گردشگری کشاورزی زمینه تجربه زندگی روستایی و مشارکت عملی در محیط‌های کشاورزی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ؛ یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه بازدید از مزرعه کشاورزی و دامداری خزاعی واقع در روستای احمدآباد بخش رخ تربت حیدریه، گفت: بخش رخ تربت حیدریه یکی از قطب‌های تولید کشاورزی استان و کشور است و به دلیل همین طرفیت این منطقه برای جذب گردشگران کشاورزی انتخاب شد و هم اکنون آمادگی لازم برای راه اندازی مجموعه کشاورزی و دامداری خزائی به عنوان مرکز گردشگری کشاورزی در تربت حیدریه وجود دارد.

او افزود: به تازگی دستورالعمل راه اندازی گردشگری کشاورزی با هدف رونق گردشگری تخصصی و همچنین بهبود معیشت کشاورزان و توسعه پایدار روستایی، حفظ حقوق فعالان بخش گردشگری کشاورزی و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای پیشبرد اهداف گردشگری، کاهش بیکاری و افزایش درآمد روستائیان و کاهش نامطلوب آثار زیست‌محیطی ابلاغ شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: مراکز گردشگری کشاورزی شامل فعالیت‌هایی می‌شود که در آن یک بازدیدکننده در مزرعه یا دیگر محیط‌های کشاورزی با اهداف آموزشی و تفریحی یا گذران اوقات فراغت انجام می‌دهد، بنابراین گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از گردشگری روستائی است که در آن، کارآفرینان کشاورزی و اعضای خانوار آنها، خدماتی نظیر بازدید، سرگرمی و تفریحی، آموزشی، اقامتی، پذیرایی را برای فراهم شدن امکان مشارکت عملی و اقناع نیاز‌های بازدیدکنندگان در محیط‌های کشاورزی ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید


بیدخوری بیان کرد: علاوه بر تربت حیدریه، مراحل صدور مجوز گردشگری کشاورزی در شهرستان‌های جوین و سبزوار در حال اقدام است.

علی محمدی رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: مزارع کشاورزی می‌تواند زمینه جذب بیشتر گردشگران به شهرستان و بخش جلگه رخ را فراهم کند.

او افزود: محور توسعه بخش رخ تربت حیدریه به دلیل پتانسیل‌های زیاد در حوزه کشاورزی و وجود جاذبه‌های متعدد می‌تواند بر دو محور گردشگری و کشاورزی استوار باشد که در رونق اقتصادی منطقه تاثیر زیادی خواهد داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه ادامه داد: این شهرستان با دارا بودن رتبه اول تولید زعفران جهان، رتبه اول تولید ابریشم کشور، قطب تولید سیب زمینی، چغندر، آلو و پسته استان می‌تواند به یکی از مراکز اصلی گردشگری کشاورزی استان تبدیل شود.

خزاعی هم چنین مالک مرکز کشاورزی و دامپروری خزاعی واقع در روستای احمدآباد بخش رخ نیز گفت: مساحت اراضی تحت تملک بیش از ۲هزار و ۵۰۰ هکتار است و محصولاتی از قبیل زعفران، سیب زمینی، گل محمدی، گل کلزا، چغندر، گندم، جو، ذرت و همچنین وجود بیش از ۱۳ هزار دام سبک و سنگین، وجود قنوات و استخر‌های آب، انجام پژوهش‌های علمی و آزمایشگاهی از ظرفیت‌های ویژه این مرکز است.

او افزود: از دیگر ظرفیت‌های جذب گردشگر در این منطقه، بافت سنتی روستای احمدآباد، وجود فرهنگ و رسوم سنتی غنی منطقه و غذا‌های بومی و محلی است.

مالک مزرعه کشاورز ادامه داد: امید است با آشنایی گردشگران با مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات و آشنایی با حیوانات مزرعه‌ای به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان زمینه کارآفرینی در آن‌ها نهادینه شود و گردشگران علاقه‌مند به حوزه کشاورزی با ماهیت چنین مرکز تولیدی و تحقیقاتی و آموزشی بیشتر آشنا شوند.


انتهای پیام/ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.