به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود مشکلات فراوانی که به لحاظ عمرانی، زیر بنایی و زیرساختی در سیستان و بلوچستان شاهد آن هستیم این استان در لایحه آخرین بودجه قرن چهاردهم در ردیف پنجم جدول قرار گرفته؛ مجموع اعتبارات استان در سال ۱۴۰۰ به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان میرسد که در مقایسه با ۲ هزار و ۵۵ میلیارد تومان سال ۹۹، به ظاهر افزایش ۷۲ درصدی داشته است، اما با وجود تورمی که با آن رو به رو هستیم این رقمها مانند سالهای دیگر ما را به نرم کشوری نزدیک نخواهد کرد و همچنان این استان جز محرومترین استانهای کشور خواهد بود.
به گفته مهرداد عرب رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی سیستان و بلوچستان اعتبارات در ردیف استانی هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴۷۹ میلیارد تومان مربوط به سیستان و بلوچستان است که در این بخش رتبه دوم کشور را داریم.
در بخش نفت و گاز پنج هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان توزیع شده که سهم سیستان و بلوچستان ۵۷۱ میلیارد تومان است که رتبه یک کشوری را در این بخش داریم، اما باید این مطلب را در نظر بگیریم که مردم سیستان و بلوچستان همچنان از نعمت گاز رسانی بی بهره اند و عملیات گاز رسانی به این منطقه که از اسفندماه ۹۵ کلید خورده همچنان به صورت لاک پشتی در حال انجام است و هنوز بسیاری از مردم مرکز استان از این نعمت بی بهره اند.
در بخش ۲۷ صدم ارزش افزوده کل رقم یک هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان بوده که ۱۴۲ میلیارد تومان مربوط به سیستان و بلوچستان است که رتبه دوم کشوری را داریم همچنین کل اعتبارات این استان از بخش نفت و گاز پارسال ۱۹۶ میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به ۵۷۱ میلیارد تومان رسیده است.
از ۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبارات بخش متوازن ۲ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان مربوط به سیستان و بلوچستان است همچنین مجموع اعتباراتی که از محل جدول ۱۰ یک (اعتبارات تملک دارایی و سرمایهای استانها) لایحه ۱۴۰۰ برای سیستان و بلوچستان لحاظ شده سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در لایحه پارسال ۲ هزار و ۵۵ میلیارد تومان بوده است.
کل اعتبارات سیستان و بلوچستان در پروژههای ملی - استانی یا پروژههای استانی ویژه ۹۷ میلیارد تومان بابت ۱۸ پروژه بوده که این اعتبار در لایحه ۱۴۰۰ به ۱۸۷ میلیارد تومان افزایش یافته است.
۹۵۷ میلیارد تومان در سال ۹۹ بابت اجرای ۶۳ پروژه ملی به سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده که در لایحه ۱۴۰۰ این رقم به یک هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است همچنین میزان اعتبار ردیفهای متفرقه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است که سالهای گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان از این ردیف بوده است که امسال به یک هزار میلیارد تومان رسیده است.
میزان اعتبار ردیف توسعه سیستان و بلوچستان در لایحه ۱۴۰۰ به ۱۰۶ میلیارد تومان رسیده همچین ردیف تامین تجهیزات آموزشی برای دانش آموزان مناطق محروم کشور ۴۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.
عدم توجه به محرومیت زدایی در بودجه ۱۴۰۰
دولت آخرین سند دخل و خرج خود را راهی مجلس کرده است. لایحهای که انتقادهای بسیاری به آن وارد است. از سهم بالای درآمدهای نفتی و غیر واقعی بودن درآمدها و هزینهها گرفته تا بار مالی آن برای دولت بعد؛ اینها تنها بخشی ایرادهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ است که در روزهای گذشته صحبتهای بسیاری در باب آن مطرح شده و گزارشهای متعددی در خصوص آن نوشته شده است. اما یکی از ایرادات اصلی این لایحه که کمتر به آن پرداخته شده، بی توجهی دولت به محرومیت زدایی است. مجموع بودجه کل استانهای کشور در لایحه بودجه سال آینده معادل ۳۵۳ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان است که طبق معمول هر سال تهران با ۴۴ هزار میلیارد بیشترین سهم از آن را دارد.
بر اساس آنچه در لایحه آمده سهم استان سیستان و بلوچستان از بودجه اولین سال قرن جدید تنها حدود ۱۳ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان است. این در حالی است که این استان بزرگترین و البته فقیرترین استان کشور محسوب میشود. آمارها نشان میدهد ۸۵ درصد از آنان جزو دو دهک آخر درآمدی هستند و نزدیک به ۷۵ درصدشان زیر خط فقر زندگی میکنند. با وجود ظرفیتهای بسیار در منطقه، شرایط اشتغال و کارآفرینی نیز نامساعد است. مردمان این استان در تمامی شاخصها از دیگر همسرزمینان خود عقب ماندهاند. از نبود دسترسی به آب آشامیدنی سالم، نرخ بالای بیکاری و جوانانی که از درد نبود شغل کسب و پیشه شان قاچاق و بازی با جان شده است.
مردمان استانی که سهمشان از تختهای بیمارستانی کمتر از هر جای دیگری است. به عنوان مثال در سراوان و یا نیکشهر نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر جعیت دارد، سرانه تختهای بیمارستان در این شهر حدود ۰.۵ است. یعنی به ازای هر هزار نفر تنها نصف تخت وجود دارد. این در حالی است که بر اساس استانداردهای باید ۵ تا ۷ به ازای هر هزار نفر وجود داشته باشد. این سرانه در کشور بین ۲.۵ تا ۲.۹ است. اما نگاهی به بودجه بخش بهداشت و درمان این استان نشان میدهد که این مشکل حالا حالا قرار نیست حل شود. استان سیستان و بلوچستان که منطقهای محروم است تنها ۳.۷۵ از منابع بودجهای بخش بهداشت و درمان سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است. در حالیکه این استان با توجه به گستردگی و جمعیت آن حداقل با سهمی حدود ۷ درصدی را داشته باشد. اما شاید این سوال پیش بیاید که بر اساس چه مبنایی به این عدد رسیده و آن را حداقل حق مردمان این استان میدانیم.
باید توجه داشت که سرانه جمعیت، وسعت و محرومیت ۳ شاخص اصلی در تعیین سهم منابع بودجهای استانها هستند. استان سیستان حدود ۳.۵ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده، فقیرترین استان بوده و ۱۱ درصد وسعت کشور را در خود جای داده است. در واقع اگر قرار باشد بر مبنای دو شاخص جمعیت و وسعت (۱۱+ ۳.۵ =۷ درصد) سهم این استان تعیین شود حالا باید دست کم ۷ درصد بودجه بهداشت و درمان کشور به این سیستان و بلوچستان تخصیص داده میشد. البته باید توجه داشت که این سهم منهای محرومیت این استان است.
مردمان این استان در حالی در انزوا مانده اند و دیده نمیشوند که سیستان و بلوچستان به لحاظ امنیتی اهمیت بالایی برای کشور دارد. اما متاسفانه در سالهای گذشته به این مساله توجهی نشده است. حاصل این غفلت حالا چیزی جز مهاجرت مردم این استان به شهرهای دیگر نبوده است. روستاهای این استان یکی پس از دیگری در حال خالی شدن است و به نظر میرسد که طبق رسم اشتباه هر سال بازهم خبری از محرومیت زدایی نیست که نیست.
به نظر میرسد که درد فرزندانی که در کپر درس میخوانند، کودکانی که از درد فقر از تحصیل باز میمانند، روستاییهایی که تنها آرزویشان دسترسی به راه است، مادرهایی که برای دسترسی به آب سالم بهایی به قیمت جان میدهند و حاشیه نشینان زاهدان و ایرانشهر تمامی ندارد.
احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به رشد ۷۲ درصدی اعتبارات تملک دارایی و سرمایهای، رشد بودجه کلی استان را قابل توجه برشمرد.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای جلب موافقت برنامه و بودجه و مسئولان دولت جهت اختصاص ردیف اعتباری خاص طی یک برنامه پنج ساله برای توسعه استان، تصریح کرد: رشد بودجه استان در قیاس با سالهای گذشته قابل قبول است، ولی با این سقف از اعتبارات نمیتوان امیدوار به جهش توسعهای و رساندن استان به میانگین شاخص کشوری بود.
رئیس شورای برنامهریزی و توسعه سیستان و بلوچستان بهرهگیری از ظرفیتهای موجود جهت برنامهریزی و هدایت بودجه در راستای اولویتهای توسعه استان، اشتغالزایی، بهبود معیشت و برخورداری عموم مردم و توسعه زیرساختهای سرمایهای استان را مورد تاکید قرار داد.
موهبتی توجه به بخشهای آب، کشاورزی، صنعت و معدن، حمل و نقل و ترانزیت، مناطق ویژه اقتصادی، سرمایهگذاری برای توسعه اقتصادی دریامحور و اتمام پروژههای بزرگ در دست اجرا را از اولویتهای اجرایی استان دانست و گفت: تحقق این اهداف مستلزم همکاری و همافزایی تمام بخشهای سیاستگذاری، مدیریتی و اجرایی استان است.
نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت اهتمام جمعی بر توسعه بخشهای اجتماعی به ویژه بهداشت و درمان، آموزش و توانمندسازی، خانواده و بانوان و جوانان، فناوری و ارتباطات، مهارت آموزی برای ارتقای شاخصهای برخورداری و پویایی و نشاط عمومی به عنوان مقدمه توسعه اقتصادی و اجتماعی استان تاکید کردند.
همچنین بکارگیری توان و ظرفیت استان و انعکاس مشکلات و ضرورتها برای جذب منابع و اعتبارات بیشتر از دیگر موضوعات مورد درخواست نمایندگان استان در این نشست بود که مقرر شد تلاش لازم برای بهبود اعتبارات استان از طریق کمیسیونهای تخصصی مجلس صورت پذیرد.
مهرداد عرب اول، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و منصور بیجار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، ضمن ارائه گزارش بودجه پیشبینی شده برای سال ۱۴۰۰ استان، نقاط قوت و ضعف بودجه استان را برشمردند.
منبع تسنیم
انتههای پیام/پ