
به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از رایجترین و مهمترین سوالاتی که هنگام شروع به کار از کارفرما پرسیده میشود، شرایط بیمه سازمان است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که هر روز قوانین جدیدتری برای آن وضع میشود و هماهنگی بیمهها با سازمانها بیشتر از گذشته میگردد. یکی از مهمترین بندهای قانون بیمه، قانون مشمولیت آن است. این بند در حقیقت مشخص میکند که چه کسانی باید توسط کارفرما و با چه شرایطی بیمه شوند. در این مطلب همه چیز را درباره این قانون به شما خواهیم گفت.
به طور کلی همه افراد میتوانند بیمه شوند و با پرداخت مبالغ متفاوت، از سطوح مختلف امکانات بیمه استفاده کنند. درصد زیادی از این افراد توسط کارفرما بیمه شدهاند. به عبارت دیگر میتوان گفت که بیمه برای همه افراد اجباری نیست. اما کارفرمایان موظف هستند تا بر اساس قانون کار، نیروهای خود را با پرداخت سهم حق بیمه، تحت پوشش بیمه درآورند.
به همین دلیل میتوان گفت بیمه برای افرادی که مشغول فعالیت در سازمانهای مختلف هستند اجباری و برای افرادی که شغل غیروابسته دارند اختیاری است.
میزان و نحوه پرداخت بیمه در بیمههای اجباری با کارفرمایان مرتبط است. در حقیقت هر کارفرما با آگاهی از اطلاعات مربوط به حسابرسی بیمه باید کارکنان خود را تحت پوشش بیمه درآورد.
اگر قصد شروع فعالیت در یک سازمان را داشته باشید، در روزهای ابتدایی و هم زمان با ایجاد قرارداد کاری شرکت، از شما درخواست مدارکی برای ثبت نام و پیگیری بیمه تامین اجتماعی خواهد شد. این مدارک در حقیقت برای ایجاد پروندهای در بیمه تامین اجتماعی است. بیمه اجباری بیمهای است که کارفرمایان بر اساس قانون وزارت کار، موظف به ثبت نام نیروهای خود در آن هستند.
تفاوتی ندارد که سازمان بزرگی هستید یا به عنوان یک شرکت نوپا شروع به فعالیت رسمی کردهاید. در هر صورت اگر کارفرما هستید، باید نیروهای انسانی سازمان را تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی درآورید. بعد از معرفی نیرو به سازمان تامین اجتماعی، موظف هستید که ماهانه بخشی از حق بیمه را بپردازید. محاسبه این مبالغ با کمک نرم افزار مالی باعث میشود که برآورد دقیقتری از هزینه کل بیمه اجباری در طول ماه داشته باشید.
با توجه به بند اول قانون کار، همه کارفرمایان، کارمندان و کارگران باید در لیست بیمه یک سازمان حضور داشته باشند. اما این قانون به طور تفکیک شده 19 گروه شغلی را در لیست بیمه اجباری قرار داده است.
افرادی که در کارگاهها و کارخانهها مشغول فعالیت هستند، کارکنان نهادهای انقلابی و هلال احمر، کارکنان سازمانهای دولتی، کارکنان پیمانکاری دارای قرارداد اداری در شرکتهای دولتی و خصوصی، کارکنان شاغل در بخش کشاورزی و باغات، دامداران، کارکنان مطبوعات، کارکنان شهرداری، کارگران ساختمانی، کارکنان دفاتر اسناد رسمی، بافندگان و شاغلان صنایع دستی و رانندگان وسایل نقلیه عمومی از جمله مهمترین گروههایی هستند که نام آنها در طرح بیمه اجباری تامین اجتماعی حضور دارد.
همانطور که گفتیم بیمه اجباری شامل همه افرادی است که حقوق و مزایایی را از کارفرما دریافت میکنند. اما همه افراد جامعه، کارکنان سازمانهای خصوصی و دولتی یا تحت نظارت آنها نیستند. درصد زیادی از افراد مشاغل آزاد دارند و به همین دلیل نمیتوانند از طرح بیمه اجباری استفاده کنند.
در این شرایط این افراد میتوانند به صورت خویش فرما در بیمه اختیاری تامین اجتماعی ثبت نام و با پرداخت حق بیمه از مزیتهای آن استفاده کنند. در حقیقت در این نوع بیمه، به جای کارفرما، خود فرد به صورت مستقیم به دفتر بیمه مراجعه میکند و درخواست تشکیل پرونده میدهد.
مهمترین شرطی که برای مشمولیت بیمه اختیاری نیاز دارید، این است که حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه در پرونده بیمه تامین اجتماعی شما وجود داشته باشد. همچنین این نوع از بیمه شامل افراد بالای 50 سال نمیشود.
البته افرادی که سابقه ده سال پرداخت حق بیمه را داشته باشند، محدودیت سنی ندارند و میتوانند با هر سنی از مزایای بیمه استفاده کنند.
در بیمههای تامین اجتماعی بخشی از مزایا برابر است. برای مثال هم افراد مشمول بیمه اجباری و هم افرادی که به صورت اختیاری بیمه شدهاند، مزایایی از قبیل حقوق بازنشستگی، غرامت بیماری و بارداری و بعضی از هزینههای درمانی را از بیمه تامین اجتماعی دریافت خواهند کرد.
اما این دو نوع بیمه تفاوتهایی نیز دارد. بیمه اجباری، هزینه حوادث و غرامت ازکارافتادگی ناشی از کار را نیز پرداخت خواهد کرد. درصورتیکه این حق بیمه در بیمه اختیاری وجود ندارد. همچنین در بیمه خویش فرما میتوانید نوع بیمه و خدمات را بر اساس بودجه ماهیانه و شرایط انتخاب کنید. اما افراد مشمول بیمه اجباری باید از چارچوب تعیین شده پیروی کنند.
حق بیمه در بیمه اختیاری 18 درصد و در بیمه اجباری 30 درصد است. البته این حق بیمه میتوانند بر اساس شرایط حقوق و دستمزد تغییراتی داشته باشد.
افراد مشمول بیمه اجباری در سازمان کم نیستند! به همین دلیل محاسبات مبالغ بیمه و کسر آن از حقوق دریافتی فرایندی زمانبر خواهد بود. برای رفع این مشکل در سازمان باید از نرم افزارهایی کمک بگیرید که همه اطلاعات مالی شرکت را در خود ثبت کرده است.
نرم افزار حسابداری سپیدارسیستم یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری در ایران است که با شناخت دغدغه مالی سازمانها، کاربردیترین پلتفرم مالی را در اختیار شما قرار میدهد. همچنین برای دریافت اطلاعات به روز و تخصصی از حسابداری بیمه تا مفاهیم تخصصی مالی، با سایت سپیدارسیستم همراه شوید. برای خرید نرم افزار یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره 021-81022222 تماس بگیرید.
انتهای پیام/