معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از آغاز رسمی سرشماری پرندگان در حدود ۲۲ سایت خاص خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، آذر، ولی زاده معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه گفت : اگرچه سرشماری پرندگان را هر ماه در سایت‌های مختلف در سراسر استان انجام می‌دهیم، اما با شروع دی ماه و ورود پرندگان مهاجر به استان، سرشماری رسمی پرندگان نیز در استان آغاز می‌شود.

او از انجام سرشماری در حدود ۲۲ سایت خاص در سراسر استان یاد کرد و گفت : عمده این سایت‌ها شامل تالاب‌ها، رودخانه‌های فصلی و دائمی، سد‌ها و ... است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه گونه‌های مهاجری که وارد کرمانشاه می‌شوند را عمدتا شامل انواع حواصیل، انواع اردک و لک‌لک‌ها دانست و افزود: این پرندگان بیشتر از سمت نقاط غربی از جمله عراق وارد منطقه ما می‌شوند و معمولا تا اواخر بهمن و یا اسفند ماه بسته به وضعیت سرمای زمستان در کرمانشاه می‌مانند.

ولی زاده از تشدید پایش محل حضور پرندگان به جهت بررسی وضعیت شیوع آنفلوآنزا هم خبر داد و افزود: از آنجایی که این بیماری در سه نقطه کشور دیده شده احتمال ورود آن به استان با حضور پرندگان مهاجر دور از ذهن نیست.

او ادامه داد: در همین راستا هرگونه شکار پرندگان ممنوع اعلام شده و از مردم تقاضا داریم علاوه بر خودداری از شکار، از خرید پرندگان وحشی هم خودداری کنند.

این مسئول افزود: البته شرایط خرید و فروش و شکار پرندگان مهاجر در کرمانشاه زیاد و مانند برخی نقاط دیگر کشور نیست، اما باید احتیاط را رعایت کرد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه موضوع دیگری که مردم درباره پرندگان مهاجر باید به آن توجه کنند را خودداری از دانه پاشی و تغذیه دستی برای آن‌ها اعلام کرد و گفت: این کار صرفا در زمستان‌های خشک و بسیار سرد که دانه کم است، آن هم توسط خود محیط زیست انجام می‌گیرد و در شرایط عادی نیازی به دانه پاشی نیست .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.