سفینه جدید اسپیس ایکس به هنگام آزمایش منفجر شد

شرکت اسپیس ایکس بر خلاف قبل این بار نتوانست در آزمایش سفینه SN8 موفق عمل کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت اسپیس ایکس به تازگی نمونه اولیه سفینه اس ان ۸ را آزمایش کرد. این سفینه به هدف سفر به ماه و مریخ ساخته شده بود و یک مدل تکمیل نشده به حساب می‌آمد.

اسپیس ایکس که به هنگام ارسال این سفینه به فضا توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود در زمان فرود منفجر شد. با این وجود باید گفت شرکت سازنده توانست آزمایش خود را تا لحظات پایانی به صورت فوق‌العاده و کامل انجام دهد. این فرآیند در کل، ۶ دقیقه و نیم به طول انجامید و جدا از بخش فرود سفینه مابقی قسمت‌ها به بهترین نحو انجام شد.


بیشتر بخوانید


علت اصلی انفجار سفینه اسپیس ایکس

علت اصلی انفجار سفینه اسپیس ایکس

معمولا سفینه‌های فضایی با استفاده از کشش‌های آیرودینامیک فرود می‌آیند تا بتوانند از سرعت خود به خوبی کم کنند. موتور سفینه‌های عادی به هنگام فرود از آن‌ها جدا می‌شود و در دریا فرود می‌آید تا حرارت آن کنترل شود. این امر به عقیده ایلان ماسک اسراف در تجهیزات به حساب می‌آید و به همین دلیل او سعی دارد سفینه‌های خود را با امکان استفاده دو یا چند بار تولید کند. سفینه SN8 یک مدل چند بار مصرف است که می‌تواند مخزن‌های ۱۰۰ تنی را با خود به فضا ببرد و برگرداند.

شرکت اسپیس ایکس تلاش داشت با استفاده از فناوری موجود در سفینه فالکون مدل SN8 را آماده سازد. با این وجود به دلیل بزرگ‌تر بودن مدل جدید، سفینه SN8 نتوانست فشار وارد شده به هنگام فرود را تحمل کند. برای فرود موفقیت‌آمیز، شرکت اسپیس ایکس باید به میزان بسیاری سوخت در سفینه خود قرار دهد تا با استفاده از آن انرژی لازم برای خنک کردن موتورها تامین شود و همچنین سوخت مورد نظر برای کنترل سرعت مهیا باشد.

علت اصلی انفجار سفینه جدید اسپیس ایکس نیز فشار زیاد بر روی بخش مصرف سوخت و انرژی بوده و SN8 نتوانست سرعت خود را به هنگام فرود کنترل کند.

گفتنی است؛ اگر اسپیس ایکس می‌توانست سرعت فرود را به موقع کاهش دهد سفینه مذکور به صورت فوق‌العاده دقیق فرود می‌آمد. اکنون این مجموعه قصد دارد سفینه SN9 را به مرحله آزمایش برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
اگه قرار باشه هواپيماها و موشكا عمودي بشينن بايد پايه هاشون ده ببست متر باشه
آخرین اخبار