مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: با امضای تفاهم‌نامه مشترک با اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان استان دانشسرای عالی پسران تبریز مرمت و احیا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،احمد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: این تفاهم نامه سه جانبه با هدف مرمت، احیا و بهره برداری فرهنگی از این بنای تاریخی، با حضور مدیران کل این ادارات و رئیس دانشگاه فرهنگیان امضا شد.

اوافزود: احیای بنای تاریخی و ایجاد موزه دانشسرای عالی تبریز از مهم‌ترین اهداف این تفاهم نامه است و با توجه به قدمت تاریخی و ارزش این بنای باشکوه، انجام مطالعه و پژوهش‌های تخصصی، آسیب‌شناسی، استحکام بخشی، مرمت، احیا، بهره‌برداری کاربردی و ایجاد موزه دانشسرای عالی پسران تبریز با هدف حفظ و صیانت از آثار به جا مانده از تعلیم و تربیت فرهیختگان، دانشمندان و افراد برجسته تاریخ کشور در این دانشسرا از دیگر اهداف مفاد این تفاهم نامه است.

او ادامه داد: پس از اتمام مرمت و استحکام بخشی دانشسرای عالی تبریز توسط این اداره کل با تامین محتوای موزه‌ای توسط آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان استان، موزه دانشسرای عالی پسران تبریز در این دانشسرا راه‌اندازی می‌شود.

دانشسرای تاریخی پسران تبریز تنها بنای باقی مانده از ۱۷ دانشسرای عالی احداث شده در دوره پهلوی اول است که گواهی بر قدمت آموزش در تبریز و پایگاهی مستحکم در طول تاریخ پر فراز و نشیب این دیار برای تعلیم و تربیت معلمان آینده ساز محسوب می‌شود.
این مکان در بخش مرکزی شهر، در نزدیکی کاخ استانداری و در ضلع شمال شرقی میدانی به همین نام قرار دارد.

تا پیش از سال ۱۳۱۴ محل فعلی ساختمان دانشسرا متعلق به سربازخانه و میدان مشق سربازان روسی بود و پیش از هجوم روس‌ها به تبریز، قزاق‌ها و سربازان ایرانی نیز در این محل به مشق نظامی می‌پرداختند.
پس از تصویب قانون تربیت معلم در اسفند ماه سال ۱۳۱۲، نخستین کلاس دوره دانشسرای مقدماتی در سال تحصیلی ۱۳۱۳ به صورت موقت در ساختمان جنوبی دبیرستان شاهدخت سابق در کوی حرمخانه برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.