هومان حسن پور گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اولین نمایشگاه مجازی در جهان خواهد بود که جنبه فروشگاهی دارد.

هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نمایشگاه مجازی کتاب که در کرمان برگزار شد، نمونه‌ای برای تست سیستم برگزاری نمایشگاه مجازی بود. شاید این نمایشگاه برای ناشران دست آورد‌هایی به همره نداشت؛ اما تجربه‌ای برای برپایی نمایشگاه مجازی‌ای بود که باید در یک بستر گسترده‌تر اجرا می‌شد. تاکنون به قول‌هایی که به ما درزمینه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران داده بودند عمل کردند و موارد مورد نیاز اصلاح شده است.


بیشتر بخوانید


وی افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران رویدادی برای بهره مندی و استفاده بهتر ناشران و مخاطبان کتاب از این نمایشگاه است. در حقیقت هم اکنون رویدادی جدید برگزار می‌شود. شاید در مقطعی صحبت‌هایی درباره برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب کردیم؛ اما شرایط کرونا به ما اجازه برگزاری آن را نداد. از سوی دیگر سلامت مردم برای ما ارزش بیشتری داشت.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ادامه داد: هرچند امسال کتابخوان‌ها و ناشران فشار زیادی را تحمل کردند، تلاش کردیم نمایشگاه مجازی کتاب تهران اصولی برگزار شود. اگر این نمایشگاه به درستی برگزار شود و نتیجه خوبی داشته باشد، یکی از اولین نمونه‌هایی خواهد بود که در جهان برگزارمی شود، چون نمایشگاه‌های دنیا جنبه فروشگاهی ندارند. از این نظر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران کاری بزرگ و برگزاری آن بسیار سخت است.

حسن پور بیان کرد: ممکن است نمایشگاه مجازی کتاب تهران تعداد زیادی بازدید کننده داشته باشد. چون هنگام برگزاری آن، مخاطبان کتاب می‌توانند در هر شرایطی حتی شب از طریق کامپیوتر کتاب مورد نیازشان را تهیه کنند. از این رو کار فنی سختی در پیش است. نمایشگاه مجازی کتاب تهران جایگزین نهایی برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نخواهد بود. دوستان برگزار کننده نمایشگاه مجازی کتاب تهران سعی می‌کنند، مسائلی که ممکن است در حین برگزاری نمایشگاه پیش بیاید، برطرف کنند.

وی اظهار کرد: تمام فعالیت‌های نمایشگاه فیزیکی‌ای که اجرای آن در محیط فیزیکی زمان بر بود، در بستر مجازی رخ می‌دهد. نمایشگاه مجازی کتاب تهران در صورت موفقیت به ناشران و مخاطبان کتاب کمک زیادی می‌کند. به این مسئله توجه کنیم که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در شرایط کنونی فعالیتی است که برای حمایت از ناشران انجام می‌شود. دست اندرکران برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران و اتحادیه ناشران و کتابفروشان این نمایشگاه را به عنوان جایگزینی برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب نکردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار