یک کارشناس محیط زیست گفت: آب های زیرزمینی از منابع مهم است که مدیریت آلودگی های آن می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد.

محمد طاهری کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت آب های زیرزمینی اظهار کرد: آب های زیر زمینی یکی از منابع با ارزش و قابل اهمیت است که در صورت آلوده شدن می تواند آسیب های متعددی به محیط زیست وارد کند که یکی از  آن ها آسیب به بخش کشاورزی است.

او با اشاره به اینکه بیشترین علت آلودگی آب های زیر زمینی به دلیل شیرابه تولید شده در محل دفن زباله است، گفت: این مایعات درون زمین نشت کرده و از خاک های اشباع نشده (خاک هایی که بطور کامل با آب پر نشده اند) عبور می کنند و سپس وارد آب های زیرزمینی می شوند و موجبات آلوده شدن آن ها را فراهم می آورند. این امر زمانی مشکل آفرین می شود که در نزدیکی چنین مکان هایی چاه آبی قرار گرفته باشد و از آن برای تهیه آب شرب استفاده شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: در طی عبور مایعات از میان خاک، برحسب زمان سپری شده جهت طی مسیر بین منبع آلاینده تا چاه آب، عوامل بیماری زا یا از بین می روند و یا بخش بزرگی از آن ها جذب می شوند. 

طاهری عنوان کرد: از دیگر موارد می توان به استفاده بیش از حد از کودها یا سموم شیمیایی و نیز نشت آلاینده ها در کارگاه های صنعتی اشاره کرد. استفاده از کودهای حیوانی برای کشاورزی نیز می تواند موجبات راه یافتن داروهای مصرف شده توسط دامها به داخل آب های زیرزمینی را فراهم آورد.


بیشتر بخوانید:

 تولید روزانه ۹۰ تن پسماند پزشکی در شهر تهران با شیوع کرونا


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار