به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، علیرضا کرباسی عضو هیات علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایران اگر بخواهد در حوزه زعفران و گیاهان دارویی ارزش افزوده ایجاد کند باید در وهله نخست به بازار این محصولات توجه کند، هم اکنون ۸۰ درصد محصول زعفران و پسته ایران صادر میشود و لذا عمده تمرکز ما باید بر
توسعه بازارهای جهانی استوار باشد.
او افزود: بسیاری از این محصولات به
بازارهای اروپایی و درصدی از این محصول نیز از اروپا به آمریکا صادر میشود. ایجاد ارزش افزوده در واقع میتواند در قالب فرآوری اولیه باشد و در اکثر مواقع نیز زعفران ایران به صورت فله به بازارهای بین المللی عرضه میشود و یا این که کروسین زعفران استخراج و صادر شود.
بیشتر بخوانید
عضو هیات علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: گرچه پتانسیل توسعه این جنس این اقدامات در کشور وجود دارد، اما باید به عرصه برندسازی و ظرفیتهای مشارکتی کشورهای دیگر نیز برای معرفی این محصولات به بازارهای بین المللی توجه کرد.
کرباسی با بیان اینکه در حوزه گیاهان دارویی پتانسیل فنی وجود دارد و حال باید دید که چه میزان از ارزش افزوده جهانی به سود ایران و چه میزان به سود یونان تمام خواهد شد، بیان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که چه میزان بسته بندیهای ایران جذاب است و با محصولات شرکتهای اروپایی قابل رقابت میباشد.
او تصریح کرد: بنابراین باید برنامه ۴ الی ۵ سالهای تدوین شود تا آینده مشارکت با کشور یونان مورد ارزیابی قرار گیرد، به طور مثال باید مشخص شود که محصولات باید با برندهای ایرانی و یا برندهای یونانی به دنیا عرضه شود. با این حال آنچه که مسلم است تکیه بر بازاریابی بین المللی بسیار حائز اهمیت است.
انتهای پیام//ف.ح