تولیت آستان قدس رضوی گفت: به برکت انقلاب اسلامی دنیای کتاب، نشر و مطبوعات در ایران، روزگاری متفاوت با گذشته را تجربه می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی  تولیت آستان قدس رضوی در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، گفت: کتاب، میراث پرشکوه انسان، آفریننده ارزش‌های بشری، مایه روشنگری در جامعه و هدایت آدمی در پهنه زندگی است.

او افزود: در قرآن کریم که سرآمد تمامی کتب آسمانی است، برای پیامبر اسلام  آموختن و تعلیم کتاب مهم‌ترین وظیفه قلمداد شده است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: تمدن بشری در طول تاریخ بر پایه‌های گوناگونی بنیاد شده و در این میان، تمدن اسلامی در ادامه تمدن‌های پیشین بشری، بیش از همه تمدن‌ها اهتمام به دانش، پژوهش، خواندن و نوشتن، آموختن و آموزش دادن داشته است و دانشمندان و پژوهشگران اسلامی با الهام از دستورات اکید دینی به پدید آوردن این میراث ارزشمند همت گمارده اند؛ جهان بشریت در برهه‌های طولانی وامدار تلاش و همت آنان بوده است و ایران و دانشمندان مسلمان ایرانی به گستره و عمق آن افزوده و افتخارات گران‌سنگی به یادگار گذاشته‌اند.
 
حجت الاسلام و المسلمین مروی بیان کرد: اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و ارزش این گنج گران در بهره‌گیری از آن است که انسان فرورفته در وادی تاریکی و تباهی و گمراهی را از رنج جهل و نادانی رهایی می بخشد و او را به‌سوی روشنایی و دانش هدایت می‌کند.
 

بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: در طول تاریخ که افکار و اندیشه‌های فاسد و الحادی در جوامع بشری رواج و به بهانه‌های گوناگون انتشار می‌یافتند، کتب آسمانی وظیفه نشر معارف و مفاهیم الهی را بر عهده داشت و پس از اسلام، قرآن به عنوان برجسته‌ترین کتاب آسمانی و بزرگ‌ترین سرمایه در اختیار انسان این نقش را ایفا کرد و دانشمندان مسلمان با الهام از قرآن و سنت پیامبر عظیم‌الشأن و اهل‌بیت ایشان، فرهنگ و معارف والای اسلامی را در اختیار دوستداران دانش و فرهنگ قرار داده‌اند و نقد عمرشان را برای دیگران صرف کرده و برای آنان سعادت به ارمغان آورده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: اکنون نیز که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی، فرصت بی‌مانندی برای دانشمندان و اندیشه‌وران فراهم آمده است، قلم و کتاب نوشتن هم رونقی دیگر یافته و در موضوعات و عرصه‌های گوناگون و در سطوح متفاوت و زبان‌های مختلف، نگاشت کتب ارزشمند، فراوانی چشمگیری پیدا کرده است؛ دنیای کتاب، نشر و مطبوعات در ایران اسلامی، روزگاری متفاوت با گذشته را تجربه می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اظهار کرد: نقش والا، حساس و پردامنه کتاب در پویش تکاملی فردی و اجتماعی، تأثیری بس شگرف و سازنده دارد و در تبادل و انتقال فرهنگ و ارزش‌های متعالی بشر به نسل‌های آینده و جامعه سازی انسانی، اسلامی و تمدنی، از جایگاه بلند و استراتژیک انگیزشی و فرهنگی ویژه‌ای برخوردار است.

او افزود: کتاب و فرهنگ مکتوب به دلیل دامنه نفوذ گسترده‌اش، همپای تأثیر اثباتی‌اش می‌تواند دارای ظرفیت‌های سلبی هم باشد که باید مورد توجه قرار گیرد که مبادا دشمن، با بهره‌برداری از این ابزار پر ارزش فرهنگی، زمینه هجوم و شبیخون فرهنگی به باور‌های فرهنگی اصیل اسلامی را بیابد.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.