مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ثبت شش میراث ناملموس استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به ابلاغ مراتب ثبت این شش اثر از سوی وزیر میراث فرهنگی به استاندار کرمانشاه، گفت : از چندسال پیش باتوجه به قدمت و جایگاه مهم این میراث ناملموس بین مردم مناطق مختلف استان، بدنبال تشکیل پرونده‌هایی برای ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی بودیم.

او گفت : در این راستا برای این شش میراث ناملموس استان پرونده‌هایی را تشکیل دادیم و به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: اخیرا در جلسه شورای ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی این شش پرونده مطرح شد و با دفاعی که از قدمت، جایگاه و اهمیت آن‌ها داشتیم، اعضای شورا با ثبت ملی آن‌ها موافقت کردند.

او افزود: مهارت پخت نان کزینکه استان، بازی بومی محلی قمچان در روستای ساتیاری، فنون پخت غذای قاپلی منطقه ریجاب، آیین شکرگزاری آب روستای نسمه، مهارت پخت نان نیمه فیس استان و مراسم عید قربان شهر بانه وره شش میراث ناملموسی هستند که به ثبت ملی رسیدند.

قادری گفت: باتوجه به اینکه این شش میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده، از این پس برای حفظ، نگهداری و احیاء آن‌ها اهتمام بیشتری در استان بکار خواهیم برد تا مانع از فراموشی و از بین رفتن این سنت‌های ارزشمند شویم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.