کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تقویت و توسعه همه‌ جانبه تجارت میان ایران و افغانستان یکی از برنامه‌های مهم اقتصادی هر دو کشور است.

رضا عباسی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: تقویت و توسعه همه‌جانبه تجارت میان ایران و افغانستان که یکی از برنامه‌های مهم اقتصادی هر دو کشور است با اجرایی شدن فاز اول خط ریلی خواف_ هرات به مرحله جذابی رسیده است؛ این پروژه کلان ملی که عمق بیشتر آن در خاک افغانستان قرار دارد در آینده سبب اتصال خطوط ریلی به چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و سپس خلیج‌فارس و اروپا از مسیر کشورمان می شود.

او افزود: مسیر ریلی خواف – هرات علاوه بر اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان را افزایش می‌دهد به رشد و توسعه‌ مناطق‌ محروم و کم برخوردار مرزی کشورمان کمک‌ شایانی‌ می کند.
 

بیشتر بخوانید

 
کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: این خط آهن امکان حمل مقرون‌ به‌ صرفه اقتصادی کالا‌های سنگین و حجیم را از مبادی داخلی سراسر کشور به ویژه مرزهای با همسایگان شمالی و غربی، بنادر شمالی و جنوبی علی‌الخصوص چابهار و شهیدرجایی به افغانستان و بالعکس در چارچوب عملیات صادرات، واردات و ترانزیت از خاک کشورمان فراهم می‌سازد.

عباسی بیان کرد: در حال حاضر با وجود امکان تولید و صادرات سنگ‌آهن ایران و افغانستان و محصولاتی از قبیل میوه و تره‌بار، محصولات غذایی، ساختمانی و انواع منسوجات و محصولات پلاستیکی که ایران در تولید و صادرات آن حائز مزیت رقابتی است و همچنین محصولات صادراتی افغانستان همچون خشکبار و مواد معدنی، می‌تواند به رشد توازن تجاری و ترانزیت هر دو کشور کمک شایانی کرد.

او تصریح کرد: از آن جا که افغانستان در تلاش است تا شبکه ملی ریلی خود را سریعاً راه اندازی کند و به شبکه بین‌المللی راه‌آهن‌ها بپیوندد، فرصت مناسبی است که تولید کنندگان و تجار کشورمان از همین حالا به فکر توسعه صادرات محصولات خود در تمامی مناطق کشور افغانستان باشند.
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: همچنین تجار کشورمان می‌توانند با دو محصول عمده صادراتی افغانستان که آهن و مس است در بازار‌های جهانی‌ بعنوان حلقه اتصال و واسطه فروش عمل‌ کنند.

عباسی اظهار کرد: این فرصت‌ها در واقع موقعیت ارزشمند اقتصادی و تاریخی برای دو کشور محسوب می‌شوند تا بتوانند از منافع اقتصادی در حوزه تجارت، حمل و نقل بین المللی و ترانزیت بهره‌مند شوند.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.