مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم از رشد قابل توجه تعداد شرکت کنندگان دانشجو برای مهارت افزایی در هر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خبر داد.

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: به منظور اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان از طرف وزارت علوم حمایت مالی و پشتیبانی از ۳۹ دانشگاه برای ایجاد و راه اندازی مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی تحت عنوان کاریابی، مشاوره و هدایت شغلی تخصصی، کارآموزی، کارآفرینی و برگزاری نمایشگاه‌های کار انجام شده است.

او افزود: میانگین تعداد شرکت کنندگان دانشجو برای مهارت افزایی در هر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سال ۹۶ شامل ۹۴۸ فرد، سال ۹۷ شامل ۱۱۰۰ فرد، سال ۹۸ شامل ۲۲۳۸ فرد و در سال ۹۹ شامل ۳۰۱۱ فرد بوده است. تعداد متوسط دوره‌های برگزار شده در هر دانشگاه در سال ۹۶ شامل ۲۲ تعداد، در سال ۹۷ شامل ۴۵ تعداد، در سال ۹۸ شامل ۷۷ تعداد و در سال ۹۹ شامل ۹۳ تعداد است که رشد خوبی را در این میان شاهد بوده ایم.

سیف درباره فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت تصریح کرد: تعداد فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت در سال ۹۲ شامل ۱۴ تعداد، در سال ۹۳ شامل ۸ تعداد، در سال ۹۴ شامل ۷ تعداد، در سال ۹۵ شامل ۸ تعداد، در سال ۹۶ شامل ۱۷ تعداد، درسال ۹۷ شامل ۵۰ تعداد و در سال ۹۸ شامل ۱۱۴ تعداد است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: حمایت از طرح‌های مزیت استانی و پروژه‌های فناورانه جهش تولید از طرف وزارت علوم به خوبی انجام شده و طرح‌های مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در توسعه مزیت‌های استانی شامل ۲۶ طرح بوده است.

سیف با اشاره به پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: متوسط درصد اشتغال کل کشور برای مقاطع تحصیلی کاردانی شامل ۵۹۸۱ دانشجو، کارشناسی شامل ۵۲۹۷ دانشجو، کارشناسی ارشد شامل ۶۵۲۱ دانشجو و دکتری شامل ۸۳۵۳ دانشجو است که این عامل هم نشان از رشد خوب افراد دارد.

او اضافه کرد: جذب امریه‌های سربازی ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۹۸ و ۹۹ در دانشگاه‌های معین با تعداد ۳۱ موسسه با مجموع ۹۸ فرد، در دانشگاه‌های بزرگ شامل ۸ موسسه با مجموع جذب ۳۳ فرد است، در پژوهشگاه‌ها شامل ۱۱ تعداد موسسه و مجموع جذب ۹ فرد، در دیگر دانشگاه‌ها با ۶۵ موسسه و ۵۲ مجموع جذب، در پارک‌های علم و فناوری با ۲۷ تعداد موسسه و ۱۸ مجموع جذب بوده است که در مجموع ۱۴۲ تعداد موسسه و ۲۱۰ مجموع جذب را شامل می‌شود.

سیف درباره دستاورد‌های ویژه از اشتغال فارغ التحصیلان گفت: اشتغال فارغ التحصیلان با طرح شاخص‌های جدید برای ارزیابی و اثربخشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جامعه و صنعت باعث شد تا هم افزایی و مشارکت با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را شامل شود.

او اظهار کرد: تدوین طرح تحول همکاری دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت، شناسایی و مستندسازی دستاوردهای ویژه و منحصر به فرد دانشگاهها در حوزه ارتباط با صنعت و دانشگاه از سال  ۶۹ بصورت مستمر و سالیانه، توسعه و ساماندهی دوره های مهارت آموزی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در جهت افزایش توانایی فارغ التحصیلان و تسهیل در اشتغال آنها، رصد اشتغال دانش  آموختگان دانشگاهی، حمایت از ایجاد ساختارهای هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاهها، از جمله برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور افزایش ارتباط با جامعه و صنعت در سالهای اخیر بوده است.

سیف گفت: از سوی دیگر ساماندهی و توسعه قراردادهای کالن دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی همچنین آسیب شناسی مستمر مسائل و مشکلات حقوقی و قانونی دانشگاه ها در قراردادهای همکاری با صنایع و دستگاه های اجرایی کشور و تالش در جهت رفع آنها از طریق قوانین و راهکارهای مناسب گامهای مهمی بوده است که با همکاری دانشگاه ها، وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی صورت گرفته است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار