امضای توافقنامه همکاری تجاری و دیپلماتیک میان رباط و تل‌آویو

در سفر هیئت آمریکایی-صهیونیستی به مراکش، توافق ایجاد مراکز دیپلماتیک و همکاری تجاری و گردشگری به امضای طرفین رسید.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، در سفر رسمی هیئت‌های آمریکایی و صهیونیستی با نخستین پرواز تجاری شرکت «ال عال» از تل آویو به رباط، پایتخت مراکش اعلامیه مشترکی به امضای این کشور، رژیم صهیونیستی و آمریکا رسید.

ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان نمایندگان سه طرف، از ایجاد روابط دیپلماتیک دوستانه و کامل میان مراکش و رژیم صهیونیستی در راستای آنچه «ایجاد صلح در منطقه» و «تقویت امنیت» خوانده شده است، خبر داد.

او گفت: محمد ششم، پادشاه مراکش با جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا و بن شبات، رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو داشت و توافق نامه همکاری با تل آویو را امضا کرد. به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی از سوی واشنگتن از مهمترین مسائل منطقه است.

پادشاه مراکش درحالی که با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به مسئله فلسطین خیانت کرد، در این دیدار بر موضع رباط در حمایت از دستیابی به صلح در خاورمیانه تاکید کرد.

رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از پادشاه مراکش قدردانی فراوان کرده و ایجاد روابط صمیمی را پل ارتباطی میان دو کشور و سنگ بنای صلح عنوان کرده است.

توافقنامه مشترک سه جانبه شامل توافق برای صدور مجوز پرواز‌های مستقیم بین دو طرف با حق استفاده از حریم هوایی، از سرگیری فوری ارتباطات رسمی بین مقامات تل آویو و مراکش، ایجاد روابط کامل دوستانه و دیپلماتیک و همچنین تشویق همکاری اقتصادی پویا و خلاق و ادامه کار در زمینه تجاری، سرمایه گذاری و بخش‌های دیگر است.

وزیر خارجه مراکش پس از امضای این توافقنامه گفت: مراکش و اسرائیل توافق کرده اند طی دو هفته آینده دفاتر نمایندگی را در رباط و تل آویو بازگشایی کنند.

مراکش پس از امارات متحده عربی، بحرین و سودان چهارمین کشور عربی بود که روابط خود را با رژیم صهیونیستی در سال جاری عادی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار