حاجی میرزایی گفت: محصول معلم در سند تحول باید دانش آموز پرسشگر و خلاق باشد و معلمانی که دارای این ویژگی باشند مورد تکریم قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، در همایش تجلیل از معلمان پژوهنده، اظهار کرد: در حوزه پژوهش تغییر رویکرد اساسی شکل گرفته و گام‌های تحولی که در سال‌های گذشته آغاز شده است شتاب می‌گیرد که در این مورد دو رویکرد داریم.

او ادامه داد: یک رویکرد این است که انسان را یک مخزن حساب کنیم. در این رویکرد نقش دانش آموز به پذیرنده و نقش معلم به یک نقش یکسویه، انتقال دهنده و تغذیه کننده دانش آموز تبدیل می شود. همچنین مدرسه به یک کانون بی روح و خسته کننده و فاقد نشاط و سرزندگی مبدل خواهد شد.

حاجی‌ميرزايی گفت: رویکرد دیگر این است که ما انسان را یک مخزن نمی‌بینیم، او عالی‌ترین موجود هستی با ممتازترین قدرت دریافت و بالاترین سطح برای پردازش مفاهیم و اندیشیدن به موضوعات و نگاه خلاقانه محسوب می شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انسان‌ها می‌توانند مشاهده کنند و در مجموعه دریافت‌ها با هم در تعامل باشند، گفت: انسان‌ها در این تعاملات عرصه‌های نو را کشف می‌کنند و پای در میدانی عمیق می‌گذارند. دانش آموز دریافت کننده صرف نیست و ابزاری برای جمع آوری و پردازش داده هاست که از معلول‌ها برای کاهش مجهولات بهره می‌گیرد و توانایی ارتباط با دیگران را کسب می‌کند.


بیشتر بخوانید


حاجی‌میرزایی اظهار کرد: این موجود عالی‌ترین موجود هستی است و وقتی خداوند او را خلق کرد فرمود فتبارک الله احسن الخالقین؛ در این رویکرد معلم کارکردش تنها انتقال مفاهیم نیست، بلکه توانمند کردن دانش آموزان برای ارتباط و پیوند با مفاهیم مختلف برعهده اوست. همواره می‌گوییم معلمی شغل انبیاست پس باید ببینیم روش آن‌ها چطور بوده که سیطره‌ای بر مردم ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به انسان فرصت داده شده است تا در میان نور و نار راه خود را انتخاب کند، گفت: معلم در تراز جمهوری اسلامی ایران باید در تعامل با دانش‌آموز روح او را جلا داده و به او قدرت انتخاب دهد. همچنین ابزار و مجال اندیشیدن برایش فراهم کند تا راه درست را انتخاب کند.

او ادامه داد: محصول معلم در سند تحول باید دانش آموز پرسشگر و خلاق باشد. تعامل با روح او برای تاثیر بر اندیشه و افزایش توان آن کار دشواری است، معلمی که نتواند این کار را انجام دهد در کار خود توفیق ندارد اما معلمانی دارای این ویژگی ممتاز هستند مورد تکریم قرار می‌گیرند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: برنامه ریزی درسی در خلق موقعیت‌های یادگیری نقش موثری دارد، ضمن آنکه دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی هم باید معلمانی با چنین ظرفیت‌هایی تربیت کنند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: همه ما برای انجام مسئولیت خود و حل مسائل‌مان به پژوهش نیاز داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
99 درصد دانش آموزان در این صدسال اخیر در مدارس اگر مشاور و راهنمای خوبی داشتند از آنچه که بودند بهتر و عالی تر می شدند.من خودم در 12سال تحصیل یک راهنمای خوب برای یک کار تحقیقی هم ندیدم . در ابتدایی سال 1355 یک معلم داشتیم که میگفت همیشه شیفت بعداز ظهر به مدرسه بیاید آنهم در شهر نه روستا . بعد معلوم شد که ایشان از ساعت8الی12.30درمغازه لباس فروشی اش مشغول بوده و از 13الی17 به مدرسه می آمد بعد دوباره به مغازه رفته وتا آخر شب آنجا کار می کرد
در سر کلاس هم نهارش که عمدتاً نان سنگک و پنیر بود می خورد .حالا شما ببینید بچه ها چه می کشیدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
البته باید به معلم نگاه ویژه داشت تا این امر محقق نگردد همه چیز در آموزش وپرورش مثل آب در هاون کوبیدن است
آخرین اخبار