کمبود بودجه به فضا رسید؛ تکلیف پروژه‌های پرهزینه ناسا چه می‌شود؟

بودجه سال ۲۰۲۱ ناسا نشان می‌دهد این سازمان با کمبود بودجه در سال آینده مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، کنگره آمریکا اعلام کرد در سال مالی ۲۰۲۱ قصد دارد حدود ۲۳.۳ میلیارد دلار در اختیار سازمان فضایی ناسا قرار دهد که بخشی از برنامه این سازمان در سال آینده را پوشش خواهد داد، اما ظاهرا این بودجه تمامی برنامه‌‎های علمی مورد نظر ناسا را که بخشی از آن به برنامه فرود روی کره ماه می‌شود پوشش نخواهد داد. سازمان ناسا در اینباره اعلام کرد بودجه مورد نظر آن‌ها حدود ۲ میلیارد دلار بیشتر از این بودجه است در حالی که بودجه جدید ناسا حدود ۶۴۲ میلیون دلار بیشتر از بودجه سال ۲۰۲۰ ناسا است.

بر اساس اعلام ناسا بودجه آینده این سازمان مواردی مانند تلسکوپ فضایی PACE، تلسکپ فضایی روم و رصدخانه استراتوسفر به طور کامل تامین مالی خواهند شد. اما لایحه جدید کنگره صرفا ۸۵۰ میلیون دلار برای فرود انسانی روی کره ماه را فراهم می‌کند؛ یعنی حدود یک چهارم درخواست رسمی سازمان ناسا که حدود ۳.۳ میلیارد دلار بود.

ناسا

احتمال شکست پروژه توسعه مدار ناسا

مقام ارشد ناسا در این باره اعلام کرد: "در گذشته به کنگره آمریکا اعلام کرده بودم ناسا برای ارسال، نگهداشتن و بازگشت یک فضانورد به کره ماه به تمامی بودجه اعلام شده خود نیاز دارد و هرگونه کسری در این بودجه موجب اختلال در ماموریت فضایی خواهد شد".

از دیگر مشکلات ناسا باید به برنامه توسعه مدار ناسا اشاره کرد که ناسا برای این پروژه در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار را درخواست کرده بود؛ این در حالی است که صرفا مبلغ ۱۵ میلیون دلار دریافت کرد. در سال ۲۰۲۱ هم ناسا مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار پیشنهاد داد، اما باز هم با این درخواست موافقت نشد و کنگره آمریکا صرفا ۱۷ میلیون دلار را برای پروژه مدنظر این سازمان تایید کرد. با این حال باید منتظر بود و دید ناسا برای سال آینده چه تصمیمی خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار