به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی میر اشرفی رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در نشست دیپلماسی اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: در شرایط فعلی، دنیا به سمتی حرکت میکند که اگر کشور دارای ذخایر معدنی و خدادادی نباشد و فقط در مسیر تجارت قرار بگیرد نیز میتواند متحول شود.
او افزود: این موضوع برای درک بهتر از تجارت خارجی و راهیابی کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی میتواند تاثیر به سزایی داشته باشد تا نهایتا در انجام تجارت آزاد موفق واقع شویم.
رییس کل گمرک ایران بیان کرد: در قرن ۱۹، اروپا بیشترین نفع را از انقلاب صنعتی برد و در قرن ۲۰ و ۲۱ تاکنون نفع اروپا از این انقلاب سال به سال رو به کاهش است و این بدان معنا است که کشورهای دیگر نیز راه خود را برای تجارت خارجی پیدا کردهاند.
بیشتر بخوانید
میر اشرفی ادامه داد: ۱۰ بندر مهم و بزرگ دنیا در آسیا قرار دارند و این موضوع یکی از ابزارهایی است که آسیاییها در مسیر رسیدن به اهداف بزرگ تجاری از آن استفاده میکنند.
این مقام مسئول ادامه داد: سازمان جهانی گمرک ۷ توصیه به گمرکات جهان دارد تا در انقلاب صنعتی چهارم تاب آوری خود را بالا ببرند.
به گفته میراشرفی یک و نیم میلیارد دلار به اوراسیا صادرات داشتیم که ۸۰ درصد افزایش داشته، اما واردات با ۱۵ درصد کاهش مواجه بوده که میتواند به خاطر تحریمها باشد.
او در پایان تصریح کرد: سالها پیش مطرح شده بود که قرن ۲۱ قرن آسیاییها است و این امر در ۲۰ سال ابتدایی این قرن تداعی شده است.
رییس کل گمرک ایران اظهار کرد: چین با دارا بودن بزرگترین بندر آبی در جهان سالانه ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد دلار صادرات انجام میدهد که این بندر در شهر شانگاهی مقرر شده است.
میر اشرفی افزود: دریا یک سرمایه بسیار مهم برای هر کشوری محسوب میشود در حالی که بسیاری از کشورها در آسیا به اصطلاح لند لاک یا سراسر خشکی هستند، اما ایران از شمال به چند کشور استراتژیک و از جنوب به آبهای آزاد دسترسی دارد.
او بیان کرد: دو شاه راه بزرگ در دنیا وجود دارد که یکی از آنها شرق به غرب است و چین را به غرب اروپا متصل میکند و دومی شمال به جنوب است که روسیه را به هند متصل میکند و مهمترین بخش این دو شاه راه محل تقاطع آنها است که در منطقه ایران و اوراسیا قرار دارد.
رییس کل گمرک ایران ادامه داد: در خصوص قرن ۲۱ در کل جهان تعریف شده که در این قرن هیچ کسی برای خرید از خانه خارج نمیشود. در این راستا باید توجه داشته باشیم تا علاوه بر صادرات کالا، صادرات خدماتی خود را نیز گسترش دهیم.
میر اشرفی تصریح کرد: سازمان جهانی گمرک در تلاش است تا کدهای تعرفهای واحد برای تمامی کالاهایی که در جهان تجارت میشوند، تعریف کند تا بنادر و گمرکات تمامی کشورها با یکدیگر واحد باشند.
او ابراز کرد: همچنین کشورها این هدف را نیز دارند که گمرکات آنها فقط بخشی برای ورود کالا باشند نه آنکه کالا برای مدتی نگه داشته شود.
رییس کل گمرک ایران در پایان اظهار کرد: گمرکات ایران در مدت زمانی کوتاه توانستند امور خود را الکترونیکی کنند و اجرای آن نیز به خوبی در حال انجام است.
انتهای پیام/