بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی با قدرت واگیری صد درصدی است که تهدیدی جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،حیدری رئیس بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه راه‌های کنترل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کدامند گفت : کانون این بیماری پرندگان وحشی و مهاجر است که از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیر می‌روند، این بیماری سال‌های طولانی با پرندگان وحشی است و تلفاتی در آن‌ها ایجاد نمی‌کند، اما از طریق تماس مستقیم و یا انتقال ترشحات به پرندگان منطقه مانند کلاغ و گنجشک این بیماری می‌تواند منتشر شود.

او گفت : این بیماری ویروسی درمان ندارد و باید فقط با پیشگیری مانع گسترش آن شد، روستاییان در فصل سرد سال نباید اجازه دهند طیور از لانه خارج شوند و آن‌ها را در قفس محصور کنند.

او افزود : پارسال شاهد بودیم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیشتر از طریق وانت بار‌های دوره گرد منتقل شده است، بنابراین روستاییان در این ایام به هیچ عنوان نباید از دوره گرد‌ها خرید کنند.

 حیدری افزود : پرندگانی که از دوره گرد‌ها خریداری می‌شود در ابتدا ممکن است علائمی نشان ندهند، اما با توجه به دوره کمون ۳ تا ۵ روزه پس از سه روز تلفات آن‌ها آغاز می‌شود.

حیدری برای جلوگیری از انتشار بیماری در واحد‌های صنعتی ادامه داد: در واحد‌های صنعتی نباید کسی برای بازدید وارد مزرعه طیور شود و در صورت لزوم قبل از بازدید فرد باید حتما دوش بگیرد و لباس‌های فرم را عوض کند، برای تردد خودرو‌ها نیز باید لاستیک‌ها پس از عبور از حوضچه ضدعفونی و بدنه نیز سمپاشی شود و راننده هم نباید به هیچ عنوان از ماشین پیاده شود.

او به پایش روستا‌ها و تالاب‌های استان به منظور جلوگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همکاری کارشناسان محیط زیست اشاره کرد و گفت: در ده ماهه اول امسال ۱۳ هزار مورد پایش و دیده وری، ۳ هزار مورد نمونه برداری و ۷ هزار آزمایش پرندگان انجام شده است.

حیدری افزود: در این پایش‌ها یک کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یکی از روستا‌های سرپل ذهاب شناسایی شد که در این رابطه ۱۲۱ قطعه طیور معدوم سازی شدند و اخیرا نیز یک روستای دیگر در بخش کوزران مشکوک اعلام شده که منتظر نتیجه ازمایش‌ها هستیم.

رئیس بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان گفت: در صورت تایید کانون بیماری، پرنده‌های این روستا معدوم و جایگاه‌های نگهداری طیور ضدعفونی می‌شوند، با ایجاد محدودیت قرنطینه روستا‌های تا شعاع ۱۰ کیلومتری به مدت ۲۱ روز پایش می‌شوند.

حیدری افزود: شهروندان می‌توانند هرگونه گزارش تلفات پرندگان در واحد‌های صنعتی و بومی را با سامانه ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند و روستاییان نیز می‌توانند بهورز‌ها را از بیماری مطلع کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.