا کرده پذیرش نشوند، می‌توانند از سه مسیر ماده ۲۰، ماده ۲۱ و ماده ۱۵ جذب اعضای هیئت علمی اقدام کنند.  

او ادامه داد: بورسیه بلاتکلیف ابتدا باید بر اساس ماده ۲۰ جذب اعضای هیئت علمی به دانشگاه اعتراض بزنند و اگر دانشگاه این اعتراض را بررسی و بپذیرد، حکم  پذیرش برای آن‌ها صادر می‌شود، اگر در این مرحله موفق نشود باید به هیئت مرکزی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی مراجعه کنند. 

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری

حسین سالاریه، معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در سومین گردهمایی سالانه مجازی، مدیران دفاتر استعداد‌های درخشان دانشگاه‌های سراسر کشور اظهار کرد: مأموریت اصلی بنیاد ملی نخبگان سیاست‌گذاری و برنامه ریزی در زمینه نخبه شناسی، نخبه گزینی، نخبه پروری و نخبه گماری است.

او افزود: بنیاد نخبگان هرسال با همکاری دانشگاه‌ها تعدادی از دانشجویان مستعد تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، پروژه‌ها، فعالیت فرهنگی مجموعه فعالیت‌ها شناسایی و ارزیابی و از آن‌ها حمایت می‌کند.

تخصیص ۶۰۰ سهمیه فرصت مطالعاتی برای دانشجویان

مجتبی صدیقی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اظهار کرد: فرصت‌های مطالعاتی خارج از  کشور در حد محدود هنوز هم وجود دارند، اما در ۶ ماه ابتدایی امسال با توجه به شیوع کرونا اعزام دانشجویان جهت فرصت مطالعاتی کاهش یافت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای ۶ ماهه دوم سال جاری بیش از ۲۰۰ سهمیه برای فرصت مطالعاتی خارج و ۴۰۰ سهمیه برای فرصت‌های مطالعاتی داخل کشور در نظر گرفته شده است.

بخش عمده بودجه وزارت علوم صرف پرداخت حقوق می‌شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره بودجه وزارت علوم در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: لایحه بودجه که مجلس به هیئت دولت تقدیم کرد هم اکنون در حال بررسی توسط مجلس و کمیسیون تلفیق است. در حوزه‌های مختلف وزارت علوم از جمله بودجه حوزه پژوهشی، نظرات سازمان برنامه و بودجه و همچنین نظرات وزارت علوم اخذ شده است.  

پاسخ وزیر علوم درباره محدود شدن دسترسی دانشجویان به سامانه گنج

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره علت بسته شدن دسترسی دانشجویان در ایران داک و ممانعت از دسترسی دانشجویان به متن پایان‌نامه‌ها، گفت: علت این اقدام تصویب آیین نامه  اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی توسط دولت بود که این قانون تنظیم و تصویب شده است.

او در ادامه بیان کرد: «آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» در راستای اجرای ضوابط و مقرراتی برای کنترل و جلوگیری از سو استفاده از اسناد و مدارک علمی تصویب شده است.

اجرای احکام دیوان عدالت اداری برای دانشگاه‌ها لازم الاجراست

محمدعلی کی نژاد، رئیس هیات عالی جذب هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،درباره آخرین وضعیت اجرای احکام دیوان عدالت اداری برای دانشگاه ها گفت: اجرای احکام دیوان عدالت اداری برای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی لازم الاجراست؛ اگر دانشگاه‌ها احکام دیوان را اجرا نکنند حدود ۶۰ بورسیه دیگر به ۴۰ بورسیه بلاتکلیف اضافه می‌شود.با فرض اینکه احکام دیوان عدالت توسط دانشگاه‌ها پذیرفته شده، پرونده سایر بورسیه‌ها (۴۸ پرونده) را در دست بررسی داریم.  

دانشگاه فرهنگیان درخواست برگزاری تکمیل ظرفیت به سازمان سنجش نداد

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگو و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،  درباره علت اجرایی نشدن تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: ظرفیت پذیرش این دانشگاه درسال جاری ۱۹ هزار و ۹۹۵ نفر بوده است.

او در ادامه بیان کرد: برای انجام تکمیل ظرفیت، دانشگاه متقاضی باید درخواست تکمیل ظرفیت را به سازمان سنجش اعلام کند، تا مراحل بعدی آن از سوی سازمان سنجش براساس مصوبات و مقررات عملی شود. تاکنون دانشگاه فرهنگیان درخواستی جهت انجام تکمیل ظرفیت به سازمان سنجش ارائه نداده است.

پذیرش دانشجو برای دوره‌های دکتری باید محدود شود

غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در یک دهه پیش زمانی که نباید آموزش عالی حتی در بخش دولتی گسترش کمی پیدا می‌کرد، مجوزهایی ناگهانی صادر شد که برای حوزه آموزش عالی مشکل‌آفرین شده است.

او با اشاره به اینکه پذیرش دانشجو برای دوره‌های دکتری باید محدود شود، زیرا به این تعداد دانشجو نیاز نداریم، افزود: با مجموع دانشگاه آزاد اسلامی سالانه ۲۵ هزار نفر دانشجوی دکتری پذیرفته می‌شود، درحالی‌ که اکنون ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری داریم.

دانشجویان در یک ترم ۲ تا ۳ نوع وام می‌گیرند

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،  با اشاره به اینکه از مجموع ۵ نوع وام دانشجویی بیشترین استقبال از وام ضروری صورت گرفته است، ادامه داد: دانشجویان متقاضی وام در هر ترم تحصیلی می‌توانند به صورت همزمان از دو یا سه نوع وام استفاده کنند. برای مثال ممکن است دانشجویی بتواند در یک ترم  وام ضروری، وام مسکن، وام تحصیلی را همزمان دریافت کند و یا از وام تحصیلی و ضروری به صورت همزمان برخوردار شود که هیچ مانعی ندارد.

سالانه ۱۵۰ برنامه درسی بازنگری می‌شود

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: از ۳ هزار و ۳۰۰ برنامه درسی فعال در دانشگاه‌ها، به طور میانگین سالانه ۱۵۰ برنامه درسی بازنگری می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار