امیر صادقی مشاور شغلی و تحصیلی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: منشا اصلی استرس در ایام امتحانات مثل بسیاری از مشکلات دیگر، نداشتن برنامه ریزی صحیح است، چراکه تناسب نداشتن برنامه ریزی با سطح توانایی ما موجب استرس و در بعضی مواقع دلزدگی از درس و ادامه تحصیل خواهد شد.
او هدف گذاری اشتباه را یکی از عوامل ایجاد استرس در زمان تحصیل و ایام امتحانات عنوان کرد و افزود: وقتی هدف گذاری بیش از توان ما باشد، معمولا نیمه کاره رها میشود، ضمن اینکه اگر خیلی پیش پا افتاده باشد هم برای به دست آوردن آن تلاش نخواهیم کرد.
صادقی اظهار داشت: برای اینکه دچار استرس نشویم و از ادامه مسیر در راه موفقیت و پیشرفت بازنمانیم، باید برای هر بازه مطالعاتی خود، هدف مشخص کنیم، به این معنا که خود را مقید به خواندن مثلا ۱۰ صفحه از کتاب در مدت زمان مشخصی نماییم، البته هدف گذاری میتواند کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد، اما حتما باید با مقدار معین همراه شود.
مشاور تحصیلی و شغلی بیان کرد: اگر بگوییم هر میزان توانستم میخوانم، هیچوقت باعث پیشرفت ما در این زمینه نخواهد شد، بلکه ما زمانی رشد خواهیم کرد که هدف گذاری را با اعداد و ارقام دنبال کنیم، البته هر سال والدین زیادی در ایام نزدیک به امتحانات از کوتاهی دانش آموزان خود برای مطالعه و درس خواندن گلایه دارند، ضمن اینکه دانش آموزان زیادی هستند که در ابتدای سال تحصیلی تلاش قابل توجهی برای درس خواندن داشتند، ولی پس از گذشت مدت زمانی نسبت به درس و مطالعه دل سرد میشوند.
او علت این مشکل را شناخت نادرست دانش آموز از سطح خود عنوان کرد و ادامه داد: دانش آموزی که از سطح خود بی اطلاع باشد، معمولا در طولانی مدت دچار خستگی شده و با نزدیک شدن به امتحانات در دانش آموز احساس ترسایجاد شده و در ادامه موجب فرار از واقعیت میشود. به همین دلیل میبینیم دانش آموز برای فرار از این استرس و فشار، به کارهایی بجز درس خواندن روی میآورد و وقت خود را برای ورزش کردن، مهمانی رفتن، تماشای فیلم، بازی کردن و... پر میکند، حتی گاها از دردهای مقطعی شکایت کرده که بیش از حد در حال اغراق است.
صادقی دغدغه دیگر والدین دانش آموزان ششم، نهم و کنکوری را خستگی از مطالعه و تشویق آنها به استمرار در مطالعه دروس عنوان کرد و اظهار داشت: این ۳ گروه در آخر سال معمولا آزمون ورودی به مدارس نمونه دولتی و... یا کنکور دارند، اما چرا وقتی امتحانات خرداد به پایان رسید، دیگر هیچ تمایلی به درس خواندن نداریم؟ یا وقتی امتحانات پایان ترم تمام شد، دیگر انگیزهای برای مطالعه در ترم جدید نیست؟
او یکی از مهمترین دلایل این مشکل را مطالعه به صورت بقچهای دانست و گفت: منظور از مطالعه بقچهای خواندن یک درس خاص در طول روز است، البته حسن اینگونه مطالعه موجب افزایش پیشروی درسی ما میشود، به علاوه در کوتاه مدت هم نتیجه خوبی میدهد و ما بیشتر اطلاعات را بخاطر داریم، اما در کنار این مزایا ۲ ایراد بزرگ دیگر هم دارد که از آن جمله میتوان به فراموشی مطالب پس از امتحان و دلزدگی از درس خواندن اشاره کرد.
صادقی بر حفظ تنوع در مطالعه تاکید و تصریح کرد: در مقابل مواظب باشید اگر تنوع درسی بیش از حد باشد، منجر به پراکندگی مباحث شده و نمیتوانید به خوبی تمرکز کنید. همچنین مصرف تغذیه حین مطالعه اقدامی اشتباه است و میل کردن کشمش، انجیر و خوراکیها تقویتی که سبب افزایش تدریجی قندخون و بهبود تمرکز دانش آموزان میشوند باید حتما بین بازههای مطالعاتی و در زمان استراحت صورت گیرد. همچنین بازههای مطالعاتی بین ۴۵ الی ۱۲۰ دقیقه مناسب است، البته باید افزایش زمان مطالعه به صورت پلکانی انجام شود و هر ۳ الی ۴ روز بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به طول بازه مطالعاتی افزوده شود.
این مشاور تحصیلی و شغلی درخصوص وعدههای غذایی بیان داشت: بهتر است وعدههای اصلی غذایی از ۳ وعده به ۵ نوبت سبک افزایش یابند و مصرف میوهها و سبزیجات تازه در دستورکار قرار گیرد.
انتهای پیام/گ