مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۲۰گونه شاخص از گیاهان دارویی کردستان تجاری سازی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،محمد مرادی مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهان دارویی با شرایط آب و هوایی استان سازگار هستند، گفت: حدود ۲۰ گونه شاخص از گیاهان دارویی شناسایی و به منظور تجارت استانی، کشوری و حتی جهانی آن در استان کشت شده است.

او از افزایش سطح کشت گیاهان دارویی و استقبال کشاورزان استان به کشت این نوع از گیاهان اشاره کرد و افزود: میزان سطح زیرکشت گل محمدی در استان از ۲۹ هکتار به ۱۷۱ هکتار در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

مرادی میزان تولید گل محمدی در استان را ۴۵۰ تن ذکر کرد و گفت: کشاورزان خود اقدام به خشک کردن و یا عرضه تازه آن به بازار می‌کنند و تعدادی هم محصول خود را تحویل واحد‌های فرآوری می‌دهند.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به کیفیت بالای گل محمدی تولید شده در استان گفت:این محصول به استان‌های مطرح کشور در زمینه گلابگیری  حمل می‌شود.

مرادی بیان کرد: کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تاکنون پژوهش‌هایی در خصوص شناسایی بهترین نقاط استان که بالاترین بازدهی را برای کشت گیاهان دارویی دارند، انجام داده اند.

او  با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در کشت گیاهان دارویی در استان برپایه تحقیقات علمی انجام می‌شود، افزود: براساس نتایج این تحقیقات شهرستان‌های دهگلان و دیواندره برای گشت گل محمدی هم از نظر عملکرد و هم اسانس مناسب‌تر هستند.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: سماق، نعناع فلفلی، سیاه دانه، سیر، گلرنگ، سنجد، موسیر و گل محمدی از جمله گیاهان دارویی شاخص در استان هستند که در سطح‌های مختلف اقدام به کشت آن‌ها شده است.

مرادی با اشاره به اینکه همه شرایط لازم برای کشت گیاهان دارویی در این استان فراهم است،گفت: کمبود اعتبارات تنها مشکلی است که مانعی بر سر راه توسعه کشت گیاهان دارویی در استان شده است.

او افزود: گونه‌های گیاهان دارویی که در گذشته کشت شده از بازار پسندی بالایی برخوردار نبودند به همین دلیل امروز از گونه‌های اصلاح شده که دارای کیفیت بالاتر و بازارپسندی بیشتری هستند، استفاده می‌شود.

تا سال ۱۴۰۳ برنامه تولید و فرآوری گیاهان دارویی شاخص را در استان داریم

مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به ایجاد چهار واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان گفت: چند واحد دیگر هم مجوز دریافت کردند که با شروع بکار آن‌ها از خام فروشی در این بخش هم کاسته می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۳ برنامه تولید و فرآوری گیاهان دارویی شاخص را در استان داریم، افزود: توسعه باغات در اراضی شیبدار یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است که در این اراضی به جای گیاهان مثمر اقدام به کشت گیاهان دارویی کرده  و این کار تاکنون در شهر‌های بانه و مریوان اجرایی شده است.

لزوم کشت گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی

مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به لزوم توجه به حفاظت از منابع آبی  استان که همواره با چالش کم آبی روبه رو بوده است، گفت:کشت گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی گامی بلند در راستای مقابله با بحران خشکسالی در این منطقه محسوب شود.

مرادی افزود:گیاهان بومی استان به دلیل قابلیت سازگاری با شرایط سخت محیطی، از گونه‌های بسیار ارزشمند محسوب شده و شناسایی آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌توان با قدم نهادن در مسیر کشت گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط آب و هوا و البته خاک منطقه در مسیر حفاظت از منابع آبی استان قدم برداشت.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پایان گفت:اکنون  زمان آن رسیده تا کشاورزی حفاظتی و اصلاح الگوهای کشت بیش از گذشته آغشته به کشاورزی استان کردستان شود تا با این فرایند شاهد رویش امید در زمین های کشاورزی باشیم و برای ارتقای کمی بخش کشاورزی، آب و منابع زیرزمینی را قربانی نکنیم.

گفتنی است؛از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.