برخی از فروشندگان خراسان رضوی با سوء استفاده از وضعیت کمبود روغن در بازار، از عرضه روغن با وجود ذخیره سازی آن در انبارهایشان امتناع می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، برخی  از عمده فروشان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری در خراسان رضوی از کمبود روغن در بازار سوء استفاده کرده و آن را با وجود ذخیره سازی در انبارهایشان عرضه نکرده اند یا روغن را به میزان کم و مشروط به عرضه کالای دیگر همراه با آن به مشتریان می‌فروشند.

به اذعان مسئولان خراسان رضوی، کمبود روغن در بازار استان وجود دارد و وضعیت کنونی تامین روغن در بخش‌های صنفی، صنعتی و خانوار به مشکلات آن در سطح ملی مربوط می‌شود که مسئولان مرتبط در حال تلاش برای رفع این مشکلات هستند.

مرتضی اشرفی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این باره گفته بود که دو هزار و ۴۰۰ تن سهمیه روغن خراسان رضوی از محل ستاد تنظیم بازار کشور در حال اختصاص به استان است و علاوه بر آن پیگیری مجدانه‌ای از مبادی مختلف برای جذب سهمیه‌های بیشتر در استان در حال انجام است؛ تاکنون نیز پیگیری‌های زیادی از طریق این معاونت و سازمان صنعت برای جذب سهمیه روغن از طریق ستاد تنظیم بازار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتاق تعاون برای رفع کمبود روغن انجام شده است.

اما در این شرایط که بازار با کمبود روغن مواجه است برخی از فروشندگان اقدام به "احتکار"، "امتناع از عرضه" و "فروش اجباری کالا" که از تخلفات محرز در قانون نظام صنفی است می‌کنند لذا اینکه برخی از عرضه کنندگان از شرایط کمبود کالایی مانند روغن در بازار سوء استفاده کرده و به هر طریق ممکن وضعیت را بر مردم تنگ تر و معاش آنان را دچار مشکل می کنند، هم از نظر قانونی و هم از نظر انسانی جرم به شمار می رود و باید مردم در این زمینه آگاه و متخلفان در این زمینه مجازات شوند.
 
سوء استفاده برخی فروشندگان از کمبود روغن در بازار خراسان رضوی

بخشعلی بیاتی رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تخلفات متعدد فروشندگان در زمینه عرضه روغن در بازار، گفت: برخی از فروشندگان باتوجه به کمبود روغن در بازار، اقدام به عرضه اجباری دیگر کالا‌ها همراه با روغن به خریداران می‌کنند که این مصداق عینی تخلف صنفی است.

او افزود: در هفته‌های اخیر به دلیل کمبود روغن در بازار، گزارش‌هایی مبنی بر عرضه اجباری کالا‌های دیگر همراه با روغن به وسیله برخی تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری، بنکداران و عمده فروشان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به پایگاه‌های نظارتی در سطح شهر مشهد ارسال شد که بازرسان با حضور در محل نسبت به تشکیل پرونده تخلف و ارسال آن به تعزیرات اقدام کردند.
 

بیشتر بخوانید

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: هر گونه فروش اجباری کالا از سوی عرضه کنندگان به مردم تخلف است و در صورت مشاهده یا گزارش مردم، با متخلفان در هر سطحی از عرضه کالا برخورد قانونی صورت می گیرد و پرونده آن‌ها به تعزیرات ارسال می‌شود تا مشمول جریمه نقدی شوند.

بیاتی بیان کرد: در صورتی که فروش اجباری کالا از سوی عرضه کنندگان شاکی خصوصی داشته باشد، کالا به فروشگاه و ارزش مالی آن به خریدار بازگردانده و فرد متخلف به تعزیرات معرفی می‌شود و در صورتی که کالا قابل شناسایی نباشد، پرونده تخلف تشکیل و مشمول جرائمی از سوی اداره کل تعزیرات خواهد شد.
 

بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: پیرو دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و تاکید استاندار خراسان رضوی، اجرای طرح تشدید نظارت و بازرسی بازار با تمرکز بر عرضه کالا‌های اساسی در قالب ایجاد ۱۱ پایگاه دریافت گزارش‌ها و شکایات تخلفات اقتصادی در نقاط مختلف مشهد از هشتم آذرماه امسال آغاز شده است و در پایگاه‌ها چهار نفر برای رسیدگی به شکایات و گزارشات تخلفات اقتصادی اعم از احتکار، گرانفروشی، تقلب، عدم صدور فاکتور و مواردی از این دست مستقر هستند و به شکایات از طریق شماره‌های ۱۲۴، ۱۳۵، ۳۱۷۳۰ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۱۲۴ رسیدگی می‌کنند.
 
مراکز پخش کالاهای اساسی، منشا فروش روغن با کالای اجباری هستند

امیر دلداری مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد  نیز منشا فروش اجباری کالا همراه با روغن به وسیله فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف و عمده فروشان را مراکز پخش و توزیع کننده به ویژه در مورد برند‌های خاص روغن دانست و گفت: مراکز پخش کالا‌های اساسی به اجبار کالا‌هایی را همراه با روغن به عمده فروشان می‌دهند و آن‌ها نیز همان کالا را به اجبار به سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده فروشان ارسال می‌کنند و در نهایت مصرف کننده است که متضرر می‌شود.

 او افزود: از سوی دیگر برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف نیز از فروش روغن خودداری می‌کنند و با اینکه روغن در انبار‌ها موجود است، از قرار دادن آن در قفسه‌های خود ممانعت به عمل می‌آورند که این مهم نیز تخلف محرز است.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد ادامه داد: امتناع از عرضه روغن به دفعات از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف گزارش می‌شود و همین چند روز قبل بازرسان پس از دریافت گزارشی مبنی بر خودداری از عرضه روغن در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح مشهد، بلافاصله در محل حضور یافته و فروشنده را وادار به قرار دادن روغن در قفسه‌ها و فروش آن به مردم کردند، مردم نیز نهایت همکاری را داشتند و به میزان مورد نیاز خود روغن خریداری کردند.

دلداری بیان کرد: روغن به میزان کافی در انبار‌های برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف وجود دارد و به نظر می‌رسد در این شرایط حساس اقتصادی، تخلفات این نوع فروشگاه‌ها به مراتب بیشتر از صنوف و خرده فروشان معمولی است.

او تصریح کرد: در هر مکان و با دریافت هر گزارشی از سوی مردم مبنی بر گران فروشی، امتناع از عرضه یا فروش اجباری کالا از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری، بلافاصله بازرسان اصناف در محل حضور یافته و با متخلف برخورد قانونی خواهند کرد.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.