طرح جامع پدافند غیرعامل شهرداری کرمان، الگویی برای شهرها

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمان گفت: شهرداری کرمان در زمینه تهیه مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل از سایر شهرداری‌های کشور جلوتر است و طرح جامع پدافند غیرعامل کرمان می‌تواند الگوی سایر شهرها قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، پیمان سلاجقه، مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمان در جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان و کارگروه تخصصی پشتیبانی و خدمات شهری شورای پدافند غیرعامل استان که با حضور شهردار و جمعی از مدیران شهری و شهرداران مناطق کرمان برگزار شد، گفت: در حال حاضر، ۴۰ شهر در حال تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل هستند که شهرداری کرمان با ۸۰ درصد پیشرفت از بقیه شهر‌ها جلوتر است.

او با تأکید بر ضرورت تعامل و ارتباط این کارگروه با واحد اتفاقات سازمان‌های خدمت‌رسان، بیان کرد: باید تدبیری اندیشیده شود که خدمت‌رسانی به مردم در شرایط بحرانی قطع نشود.

سلاجقه افزود: لازم است دستورالعملی برای مشارکت و هماهنگی ارگان‌های خدمت‌رسان تدوین و به شهرداری‌های سراسر استان ارسال شود و تیم‌های ویژه‌ای تشکیل شود و رزمایش برگزار کنند.

او تصریح کرد: وظیفۀ شهرداری در مدیریت بحران‌ها، بیشتر در زمینه اطفای حریق در حوادث مختلف و شرایط بحرانی و نیز در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای دفن فوتی‌ها و تلفات انسانی ناشی از بحران‌هاست.

او بیان داشت: مدیریت بحران شامل سه مرحله است؛ مرحلۀ قبل از بحران با هدف پیشگیری و آماده‌سازی، مرحلۀ حین بحران که به نحوه مواجهه با شرایط بحرانی و جلوگیری از قطع خدمت‌رسانی اشاره دارد و مرحله پس از بحران که باید به برنامه‌ریزی برای بازسازی اقدام شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمان گفت: اعضای کارگروه لازم است برنامه‌های خود را برای سال آینده اعلام کنند تا پروژه تعریف و تأمین اعتبار شود.

سلاجقه افزود: برای ایجاد سپر امنیتی، باید حفاظت فیزیکی، امنیت سایبری و امنیت زیستی تأمین شود و سایر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

او اظهار کرد: شهرداری کرمان رزمایشی را در هفته پدافند غیرعامل برگزار کرد که اقدام خوبی بود، اما بهتر است رزمایش‌های مشترکی با مشارکت سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان نیز برگزار شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمان، با اشاره به اینکه وظیفه این کارگروه، هماهنگی بین دستگاه‌های خدمت‌رسان شهری است، بر لزوم برگزاری مانور‌های دورمیزی و میدانی مدیریت بحران تأکید کرد.

سلاجقه بیان داشت: الزامات پدافند غیرعامل لازم است در ساخت‌وساز‌های بخش خصوصی نیز لحاظ شود.

زاده‌کافی، نماینده دادگستری در کارگروه تخصصی پشتیبانی و خدمات شهری شورای پدافند غیرعامل استان نیز در این جلسه گفت: طبق دستورالعملی که سال ۹۴ تدوین شده، محوریت کارگروه تخصصی پشتیبانی و خدمات شهری شورای پدافند غیرعامل استان با شهرداری است و سایر دستگاه‌ها باید در مدیریت بحران و برطرف کردن مشکلات و محدودیت‌های شهرداری کمک کنند.

وی با تأکید بر ضرورت عمل کردن سایر دستگاه‌های همکار در کارگروه به وظایف خود، افزود: در بحران‌های مختلف به‌ویژه جمع‌آوری سیلاب و حوادثی ازجمله آتش‌سوزی، همه، از شهرداری انتظار حل بحران را دارند؛ درحالی‌که سایر دستگاه‌ها نیز وظایفی دارند که در شرایط عادی و بحرانی باید به آن عمل کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار