در نمایشگاه CES 2021 رخ داد؛

کسب جایزه نوآوری جشنواره CES 2021 توسط تلسکوپ Vespera

شرکت Vaonis با معرفی یک تلسکوپ هوشمند توانست جایزه نوآوری جشنواره CES 2021 را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت Vaonis یک استارت‌آپ فرانسوی است که در سال ۲۰۱۸ کار خود را به شکل رسمی آغاز کرده‌است. این شرکت هنگام ارائه اولین تلسکوپ هوشمند و گران قیمت Stellinaکه ظاهری شبیه به ربات داشت، از جدیدترین اختراع خود پرده برداری کرد. این اختراع که  Vespera نام دارد، نسخه کوچکتر، سبک‌تر و مقرون به صرفه تر از Stellina است که این هفته توانست جایزه بهترین نوآوری CES 2021 را در بخش تصویربرداری دیجیتال و عکاسی از فضا دریافت کند.


بیشتر بخوانید


تفاوت‌ها و شباهت‌های دو تلسکوپ Vespera و Stellina

سفیر سابق فضانوردی ناسا، تری ویرتس، در یک بیانیه ویژگی‌های این تلسکوپ را معرفی کرد:

هر دو تلسکوپ Vespera و Stellina  به جای نمایش تصاویر در بخش چشمی، تصاویر را روی یک دستگاه تلفن همراه نمایش می‌دهند و کنترل تلسکوپ‌ها از طریق یک برنامه تلفن همراه انجام می‌شود. از آنجا که آن‌ها از GPS تلفن هوشمند فرد برای کالیبره کردن خود استفاده می‌کنند، عملا به هیچ تنظیماتی احتیاج ندارند. استفاده از آن‌ها برای اخترشناسان معمولی که به دنبال روشی بدون دردسر برای دیدن اشیا مانند سحابی‌ها، کهکشان‌ها و خوشه‌های ستاره در اعماق فضا هستند، آسان می‌شود.

کسب جایزه نوآوری جشنواره CES 2021 توسط تلسکوپ Vespera

تلسکوپ Vespera (نامی که در لاتین به معنای عصر است) طراحی بزرگ و آینده‌نگرانه‌ای نسبت به رقیب خود دارد. همچنین جمع و جورتر است و کمتر از نصف وزن رقیب خود، وزن دارد. طول آن ۱۵ اینچ (۴۰ سانتی متر) است که فقط ۴ اینچ (۹ سانتی متر) کوتاهتر از Stellina است. هر دو تلسکوپ Vespera و Stellina از لنزهای انکساری استفاده می‌کنند، اما دیافراگم Vespera کمتر از ۳ اینچ (۵۰ میلی متر) و نسبت کانونی f / 4 است، این در حالی است که در تلسکوپ Stellina  این اعداد برابر با دیافراگم ۳ اینچی (۸۰ میلی متر) و نسبت کانونی f / 5  است. وضوح تصویر آن با ۲ مگاپیکسل کمتر از ۶/۴  مگاپیکسل تلسکوپ Stellina است.

کسب جایزه نوآوری جشنواره CES 2021 توسط تلسکوپ Vespera

تلسکوپVespera  برای طراحی کوچکتر و مقرون به صرفه‌تر خود برخی از قابلیت‌های خود را کم کرده‌است، اما کیفیت تصاویر در مقایسه با تصاویر Stellina هنوز بسیار مناسب است. اگرچه ممکن است برای عکاسی نجومی حرفه‌ای مناسب نباشد اما Vespera منظره بسیار زیبایی از آسمان شب را ارائه می‌دهد. تلسکوپ Vespera در حال حاضر با قیمت ۱۴۹۹ دلار تقریبا یک سوم قیمت سنگین Stellina با قیمت ۳۹۹۹ دلار در دسترس است. شرکت Vaonis انتظار دارد تولید عمده تلسکوپ Vesperas را در بهار سال ۲۰۲۲ آغاز کند. این تلسکوپ هوشمند بیش از ۲/۵ میلیون دلار از طریق Kickstarter در سال ۲۰۲۰ درآمد زایی کرد.

کسب جایزه نوآوری جشنواره CES 2021 توسط تلسکوپ Vespera

در ادامه ویدئوی مربوط به این تلسکوپ را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار