دریافت سیگنال های رادیویی خاص از نزدیک ترین ستاره به منظومه شمسی

دانشمندان توانسته اند سیگنال های رادیویی متفاوتی را از نزدیک ترین ستاره به منظومه شمسی با فاصله ۴.۲ سال نوری دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از دانشمندان در دنیا بر این باورند که احتمال وجود زندگی در سیاره‌ها و کهکشان‌های دیگر وجود دارد و انسان‌ها در این دنیای فوق‌العاده بزرگ تنها نیستند. گستردگی این جهان باعث شده بسیاری از دانشمندان و حتی مردمان عادی به وجود موجودات دیگر در فضا فکر کنند.

اکنون برخی از ستاره‌شناسان که بر روی ضبط صداها و سیگنال‌های فضایی تحقیق می‌کنند متوجه نشانه‌های عجیبی شده‌اند. بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده دانشمندان توانسته‌اند سیگنال‌های رادیویی عجیبی را از سمت ستاره پروکسیما سنتاوری دریافت کنند. این ستاره کوچک با فاصله ۴.۲ سال نوری از نزدیک‌ترین ستاره‌های اطراف خورشید به حساب می‌آید.

آیا نشانه‌هایی از زندگی در سیاره‌های دیگر وجود دارد؟

معمولا ستاره‌شناسان و محققان سیگنال‌های فضایی با موارد عجیب مختلفی مواجه می‌شوند که بیشتر اوقات این سیگنال‌ها توسط ماهواره‌های ساخت دست انسان تولید می‌شوند. آن چه سیگنال‌های ارسال شده از سمت Proxima Centauri را از موارد قبلی متمایز می‌سازد آن است که هیچ گونه دستگاه‌ فضایی ساخته شده توسط انسان در جهت این ستاره کوچک وجود ندارد.

آیا نشانه‌هایی از زندگی در سیاره‌های دیگر وجود دارد؟

در واقع سیگنال‌های رادیویی ارسال شده توسط باند ۹۸۰ مگاهرتزی دریافت شده‌اند که با باند‌های دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ها و سفینه‌های زمینی تفاوت دارد. یکی دیگر از دلایلی که محققان توجه خود را بر روی این سیگنال‌ها متمرکز کرده‌اند نحوه تغییر مکان آن است؛ بر اساس باور دانشمندان سیگنال‌های ارسال شده از سطح سیاره‌ای ارسال می‌شوند که در مداری مشخص در حال چرخش است.

با وجود آن که نشانه‌های به دست آمده بسیار امیدوار کننده به نظر می‌آیند اما دانشمندان به مخاطبان خود اعلام کرده‌اند که همچنان نمی‌توان این سیگنال‌ها را به وجود زندگی در یک سیاره دیگر ربط داد و ممکن است توضیحاتی دیگر برای دریافت این نشانه‌ها وجود داشته باشد. دانشمندان اکنون تلاش دارند تا تحقیقات خود بر روی ستاره Proxima Centauri را گسترش دهند تا در مدت زمانی کوتاه پاسخ سوالات پیش آمده را کشف کنند.