فرماندار داورزن گفت: با وجود ظرفیت‌های خوبی که در این شهر وجود دارد افزایش مهاجرت و کاهش جمعیت در داورزن وضعیت نگران‌ کننده‌ای دارد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین اسداللهی فرماندار داورزن گفت: شهرستان داورزن شرایط خاص خود را دارد به طوری که جمعیت ۳۵ هزار نفری آن به ۲۲ هزار نفر رسیده و طبق آمارها، رشد جمعیت این شهرستان در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ منفی ۱.۲ درصد بوده است.
 
او افزود: رشد مهاجرت در این شهرستان زیاد است و ۲۳ درصد جمعیت آن را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند؛ این درحالیست که درصد افراد بالای ۶۰ سال در سبزوار ۱۱ درصد و در استان ۹ درصد است.

فرماندار داورزن با بیان اینکه این شهر دارای ظرفیت‌های خوبی است اما وضعیت جمعیتی آن مطلوب نیست ادامه داد: این شهر علاوه بر شرایط آب و هوایی مطلوبی که دارد، دارای منابع آبی بسیار مناسبی می‌باشد و در برخی محصولات مثل فلفل و تولید گیاهان دارویی رتبه اول کشور را دارد.

اسداللهی بیان کرد: با وجود این ظرفیت‌ها شاهد کاهش جمعیت در این شهر هستیم و در همین شرایط چندین سرمایه‌گذار ورود کرده‌اند، اما نبود زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های صنعتی مشکلاتی را برای این سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

او تصریح کرد: عملیات اجرایی دو پروژه فولاد و تولید سیم و کابل، اواخر مهر پارسال در داورزن آغاز شده و همان ابتدا قولی مبنی بر ارائه زمین رایگان برای این دو پروژه در ناحیه صنعتی شهرستان داده شد که این اتفاق افتاد و برای دریافت تسهیلات هم پیگیری لازم انجام گرفت.
 
فرماندار داورزن تاکید کرد: پس از چندماه، بانک صنعت و معدن اعلام کرد که واحد‌های تولید سیم و کابل در اولویت پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت نیستند؛ این درحالیست که واحد سیم و کابل داورزن بدون هیچ تسهیلاتی و در نبود امکانات زیربنایی، هم اکنون دارای ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

اسداللهی اظهار کرد: به دلیل نبود سرمایه، حدود یک ماه است که کار این واحد تعطیل شده است و ما انتظار داریم که بانک صنعت و معدن در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را داشته باشد.

او افزود: در پروژه فولادی نیز مشکلاتی وجود دارد؛ این واحد صنعتی با خط توزیع برق فاصله دارد و تامین برق از این فاصله، بالغ بر ۸ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذار هزینه به دنبال دارد و دلیل اصلی آن مکان‌یابی نامناسب ناحیه صنعتی شهرستان است.

بیشتر بخوانید

 
فرماندار داورزن ادامه داد: به همین منظور نشستی در فرمانداری برگزار و مقرر شد تا پروژه به دو فاز تبدیل شود؛ در فاز اول دو مگاوات برق از خطی که در مجاورت ناحیه صنعتی است، به این پروژه اختصاص یابد؛ اما با وجود این توافق، هم اکنون این پروژه در چهار قطعه خود مشکل تامین برق دارد.

اسداللهی با بیان اینکه این پروژه نیازمند ۴ مگاوات و ناحیه صنعتی نیازمند ۸ مگاوات برق است، بیان کرد: برای حل مشکلات تامین انرژی در وهله نخست، شرکت شهرک‌های صنعتی باید موضوع را پیگیری و حل و فصل کند و برای آن چاره‌ای بیندیشد؛ اما پیش از آن، پیشنهاد می‌کنیم به طور موقت، به وعده تامین دو مگاوات برق برای این واحد از سوی شرکت برق عمل شود.
 
انتهای پیام// ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.