استاندار کرمان گفت:با کمک اعتباری استانداری کرمان ومیراث فرهنگی مرمت و بازسازی قلعه شفیع آباد شهداد شتاب می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، علی زینی وند استاندار کرمان امروز در بازدید از بخش شهداد بر تسریع مرمت وبازسازی  قلعه تاریخی شفیع آباد تاکید کرد.

او در بازدید خود از بخش شهداد و روند مرمت و احیای قلعه تاریخی شفیع آباد افزود: مرمت این ینای تاریخی  ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

زینی وند گفت: اعتبار مورد نیاز با همکاری استانداری کرمان ، معین اقتصادی شهداد و میراث فرهنگی تامین و باید هر چه سریعتر مرمت و احیای قلعه آغاز شود.

استاندار کرمان همچنین از اکو کمپ ستاره کویر لوت مشتمل بر ۳۵ واحد اقامتی در مساحتی به وسعت ۸ هکتار ، نهالستان خرمای ماهان و طرح پرورش ماهی معین اقتصادی بخش شهداد بازدید کرد .

او از آمادگی استان کرمان برای صدور مجوز‌های تولید و پرورش آبزیان از جمله ماهی تیلا پیا خبر داد.

زینی وند از طرح معین اقتصادی شهداد در کشت ۱۰۰ هکتار درخت گز و کهور به منظور جلوگیری از شن‌های روان بازدید وطرح را برای کنترل شن های روان مناسب ذکر کرد.
 

استاندار کرمان تکمیل زنجیره تولید صنایع دستی در منطقه را ضروری دانست و افزود: تولید کنندگان نباید نگران تامین مواد اولیه و بازار فروش محصولات خود باشند وایجاد بازار هدف وظیفه دولت و مسئولین است.

در بازدید دکتر زینی وند استاندار کرمان از جاده شهداد نهبندان و دریاچه کویر شهداد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گزارشی از وضعیت این محور ارائه داد و با اشاره به تخریب ۳۵ کیلومتر از مسیر در سیل ۹۸ گفت: تاکنون سه مرتبه این جاده دراثر وقوع سیل تخریب شده است.

استاندار کرمان از اداره کل راهداری خواست تا کار مطالعاتی این محور تا دهه فجر به اتمام برسد که براساس آن اقدام اصولی انجام شود.

زینی وند در جمع مردم روستای امیرآباد از توابع بخش شهداد گفت: سیل بند روستا طی ۱۵ روز آینده با هماهنگی معاونت عمرانی، فرمانداری کرمان و بخشداری شهداد اجرا می‌شود.

او همچنین با اعلام تخصیص اعتبار برای ادامه لایروبی قنات روستای امیرآباد گفت: تلاش می شود ساخت واحد‌های مسکونی خسارت دیده از سیل نیز که شرایط قانونی لازم را دارنددر برنامه قرار گیرند.

در این بازید سیدعلی حاج‌سید‌علیخانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه این جاده حدود ۱۸ سال پیش احداث شده اظهار داشت: در آن زمان بیشتر جنبه دسترسی به کویر از نظر امنیتی مدنظر بوده است.

او تصریح کرد: دمای هوای در این قسمت از کویر لوت در تابستان به حدود ۶۰ درجه هم می‌رسد و کارکردن در تابستان در این منطقه عملاً امکان‌پذیر نیست.

سیدعلیخانی با اشاره به اینکه محور شهداد – نهبندان در محدوده کلوت‌ها مانند ته یک کاسه است بیان کرد: تمام آب منطقه خراسان جنوبی، طبس، یزد، فیض‌آباد و راور در این منطقه جمع می‌شود.

حاج‌سید‌علیخانی با بیان اینکه این مسیر کاملاً حالت باتلاقی دارد افزود: در اولین بارندگی که منجر به مسدود شدن این محور شد تنها به صورت هوایی توانستیم از منطقه بازدید کنیم و حدود ۸ ماه بخش زیادی از این محور کاملاً زیر آب بود.

او با بیان اینکه با فروکش کردن آب توانستیم جاده موقت را احداث  و مسیر را بازگشایی کنیم افزود:  سه مرحله در اینجا کارگاه تجهیزشده ، خاکریزی شده و مسیر برای عبور موقت اضطراری بازگشایی شده؛ اما آب آن را با خود برده است.

او با بیان اینکه قرارداد مطالعات این محور بسته شد و مشاور در حال انجام مطالعات است گفت: بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هزینه مطالعات است که ابلاغ آن انجام شده است که جواب مطالعات آزمایشگاهی آن یک ماه طول می‌کشد و تا ۲ ماه آینده نتیجه کامل مطالعات آن ارائه می‌شود.

حاج‌سید‌علیخانی بیان کرد: با شیوه‌های معمولی راهسازی بازگشایی دائم جاده امکان‌پذیر نیست و آب دوباره آن را با خود می‌برد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه تا کنون تمام تلاش خود را کرده‌ایم که وضعیت موجود ونیز بازگشایی موقت این جاده حفظ شود افزود: چهار کیلومتر دور دریاچه را به صورت موقت جاده ساخته‌ایم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار