وزیر کشاورزی گفت: امسال میزان صادرات محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته است.

رشد ۲۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته/ تدوین لایحه تغییر کاربری اراضیبه گزارش  خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال نماینده ارومیه مبنی بر مشکلات کشاورزان و خرید تضمینی محصولات گفت: به هیچ وجه نمی‌گذاریم کسی جلوی صادرات سیب و مرکبات را بگیرد و محکم ایستاده‌ایم. این اقدام می‌تواند به موضوع مرکبات مازاد کشور کمک کند.

وی افزود: در فصل ۸ مقررات صادرات و واردات، موضوع واردات موز در مقابل سیب را داریم که به شدت پیگیر افزایش آن هستیم.

 وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در صددیم افرادی که موز را وارد کشور می‌کنند، مجاب کنیم که بخش بیشتری از سیب را به صورت تشویقی خارج کنند. سیب در فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی موافقت‌نامه اوراسیا قرار گرفت و با معاونت وزارت امور خارجه بحث‌های مختلفی به ویژه برای صادرات محصولات سیب بحث‌هایی صورت گرفته است.

خاوازی افزود: مذاکراتی هم در جهت انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد انجام می‌دهیم؛ اگر بتوانیم کارهای زیربنایی را رقم بزنیم و گواهی بهداشتی و قرنطینه‌ای را با اتحادیه اروپا تبادل کنیم، می‌تواند به صادرات روان‌تر و بهتر با کشورهایی که مصرف بسیار بالایی دارند، داشته باشیم. همچنین با وزارت صمت پیگیریم که کارت‌های باطل شده بازرگانی کشاورزان احیا شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال برای اولین بار با راه‌اندازی ۹۰ مرکز بهداشتی جمع‌آوری سیب در آذربایجان غربی در راستای حل مشکل برآمدیم. و مجوز ۷۰۰ متر به هر کدام از باغداران اعطا شد تا بتوانند با تغییر کاربری و بارانداز در امور خود تسهیل ایجاد کنند.

خاوازی بیان کرد: امسال برای اولین بار مجوز راه‌اندازی ۷ فقره کارخانه مدرن در آذربایجان غربی داده شد و ۱۲۵ فقره مجوز کارخانه فرآوری مدرن در زمینه محصول سیب و سایر محصولات کشاورزی اعطا شد.

او ادامه داد: در ۹ ماهه سال ۹۸ کل محصولات کشاورزی صادر شده چهار میلیون و ۹۸۶ هزار تن و در ۹ ماهه امسال ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است که به لحاظ وزنی ۲۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم. درباره محصولات باغبانی هم در ۹ ماهه سال ۹۸، ۶۴۵ هزار تن و امسال ۸۸۹ هزار تن محصولات باغبانی صادر کردیم که از نظر وزنی ۳۸ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد صادراتمان بهتر بوده است.

خاوازی تصریح کرد: ۳۰۰ هزار تن در ۹ ماهه اول ۹۸ سیب صادر کردیم که امروز به ۴۰۳ هزار تن رسیده است؛ این اتفاق در قالب موافقت‌نامه اوراسیا است که ۵ هزار تن صادرات گذشته ما به روسیه به بیش از ۹۰ هزار تن رسید. ۲۴ مرز برای صادرات این محصول فعال است و نشان‌دهنده زحمت کشاورزان است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: سیب صادر شده امسال حدود ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تن است که یک میلیون و ۵۰ هزار تومان آن مربوط به آذربایجان غربی است، به علاوه ۲۵ درصد سیب تولیدی کشور سهم این استان است.

او یادآور شد: همه فعالان بخش کشاورزی در راستای منویات مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند تا امنیت غذایی برای کشورشان به ارمغان بیاید و شاخص‌ها و عملکرد‌ها هم در راستای تأیید این نکته است؛ به طوری که امروز علی‌رغم تمام مشکلات کرونا و تأمین ارز در بخش کشاورزی، رشد ارزش افزوده، ۴ / ۴ دهم مثبت در ۶ ماهه اول است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار