مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: بیشترین خسارت طوفان شن به جازموریان و زهکلوت وارد شده است زیرا مردم بیشتر در حاشیه تالاب جازموریان کشاورزی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،مجید سعیدی،مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از خسارت بالای طوفان شن طی روز‌های ابتدایی بهمن ماه امسال به بخش کشاورزی استان کرمان به ویژه محصولات زراعی و جالیزی خبر داد و گفت: بخش زیادی از محصولات جالیزی منطقه جازموریان و شهرستان رودبار جنوب آسیب دیده‌اند.

او با اشاره به انسداد راه روستایی و قطع ارتباط محور‌های اصلی "فهرج – زاهدان"، "ریگان – ایرانشهر"، "نرماشیر – بم"، "زهکلوت – دلگان" و"زهکلوت - رودبار جنوب" گفت: در شهرستان رودبار جنوب هم قطع برق ۲۶ روستا و انسداد راه ۳۰ روستا را داشته ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: وزش باد و طوفان شن در منطقه شرق استان، دید افقی را به ۱۰ متر کاهش داد و در نتیجه مشکلاتی برای کامیون‌های عبوری منطقه و انحراف از مسیر را موجب شد.

سعیدی به افزایش غلظت آلایندگی هوا در استان با وزش باد و طوفان شن اشاره کرد و گفت: شاخص آلایندگی هوا در شهرستان ریگان به ۵۰۰، راور به ۳۸۵ و شهرستان انار به ۲۳۴ رسید ضمن آنکه در شهر راور نیز قطع موقت برق و همچنین قطع راه ارتباط روستایی ۴۶ روستا در شهرستان ریگان را داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ابراز داشت: همزمان با تخریب محصولات جالیزی‌ها و صیفی‌جات، دو موج سرمازدگی هم در منطقه داشته ایم که خسارت‌ها در حال برآورد است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان به اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با شن‌های روان اشاره کرد و بیان داشت: برای تثبیت شن‌های روان، ادارات کل منابع طبیعی شمال و جنوب اقدامات بسیار خوبی را از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای کنترل فرآیند بیابان‌زایی انجام دادند.

سعیدی ادامه داد: در ۹ ماه گذشته مطالعه ۲۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی استان انجام و ۱۳۰۰ هکتار نهالکاری، ۲۵۰ هکتار جنگل‌کاری، احداث ۳۰۰ هزار مترمربع بادشکن بیولوژیک و ۴۵۰ هزار مترمربع بادشکن غیرزنده، ۵۳۷۷ هکتار گوراب و هلالی آبگیر، ۴۵۰ هکتار مالچ‌پاشی و ۵۴۴ هکتار بذکاری و بذرپاشی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه کرمان غبارخیزترین استان کشور است اظهار کرد: بیشترین خسارت طوفان به جازموریان و زهکلوت است که اکثرا در حاشیه تالاب جازموریان کشاورزی می‌کنند ضمن آنکه خاک این منطقه هم ماسه بادی و رس است و با اندک نسیمی، خیزش گرد و غبار را داریم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.