به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شورای رقابت فرمول قیمت گذاری خودرو را تغییر داد و بر این اساس قرار است از این به بعد در فرمول جدید، قیمت بازار در نظر گرفته شود و اگر خودروسازان افزایش تولید ۵۰ درصدی داشته باشند، قیمت خودرو درب کارخانه تغییر خواهد کرد و با این افزایش تولید، افزایش قیمت هم خواهیم داشت، اما این بین موافق و مخالفایی هم وجود دارد.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، یکی از معضلات اقتصاد ایران، قیمتگذاری دستوری است که هم باعث افزایش رانت و فساد، هم باعث از بین رفتن بخش تولید می شود. صنعت خودرو، یکی از بخشهایی است که انحصار و قیمتگذاری نه تنها این صنعت را به ورطه ورشکستگی کشانده بلکه کیفیت را به پایینترین حد تنزل داده است.
شورای رقابت در گذشته در فرمولی که داشت، نرخ تورم بخشی را در نظر می گرفت و بر اساس فرمول، سقف قیمتی خودروهای پرتیراژ خودروسازان داخلی را اعلام میکرد و اکنون با تغییر فرمول، واکنشهای تندی هم از سوی مصرف کنندگان و هم از سوی خودروسازان را داشته است. اما راه حل واقعی چیست؟ این پرسش را با احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران مطرح کردیم تا نگاه بخش تولید را نسبت به این موضوع بدانیم.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیرات فرمول شورای رقابت بر بازار خودرو، گفت: هر تغییری که در واقع شورای رقابت دارد و باعث شود قیمت جدید کارخانه با بازار تفاوت داشته باشد، به نتیجه نمیرسد، یعنی اکنون باید راهی را رویم که خودرو از ۲ نرخی خارج شود و به تک نرخی برسد.
او بیان کرد: بارها به مجلس و اعضای شورای رقابت گفته ایم که باید قیمت خودرو درب کارخانه و بازار یکی شود و اینگونه رانت و فساد از بین خواهد رفت. اینگونه قرعه کشی هم از بین خواهد رفت، یعنی باید بگذاریم خودرو در حاشیه بازار به فروش رود. بحث اقتصادی میگوید قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص میکند کسی هم منکر این موضوع نیست.
دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: ما خودروسازان برای اینکه خودرو گران نشود، تلاش به افزایش تولید داشته ایم و اکنون در ۸ ماه اول سال، ۲۸ درصد افزایش تولید سواری داشتیم، یعنی عرضه را کم نکردیم و باعث افزایش قیمت نشده ایم. برای اینکه تقاضا کم شود باید اجازه دهیم خودرو در حاشیه بازار به فروش رود.
نعمت بخش با اشاره به وجود رانت و فساد در قرعه کشی خودرو، ادامه داد: از هر هزار نفر ثبت نامی، ۳ نفر در قرعه کشیها برنده میشوند، یعنی ۹۹۷ نفر نمیتوانند در این قرعه کشیها برنده شوند. در بازار بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول سرگردان وجود دارد و این باعث میشود با شروع ثبت نام افراد هجوم به ثبت نام آورند و بتوانند از این رانت استفاده کنند.
بیشتر بخوانید
او ادامه داد: یک شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران داریم که خدمات پس از فروش شرکتها را رصد میکنند و بر اساس آماری که داده است، متوجه میشویم ۸۰ درصد برندگان خودرو در قرعه کشی پس از تحویل خودرو، آن را فروخته اند چرا که فروش آن در حاشیه بازار سود خوبی دارد.
دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: اگر پیشنهادی که شورای رقابت داده نزدیک به قیمت بازار باشد و این رانت از بین رود، باعث سر و سامان دادن به بازار میشود و اگر به نتیجه نرسد و قیمت طوری باشد که همچنان با بازار اختلاف داشته باشد، به نتیجه نخواهد رسید.
ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیرات فرمول شورای رقابت بر بازار خودرو، گفت: باید در قیمت گذاری خودرو حتما بازار نقش داشته باشد. حالت ایده آل این است که قیمت گذاری در نقطه تعادل عرضه و تقاضا، در بازار تعیین شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: ما در کشورمان چون شرایط انحصاری داریم، مجبوریم از یک مکانیزم شورای رقابت استفاده کنیم. وقتی مجبوریم از این مکانیزم استفاده کنیم حتما مهم است که در فرمول ها وضعیت بازار را در نظر گیریم تا قیمت ها واقعی شود و شاهد مشکلات و زیان های انباشته در خودروسازان نباشیم.
خلخالی بیان کرد: این موضوع ممکن است برای مدتی بر بازار خودرو تاثیر بگذارد و قیمت ها دچار نوسان شود اما مقطعی خواهد بود و به مرور هر چقدر به قیمت بازار نزدیک شویم و میزان تیراژ را افزایش دهیم این موضوع به مرور حل می شود.
نعمت الله کاشانی نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: بازار خودرو بعد از صحبتهای رئیس شورای رقابت در خصوص تغییر فرمول قیمت گذاری، دچار التهابات زیادی شد و مقداری شاهد افزایش قیمت در این بازار بودیم.
او بیان کرد: زمانی که شورای رقابت برای اطلاع رسانی تغییر فرمول قیمت گذاری جلسه برگزار کرد، هیجانات زیادی در بازار ایجاد شد و برخی تصور میکردند که منظور رئیس شورای رقابت آزاد شدن قیمت خودرو است که، اما پس از آن حرفهای خود را تصحیح و اعلام کردند قرار نیست قیمت خودرو آزاد شود، بلکه قرار است قیمت خودرو واقعی شود.
نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تشریح کرد: اگر قیمت خودرو در کارخانه اتوماتیک وار، به قیمت بازار نزدیک شود، شاهد به تعادل رسیدن قیمتها در این بازار پر التهاب خواهیم بود. اکنون قیمتها فروکش کرد و به یک ثبات نسبی رسیده است.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان گفت: بر اساس صحبتهای رئیس شورای رقابت میتوان گفت که دو اتفاق مهم افتاده است؛ یکی بحث حذف تورم بخشی و تمرکز بر بازار است، زیرا این موضوع همیشه محل اختلاف بود و دیگری نیز بحث افزایش تیراژ تولید است، زیرا این موضوع مشوقی برای خودروساز محسوب میشود.
بیگلو ادامه داد: شورای رقابت در فرمول خود گفته است که هر چه تیراژ بالاتر برود به خودروساز مجوز افزایش قیمت میدهیم، اما از آن طرف با توجه به اینکه یکی از ملاکهای قیمت گذاری تمرکز بر بازار است و چون طبق اصل اقتصاد هر چه عرضه بیشتر شود قیمت بازار کاهش مییابد لذا قیمت گذاری خودرو حالت الاکلنگی پیدا میکند؛ تیراژ بالا میرود قیمت افزایش می یابد، اما همان تیراژ که بالا میرود باعث میشود حاشیه بازار قیمت را پایین میآورد و چون قیمت پایینتر میآید فرمول هم قیمت را پایینتر محاسبه میکند. در واقع حالت بالانس ایجاد شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو افزود: با توجه به اینکه شورای رقابت به صورت جزئی مصوبه خود را تشریح نکرده و سران قوا هم هنوز در مورد طرح وزارت صمت تصمیمی نگرفته، باید منتظر بمانیم ببینیم طی روزهای آتی چه اتفاقی میافتد.
بیگلو در مورد انحصاری بودن بازار، گفت: از نظر شورای رقابت انحصاری است، زیرا ۵۰ درصد بازار در اختیار یک یا دو خودروساز است، اما از نظر ما انحصاری نیست، زیرا غیر از این دو خودروساز، خودروسازان دیگری هم داریم، اما اینکه چرا این خودروسازان نمیتوانند به درستی فعالیت کنند باید به رگولاتوری دولت نگاه کنیم.
به نظر میرسد خود دولت هم موافق این انحصار است، زیرا به راحتی میتواند با کمک به آن خودروسازان بخش خصوصی، آنها را فعال کند و بازار را از انحصار خارج کند، اما دولت نوعی قانون گذاری میکند که فقط به بخش خصوصی ضرر میزند. دولت نه در تعرفهها فرمولی را گذاشته که خودروسازان خصوصی از این طریق بتوانند کار کنند و نه در بخش حمایت از زنجیره تامین این شرکتها کاری کرده است. خودروسازانی که داریم را باید مورد حمایت قرار دهیم تا همین شرکتها فعال شوند و بازار را انحصار خارج کنند.
انتهای پیام/
ت. این مملکت ولی به اسم حمایت از تولید داخل قدرت اختیار و انتخاب رو ازمون گرفتن
خودرو سازان به دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا ناشی از انحصار در بازار خودرو، و دولت در جلوگیر از واردات خودروی خارجی!!!
مگر نه اختیار با مردم هست اگر مردم خودروی داخلی با کیفیت فعلی را نخواهند چه کار باید بکنند؟به چه کسی باید بگویند؟
والله ظلمی که در این زمینه به مردم میشه خارجی ها نمی کنند!!!
خودرو سازان داخلی شده غده سرطانی!
مردم با همین پولی که برای ماشین داخلی پرداخت می کنند می توانند ماشین خارجی با کیفیت خوب و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر و بهتر خریداری کنند و از داشتن و استفاده کردن از آن راحت باشند! و نگران هزینه تمعیر و نگهداری گزاف با قطعات بی کیفیت نباشند.
و در حق ملت با سوء استفاده از شرایط اقتصادی و روابط خارجی ظلم به نام جمهوری اسلامی ظلم می شود.
این غده سرطانی خودرو سازان داخلی باید درمان شوند
واقعأ اگر به ضرر ملت و کشورند و هزینه های اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی، نا جوانمردانه و ظالمانه تحمیل می کنند
باید با تیغ و شمشیر عدالت جراحی و درمان شوند.
نمی شود بنام اسلام حکومت کرد و ظلم بین ،فراگیر را دید و سکوت کرد!!!
اگر مصلحت اندیشی است ،مصلحت رفع ظلم و ارکان آن، از امت مسلمان بالاترین مصلحت است!!!!
اینکه حاکم اسلامی در مسند حاکمیت اسلامی بنشیند و ظلم به مسلمان روا شود، حق نیست!!!
مجبور می شوند تمام قسط بدن.کی داره دویست تومان بده یک خودرو بی کیفیت از رده خارج بگیره.یعنی باید دویست ماه پس انداز کنی ۲۰۰ ماه تورم صفر باشد که این غیر ممکنه. نتیجه ،خودرو خودتان برای خودتان دولت تدبیر.مردم عزیز صبر کنید ان الله مع الصابرین
بشکنید انحصار #خودرو و . عرضه تولید ندارید خداوکیلی، امیدوارم بچه حزب اللهی ها بیان توی میدون و صنعت خودرو رو متحول کنن.خسته شدیم از ماشین های بی کیفیت و درجه چندمی اروپا و چین.
در ضمن، خونواده ما ماشین نداره و تا شرایط همینجوره عمرا ماشین بگیرم.
1- جلوگیری از درج اگهی های خودرو در دیوار و سایت های دیگر باشد
2- اگر هم درج شد نزارن قیمت خودرو از قیمت های مصوب بالاتر در دیوار قیمت گذاری مثلا برای نمونه اگه پژو پارس قیمت مصوب 200 تومان است هرکس بالاتر از ان قیمت گذاشت اتومات اگهی ش حذف شود
لیست قیمت بروز شده را پخش کنید
در ثانی تولیددرخارج یک خودروچقدراست
من از خودروسازان خواهش می کنم تحقیق و توسعه نکنید
بعد یک تومان را ده تومان جانزنیدو...
شورای رقابت، جناب اقااااای شیوا، بسه دیگه.
تا زمانیکه این.دله و دکان شواری رقابت.ستاد تنظیم جمع نشود.و این مدیران هستند.و نیز ارز تک نرخی نشود.و عدم ورود خودرو.
انحصاری کردن.
بهانه ای در دست وزارت صمت با ان مدیران ناکارآمدش..و مافیای ان است
.هیچ وقت قیمت تمام شده و واقعی خودرو ها مشخص نمیشود.و بخاطر ناکارآمدی مسئولین در برنامه ریزی غلط. هر سیاستی و برنامه اجرا شود.مثل همیشه به بن بست خورده وشکست میخورد.و هر روز گران و گرانتر میشود.
ولی اینو میدونم که هیچ وقت خودرو ارزان نخواهد شد.
مگر اینکه خودرو خارجی ارزان و با کیفیت وارد کنیم و این انحصار و دیکتاتوری خودرو سازان رو بشکنیم.
البته یه چیز دیگه ای هم هست که این همه کارگر خودرو سازی ها بیکار میشن و اونا که تصمیم میگیرن بازهم خم به ابروشون نمیاد.
بازی بازی پیچیده ای ولی میشه با یه خورده سختی جمعو جورش کرد.اینه که دلشون نمیخاد مشکل هم همینه
اگه خوردو هم مردم نخرند باز به کارگر فشار میاد.
همه بر میگرده به اقتصاد زیبای که داریم
با همین کاراست که طرف توهم برمیداره که من بالاتر از بقیه هستم.
بلکه بحث سر قیمت فروش کارخونه هست چرا که تولید کنندگان ماشین گران فروشی میکنن زیرا همیشه قیمت ارز رو علت گرانی اعلام میکنن
و بادلالان هم همراه هستند برای گران فروشی
پول بردم تو بورس همش شده ضرر.چرا اینقدر به ملت ضرر میزنید؟چرا ثبات قیمت ندارید؟؟
پول بردم تو بورس همش شده ضرر.چرا اینقدر به ملت ضرر میزنید؟چرا ثبات قیمت ندارید؟؟
پول بردم تو بورس همش شده ضرر.چرا اینقدر به ملت ضرر میزنید؟چرا ثبات قیمت ندارید؟؟
افزایش قیمت در کمتر از یک سال صد در صد بوده و حالا نهایتا پنج درصد کاهش پیدا کنه باز هم سود باد آورده نصیب خودروساز که دلالان اصلی هستند خواهد شد.
از اول سال تا الان سه تا سی درصد افزایش داشتند
بازم کمه
الان رفتن برا پنجاه درصد افرایش برای واقعی شدن نهایی.
بعد حقوق منه کارمند اخر سال بیست درصد پلکانی
باشگاه خبر نگاران جوان لطفا بدون ویرایش نظر منو بگذار
ولی در ایران قیمت تمام شده خودرو*3میشه!
متاسفانه میخریم.
چرا. اعضای شورای رقابت را اعلام نمی کنید ببینم کیا هستند
حتما خودشون ماشین احتمالی زیاد دارن
مخالفان دلالان و دزدان
برو ببین موافقان زیادن یا مخالفان....
اگر دوست داری یا شک داری کمپین یا انتخاباتی داشته باش تا دوزاریت بیفته
منم اوایل به قوه قضابیه خیلی امیدوار بودم ولی الان اصلا
مرد حساب تو میخوای وقتی تیراژ ماشین از عمد توسط خودروساز پایین اومد تا تعادل عرضه و تقاضا رو به سمت افزایش قیمت تغییر بده ، بیای تو حاشیه بازار بفروشی تا به این افزایش قیمت بیشتر دامن بزنی خیال میکنی ما نمی فهمیم؟؟؟؟؟!!!!!
وقتی میتونی دم از فروش حاشیه بازار بزنی که قبلش خودروساز مکلف به افزایش تیراژ به اندازه تقاضای بازار شده باشه وگرنه با این روند چیزی جز افزایش قیمت و هجوم دلال نداریم
خودرو به شرطی ارزان میشود که جیب این آدمها پر شود
بابا مگه ما بچه هستیم که میخواهید سر مردم را شیره بمالید
دوران کم سوادی ملت هم به پایان رسیده
هر فرمولی که بزارید فقط بدبخت کردن ملت است
ایرانخودرو و سایپا هر چقدر هم افزایش تولید داشته باشند از طریق اهرامی که دارند اجازه نمیدهند قیمت حاشیه بازار افت کند و از این طریق هر روز ماشین را گرانتر خواهند کرد
واقعا فکر میکند عرضه و تقاضا قیمت را تعیین میکند!؟
که اگر چنین فکری میکنید بی سواد هستید
اگر راست میگویید و مرد عمل هستید یا علی
فردا صبح قیمت کلیه خودرو های تولید داخل را کامل آزاد سازی و از طرف دیگر ورود خودرو خارجی را نیز آزاد و بدون تعرفه گمرکی کنید بعد ببینید قیمت خودرو چه میشود
خودرو ارزان می شود اما به یک شرط!!!! .
به شرط آنکه همه هم وطنان متحدانه اصلا و ابدا خودرو خریداری نکنند از این دو خودروساز گرونفروش انحصار طلب بساز بنداز به ملت رو تا چندین سال خریداری ازشون نکنید تا اولا استاندارد خودرو سازیشون برسه در حد سطح بین المللی از هر لحاظ بعد از صد سال که دارن خودرو تولید می کنند و قیمتها برگرد به قیمتهای واقعی خودش تا همه ملت بتوانند به راحتی و با سهولت و با شرایط بسیار عالی خدمات فروش و پس از فروش خودرو های استاندارد فول آبشن جادار زیبای مستحکم ارزان قیمت خریداری کنند و خودروهای فرسودشون رو این دو خودروساز داخلی عادلانه جمع آوری کنند و جاش یه خودروی استاندارد خوب به ملت تحویل دهند نه اینکه به پلیس راهنمایی رانندگی بگویند از زور استفاده کند و برای آنکه آلودگی هوا را کمتر کند بیاید دارو ندار مردم بینوا که همان یه خودروهای فرسوده مردم است را جمع آوری کند و به پارکینگها انتقال دهند بدون اینکه ملت خودروی دیگری بتوانند داشته باشند این عمل عین بی عدالتی و جبر و ظلم و انحصار طلبی و ستمگریست و در قانون اساس کشور هم این عمل انحصار طلبانه را نهی کرده است قانونا باید خودرو سازان خودروهای فرسوده شده فروخته شدشان را هر از چند سالی فراخوان بزنند و از مشتریانشان بخرند همان فرسوده ها رو و سپس جایگزینش به مشتریانشان خودروهای خوب استاندارد لیزینگی اقساطی طولانی مدت ارزان قیمت تحویل دهند با خدمات پس از فروش بسیار خوب تا با این سیاستگذاری صحیح هم آلودگی هوا بسیار کمتر شود هم چهره شهر ها زیباتر شود هم مشتریان از سازندگان خودرو راضی شوند هم به صورت مداوم تولید گران در چرخه اقتصادیشان موفق ترند از هر لحاظ که حسابشو بکنند و جامعه مدنی انسانها رو به پیشرفت عادلانه گام می گذارد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
یکبار ندیدیم شورای رقابت، خدمتی به مصرف کننده کرده باشه و فقط با تصمیم های آبکی و یک شبه وضع رو بدتر کرده.
دقیقا دولت نمیخواد انحصار خودرو شکسته بشه و این حقیقت از تغییر تعرفه خودرو های هیبریدی، دپوی خودرو در انبارها به بهانه و دروغ نبود قطعه، قرعه کشی و کیفیت پایین مشخصه دوست داره مردم رو تحت فشار بذاره تا فقط به اهداف حزبی و سیاسی خودش برسه.
قیمت بازار خودرو امروزه یک قیمت دلالی است.نه قیمت واقعی !
از یه طرف ایران خودرو و سایپا با حداقل ظرفیت کار میکنند برای اینکه عرضه زیاد نشه و بازار اشباح نشه
ازا اون طرف قیمت ها که نجومی شد میگن آها مردم ما راه حل رو ب بلدیم
برای اینکه دست دلال و واسطه قطع بشه اجازه بدید ما به همون قیمت بازار بفروشیم
به همین سادگی به همین خوشمزگی!!!
یعنی ما فقط از طرف آمریکا تحریم نیستیم
ما دشمنان داخلی هم داریم که مثل آب خوردن از داخل مردم رو تحریم کردن و پا گذاشتن رو گلوی مردم سازمان بازرسی کشور کجاست؟