معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : در حال حاضر حدود ۱۰۰ پروژه پژوهشی تقاضا محور از سوی دستگاه‌های اجرایی استان در دانشگاه رازی درحال انجام است که البته معتقدیم این میزان کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی کرمانشاه پژوهش و فناوری را اساس توسعه و معیاری برای توسعه یافتگی هر کشور دانست و گفت : امروزه برخلاف گذشته میزان اقتدار هر کشور بستگی به میزان تولیدات علمی و پژوهشی است که در آن کشور انجام می‌گیرد.

او با اشاره به نامگذاری هفته پژوهش امسال به عنوان "پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید"، گفت : قطعا جهش تولید بدون انجام پژوهش و فناوری امکانپذیر نیست و این بستر در کشور و استان ما باتوجه به حجم قابل توجه تولیدات علمی و پژوهشی کاملا فراهم است.

معاون پژوهشی دانشگاه رازی افزود: براساس معیار‌های جهانی رتبه بندی، ایران از نظر پژوهش و تولید علمی در رتبه‌های ۱۴ تا ۱۶ جهانی قرار دارد که جایگاهی افتخار آمیز است، اما متاسفانه از سوی دیگر می‌بینیم که علیرغم آمار بالای پژوهش و تولید علمی در برخی دیگر از شاخص‌ها همچون توسعه اقتصادی، فضای کسب و کار و اشتغال و... جایگاه خوبی نداریم.

او افزود: به نظر می‌رسد باوجود این توانایی‌های علمی و پژوهشی به اندازه کافی آن‌ها را در حل مشکلات و توسعه اقتصاد کشور و به تبع استان خود بکار نگرفته ایم.

ویسی ادامه داد: البته در گذشته بخشی از پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها شکل می‌گرفت کاربردی، هدفمند و تقاضا محور نبود که به تدریج چنین ادبیاتی در دانشگاه‌ها رایج شد تا پژوهش‌ها رافع مشکلات استان شوند.

او گفت: هرچند آموزش عالی درحال سوق یافتن به سمتی است که پژوهش هایش را در جهت رفع مشکلات استان حرکت دهد، اما از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی هم باید تقاضا‌های خود را به دانشگاه‌ها اعلام کنند. یعنی همانطوری که دانشگاه آماده عرضه است، تقاضا هم باید برای این عرضه وجود داشته باشد تا نتایج مثمرثمری را از آن ببینیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی به وضعیت این دانشگاه هم در عرصه پژوهش و تولیدات علمی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دانشگاه رازی بین دانشگاه‌های جامع کشور در رتبه دهم و یازدهم قرار دارد که حاکی از عملکرد خوب این دانشگاه درحوزه پژوهش است، اما از دیگر سو می‌بینیم که استان ما در شاخص‌هایی مانند توسعه، اشتغال و ... وضعیت خوبی ندارد که نشان می‌دهد دستگاه‌های اجرایی هنوز به این اعتقاد و باور نرسیده اند که برای رفع مشکلات باید مدیریت علمی داشته باشند و از دانشگاه‌ها کمک بخواهند.

او افزود: با وجود اینکه درحال حاضر دانشگاه رازی حدود ۱۰۰ قرارداد پژوهشی بادستگاه‌های اجرایی مختلف دارد، اما معتقدیم این آمار ضعیف است و باید افزایش پیدا کند.

ویسی کمبود اعتبارات پژوهشی را از علل مهم کم توجهی به پژوهش‌ها و تولیدات علمی دانست و افزود: در کشور‌های پیشرفته حدود دو تا چهار درصد از درآمدناخالص کشور را به پژوهش اختصاص می‌دهند، این درحالی است که این رقم در کشور ما حدود نیم درصد است و این نیم درصد هم بیشتر بصورت ملی صرف می‌شود و سهم دانشگاه‌های شهرستانی از آن بسیار محدود است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه طی پنج سال گذشته پنج هزار پایانه در این دانشگاه تولید شده، گفت: تنها ۱۰ درصد از این پایان نامه‌ها به مسائل مربوط به استان پرداخته که البته تا حدودی طبیعی است، چرا که دانشگاه‌ها کارکردی ملی و حتی فراملی هم دارند و به همه مسائل توجه می‌کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.