گونه جدید قارچی توسط گروه گیاهپزشکی دانشگاه رازی کشف شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه رازی موفق به کشف گونه جدید قارچی به نام رامیلا شد.

صمد جمالی عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه رازی گفت : بنده از سال ۱۳۸۰ کار شناسایی و فایلوژنی قارچ‌ها را در ایران شروع کردم و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ گونه قارچی جدید برای فلور قارچی ایران گزارش کرده ام.

او با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین راسته‌های قارچی در آسکومیست‌ها راسته Pezizales است که تاکسونومی بسیاری از آرایه‌های آن هنوز در پرده ابهام است، گفت: در این راسته خانواده‌های مختلفی وجود دارد که در دو تا از خانواده‌های آن از جمله Tuberaceae و Pezizaceae قارچ‌هایی وجود دارد که ارزش اقتصادی بالایی دارند و خیلی از افراد محلی هم با تعدادی از این قارچ‌ها که به اصطلاح دنبل نامیده می‌شود و بعضی هم دنبلان میگویند، آشنایی دارند.

او افزود: این قارچ‌ها از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان تا بیش از دومیلیون تومان بسته به جنس و نوع قارچ‌ها فروش دارند و با توجه به اینکه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردارند تنها از مراتع و دامنه کوه‌ها در فصل بهار توسط مردم محلی جمع آوری و مصرف می‌شوند و هنوز پرورش این قارچ‌ها به صورت تجاری در ایران انجام نشده است.

جمالی با بیان اینکه این قارچ‌ها تشکیل مایکوریز با تعدادی از گیاهان می‌دهند ادامه داد: شناخت این گیاهان و بررسی شرایط مناسب برای ایجاد میکوریز جهت تجاری سازی نیاز به تحقیقات بیشتر دارد، هر چند از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ بنده گام‌های اولیه برای تجاری سازی تعدادی از گونه‌های مهم این محصولات ارزشمند برداشته ام و در حال حاضر دانشجویان کارشناسی ارشد اینجانب در حال تحقیق برای تکمیل این پروژه بلند مدت هستند.

عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه رازی گفت: گونه جدیدی که برای ایران گزارش شد قارچی است از خانواده Pyronemataceae و جنس Geopora (قارچ‌های فنجانی) که وضعیت تاکسونومیکی، زیستگاه، میزبان‌های همزیست و ترکیبات شیمیایی آن در دنیا هنوز مورد سوال است.

عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه رازی افزود: این قارچ بر اساس اسم دخترشان که در جریان یافتن این نمونه قارچ ایشان را همراهی کرده نامگذاری شده است. این نام در پایگاه اطلاعاتی MycoBank یا بانک قارچ شناسی که یک پایگاه داده آنلاین برای مستندسازی نام و ترکیب‌های جدید قارچ شناسی است و توسط Centraalbureau voor Schimmelcultures (مرکز تنوع زیستی قارچی در اوترخت) اداره می‌شود با شماره MB ۸۳۴۷۶۹ ثبت شده است. همچنین نمونه تیپ این گونه جدید یا هولوتایپ به شماره IRAN ۱۷۷۱۰ F در کلکسیون موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور نگهداری می‌شود.

او افزود: ایزوتایپ و سین تایپ‌ها در کلکسیون شخصی نگهداری می‌شود و ناحیه ژنی مورد بررسی برای هولوتایپ به شماره MT ۱۰۸۹۳۰ در GenBank ثبت شده است.

جمالی ادامه داد: لازم به ذکر است غالب گونه‌های این قارچ که تاکنون از دنیا گزارش شده اند همراه با درختان یافت می‌شوند، اما این گونه جدید همراه با گونه‌های گیاهی یکساله (گل آفتاب) یافت شد که مطمنا در تحقیقات بعدی به روابط صحیح فیلوژنتیکی گونه‌های این جنس کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.