معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: دستاورد‌های پژوهشی در یک سال اخیر بسیار چشمگیر بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست خبری هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت و بیست و دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی، فناوری و فن بازار اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که ضعف‌های موجود در عرصه فناوری و پژوهش را به تدریج از بین ببریم و اگر توفیقاتی داشته باشیم به افزایش کیفیت آن‌ها بیفزایم.  

او افزود: امسال هفته پژوهش در فضای خاص کرونایی در حال برگزاری است؛ فضایی است که در ۲۰ سال گذشته با آن مواجه نبودیم و همواره روند مشخص را طی کرده ایم. فضای شیوع کرونا برنامه‌های هفته پژوهش را به شدت تاحت تاثیر قرار داد به طوری که مجبور شدیم در خیلی از برنامه‌ها تغییر رویه دهیم و سامانه‌های فیزیکی و حضوری را با سامانه‌ها مجازی جایگزین کنیم.  

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: وضعیت حاد کرونایی که اتفاق افتاد درست یک ماه و نیم مانده به هفته پژوهش رخ داد. پیش‌تر درصدد بودیم هفته پژوهش را به صورت مجازی - حضوری برگزار کنیم که با این محدودیت‌ها تصمیم گرفتیم اصل روز پژوهش را به صورت مجازی برگزار کنیم.  

او گفت: خوشبختانه اهتمام در وزارت علوم و معاونت علمی بر این شد که اصولا از گستره و رونق هفته پژوهش کاسته نشود و برنامه‌ها با گستردگی سال‌های قبل برگزار شود. برنامه‌های امسال نه تنها کاستی نگرفت بلکه به برنامه‌های امسال تعدادی برنامه هم اضافه شد.  

رحیمی افزود: خوشبختانه با رونق و با جدیت، برنامه‌ها در حال پیگیری هستند. امروز روز برگزاری بیست و دومین نمایشگاه فناوری است. ما نسبت به سال‌های قبل روال جدیدی را در این نمایشگاه نداشته ایم، ولی سعی کردیم برنامه‌های سال‌های قبل را به صورت مجازی و با استفاده از سامانه‌های مجازی پیش ببریم.  

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: سامانه ایران تکما طراحی و فعال شد و ۲ هزار و ۶۰۰  محصول دانش بنیان در بیست و دومین نمایشگاه ارائه و برای حضور در نمایشگاه به ثبت رسید. یک هزار و ۴۰۰ طرح شایسته ارزیابی دقیق شناخته و از بین آن‌ها در مرحله داوری ۸۸ طرح انتخاب شده که در نمایشگاه رونمایی خواهند شد. 

او افزود: در این نمایگاه ۶۹ دانشگاه  و ۱۸ پژوهشگاه، ۳۵ پارک علم و فناوری (با توجه به اینکه کل پارک‌های علم و فناوری ۴۰ عدد است)، ۱۵ مرکز رشد و ۵ موسسه تحقیقاتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی حضور دارند. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: شرکت‌های فناور خصوصی ۱۲۸ طرح، دانشگاه‌ها یک هزار و ۲۸۷ طرح، پارک‌های علم و فناوری ۵۲۲ طرح، مراکز رشد ۳۸۶ طرح و پژوهشگاه‌ها ۲۴۸ طرح ارائه کردند. ما ۱۹۵ مرکز رشد در سراسر کشور و ۴۳ پارک علم و فناوری داریم. پژوهشگاه‌های کشور نیز ۳۵ مورد هستند که نیمی از آن‌ها وابسته به وزارت علوم و نیمی دیگر وابسته به دستگاه‌های اجرایی هستند. بیشترین طرح مربوط به استان تهران با ۶۱۲ طرح و بعد از آن استان مازندران ۲۲۲ طرح و گیلان ۲۱۴ طرح ارائه کرده اند.  

رحیمی ادامه داد: در هر استان از پژوهشگران و فناوران استان و محققان و اساتیدی که بیشترین ارتباط با جامعه و صنعت را ایجاد کرده اند تقدیر به عمل خواهد آمد.  به رغم تمام محدودیت ها، یافته ها و دستاوردهای پژوهشی در یک سال اخیر بسیار چشمگیر بوده است.  توجه ویژه ای به حوزه علوم انسانی کرده ایم که بی سابقه است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم ، پژوهش ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.