عضو هسته تخصصی نظام برنامه ریزی و بودجه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: برآورد‌های منابع تأمین اعتبار و هزینه‌های جاری دولت در بودجه سال آینده، به دور از واقعیت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دانیال دانایی در سلسله جلسات تخصصی دانشجویی ساختار بودجه ۱۴۰۰ که به صورت مجازی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز برگزار شد با اشاره به موضوع اصلاح ساختار بودجه و بررسی لایحه بودجه دولت در مجلس، اظهار داشت: یکی از ایراد‌های وارده به لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس میزان برآورد‌ها از منابع تامین اعتبار و هزینه‌های جاری دولت بوده که به نظر کارشناسان از واقعیت به دور است و تحقق آن دور از ذهن به نظر می‌رسد و همچنین این پیش بینی‌ها نتیجه‌ای جز کسری بودجه دولت ندارد.

او با بیان اینکه یکی دیگر از ایرادات بودجه سال ۱۴۰۰، میزان فروش نفت در سال آینده بوده که با توجه به میانگین فروش این چند سال دور از دسترس است، افزود: البته راهکار دولت برای پوشش آن، پیش فروش اوراق بهادار و سلف نفتی بوده که این امر با توجه به پایان عمر دولت کنونی، در واقع آینده فروشی و خرج کردن از جیب دولت بعدی است و این پیش فروش اوراق که در لایحه پیشنهادی بیشتر از محدودیتی است که نمایندگان برای دولت قرار داده اند، موجب بدهکار کردن دولت آینده شده و ابتکار عمل را از آن می‌گیرد.

عضو هسته تخصصی نظام برنامه ریزی و بودجه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز اضافه کرد: با توجه به مخالفت احتمالی مجلس با این طرح، راهکار بعدی دولت استفاده از صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه خود بوده که به نوعی تضییع حقوق نسل‌های بعدی است.

دانایی با بیان اینکه یکی دیگر از ایراد‌های دیگر نسبت به بودجه سال آینده، میزان افزایش ۲۱ درصدی درآمد‌های مالیاتی در برابر افزایش ۴۷ درصدی بودجه دولت است، ادامه داد: با توجه به اینکه درآمد‌های مالیاتی بهترین و مطمئن‌ترین راه کسب درآمد برای دولت است پیشنهاد می‌شود که دولت میزان وابستگی خود به درآمد‌های نفتی را کاهش دهد و آن را بوسیله مالیات‌ها پوشش دهد چراکه این کار وابستگی اقتصاد به درآمد‌های نفتی را کاهش می‌دهد تا اقتصاد به سمت پویایی حرکت کند.

او تصریح کرد: البته مقصود، افزایش نرخ مالیاتی و فشار بیشتر بر قشر مصرف کننده نیست و راهکار آن کاهش میزان فرار‌های مالیاتی و کاهش معافیت‌های مالیاتی و در نتیجه افزایش درآمد‌های مالیاتی است.

این دانشجوی اقتصاد و عضو هسته تخصصی نظام برنامه ریزی و بودجه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز بیان داشت: انتظار می‌رود که دولت و مجلس با همیاری و همکاری دو جانبه این ایرادات و سایر ایرادات به لایحه بودجه ۱۴۰۰ را حل و فصل کنند تا نمادی از وحدت و همدلی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار