عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح به دما و رطوبت محیط بستگی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زهرا امامی‌مقدم عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس داده‌های مربوط به کرونا ویروس‌، مدت زمان ماندگاری ویروس بر روی سطوح به دمای محیط، رطوبت نسبی و میزان تلقیح اولیه بستگی دارد.
 
او افزود: شست‌وشوی دست به‌ خصوص پس از لمس سطوح در مکان‌های عمومی، استفاده از ضدعفونی‌کننده دست که حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل باشد می‌تواند در از بین بردن ویروس مفید باشد.
 
عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پوشاندن صورت و بینی هنگام سرفه یا عطسه، لمس نکردن صورت به‌ویژه چشم، دهان و بینی و استفاده نکردن افراد از لنز‌های تماسی در پیشگیری از انتقال این ویروس موثر است، ضمن اینکه فرد باید از حضور در جمع‌های شلوغ و تماس نزدیک با افراد دیگر خودداری کند.
 

بیشتر بخوانید


امامی مقدم با اشاره به  مدت زمان ماندن ویروس‌ها روی انواع سطوح، بیان کرد: این زمان در فلز ۵ روز، چوب ۴ روز، پلاستیک ۲ تا ۳ روز، شیشه تا ۵ روز و در مقوا ۲۴ ساعت است، ضمن اینکه در غذا عدم انتقال را داریم؛ همچنین در مورد پارچه هنوز اطلاعات دقیقی به دست نیامده است و اطلاعات موجود کافی نیست، اما احتمالاً به اندازه سطوح سخت نیست و ویروس موجود روی کفش هم کمتر از سایر سطوح است، اما می‌تواند باعث بیماری شود.
 
او تصریح کرد: انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی اتفاق می‌افتد که شبیه به انتشار آنفلوانزا است.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: کرونا ویروس‌ از عوامل مهم بیماری‌زایی در انسان‌ و حیوانات است که منجر به طیف وسیعی از عفونت‌های تنفسی می‌شود.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.