سرپرست معاونت گردشگری خراسان شمالی گفت: جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام به میزبانی استان گلستان برگزار می‌شود که گروه آیینی و موسیقی فولکلوریک خراسان شمالی نیز در این جشنواره حضور خواهند داشت.

به‌گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  ابوالفضل اسماعیلی سرپرست معاونت گردشگری خراسان شمالی گفت: جشنواره فرهنگ اقوام با توجه به محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، به‌صورت مجازی در استان گلستان برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه استان خراسان شمالی علاوه بر اینکه به تنوع اقلیم و طبیعت شهرت دارد، از وجود اقوام تات، کرد، کرمانج، ترک، ترکمن و بلوچ نیز بهره‌مند است، افزود: وجود تنوع قومی در این سرزمین چند اقلیمی، سفره رنگینی از فرهنگ‌ها و هنر‌ها در این دیار آفریده که یکی از راه‌های معرفی این فرهنگ زیبا از طریق حضور در این جشنواره‌ها است.


بیشتر بخوانید


موسیقی مقامی خراسان از غنی‌ترین آوا‌ها و نوا‌های ایران محسوب می‌شود و ساز‌های قُشمه، دوتار، کمانچه، ویلون، دهل، دف و نی از ساز‌های دلنشین حماسی، مقامی و مغنی این منطقه محسوب می‌شوند و خراسان شمالی نیز از استان‌های مطرح در زمینهٔ موسیقی مقامی است.

تاکنون موسیقی مقامی و دوتار از این خطه در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده و مهارت‌های ساختن و نواختن قُشمه نیز در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.