معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: باید بتوانیم مراکز نوآوری و رشد را توسعه دهیم تا زمینه برای تبدیل نوآوری به محصول فراهم شود.

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مقاله در قالبی مشخص به عنوان نتایج پژوهشی در معرض دید و قضاوت دیگران قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر تحقیقات افراد تئوری و نظری باشند نتیجه مقاله نظری خواهد بود و در صورتیکه تحقیقات با طرح کاربردی، تقاضا محور و کارآفرینی ارائه شوند نتایج حاصل از آن این است که محتوی مقاله لازمه پژوهش کاربردی و تقاضامحور است.

رحیمی شعرباف افزود: تجاری سازی مرحله سوم مقاله نویسی است که شامل بخش‌های نظری- تحلیلی، تحقیقات کابردی معطوف به محصول و بخش تجاری سازی نتایج تحقیقات می‌شود. در واقع تجاری سازی نتایج تحقیقات هیچ ربطی به تحقیقات ندارد و به عنوان مثال اگر یک نمونه آزمایشگاهی از دستگاه مهندسی- پزشکی در پژوهشگاه‌ها تولید شود و نمونه آن در دانشگاه‌ها در دست کار باشد و هیچ نمونه‌ای هم در داخل و خارج وجود نداشته باشد در اینصورت مراحل طی کردن آن تا خط تولید و به سرانجام رسیدن محصول همان تجاری سازی است.

او ادامه داد: نتیجه تحقیق روی خط تولید دارای چند مرحله دارد، که تمامی مراحل آن با عنوان تجاری شدن نتایج تحقیقات شناخته می‌شود و در این زمینه کشور ما به نحو محسوسی نسبت به کشور‌های پیشرفته به شدت ضعیف عمل می‌کند. باید به تدریج نتایج تحقیقاتی که قابل تجاری شدن، تبدیل به محصول و خدمات برای ارائه به بخش‌های مختلف اجتماعی هستند را در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانیم در مرحله تجاری سازی هم پیشرفت کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری گفت: باید بتوانیم پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری و مراکز رشد را توسعه دهیم تا زمینه برای تبدیل نوآوری به محصول، تبدیل نتایج تحقیقات به محصول و پیوند نهاد‌های علمی با جامعه فراهم شود. البته باید گفت که تمام این عوامل در حال آماده سازی است.

رحیمی شعرباف اضافه کرد:  امیدواریم که بتوانیم با کمک و حمایت‌های دولت، مجلس و نظام ساز و کار‌های جامعه را تقویت کنیم و آن‌ها را گسترش دهیم. مطمئن هستم می‌توانیم برای توسعه فناوری و تبدیل علم به محصول در جهان رتبه خوب و قابل قبولی را کسب کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار