به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، گوگل، مایکروسافت، آمازون و سایر غولهای فناوری باید در نحوه رتبه بندی نتایج جستجوی آنلاین تحت دستورالعملهای جدید اتحادیه اروپا که از روز دوشنبه اجرا میشود شفاف تر عمل کنند. این اقدام احتمالاً با توجه به دستورالعملهای جدیدی که ابلاغ میشود بر بسیاری از شرکتهای فناوری در سراسر جهان تأثیر خواهد داشت .
رقبای کوچکتر و برخی از شرکتهای فعال در حوزه فناوری، مدتهاست از شیوههای خودسرانه و غیرشفاف در پیش گرفته شده توسط غولهای فناوری جهان که بر چگونگی رتبهبندی محصولات و خدمات آنها در نتایج جستجو تأثیر میگذارد، شکایت دارند چرا که در بسیاری از مواقع این موضوع سبب میشود شرکتهای کوچکتر بسیار کمتر از شرکتهای بزرگ دیده شوند.
کمیسیون اروپا گفت که این دستورالعملها نیازمند این است که پلتفرمهای آنلاین، پارامترهای الگوریتمی تعیینکننده رتبهبندی در جستجو را تعیین نموده و با شرکتها به اشتراک بگذارند. همچنین مارگرت وستاگر، کمیسر رقابت اروپا نیز در بیانیهای اعلام کرد: این دستورالعملها استانداردی را برای شفافیت بیشتر رتبهبندی الگوریتمی ایجاد میکند و عدالت را در اقتصاد پلتفرمهای آنلاین افزایش میدهد، در نتیجه باعث ابتکار و رفاه میلیونها اروپایی خواهد شد.
شیوههای جستجوی آنلاین گوگل موجب جریمه بیش از ۸ میلیارد یورویی (۹٫۷۱ میلیارد دلار) این شرکت در بازه سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ از سوی رگولاتوری ضدانحصاری اتحادیه اروپا شده است که دریافتند گوگل محصولات خود را به طور ناعادلانه و به ضرر رقبا در نتایج جستجو بالاتر نشان میدهد.
وستاگر در ۱۵ دسامبر، پیشنویس قوانینی را برای کنترل و مهار غولهای فناوری ارائه میدهد، لیستی از بایدها و نبایدها و افزایش مسئولیتپذیری پلتفرمها در حذف محتوای غیرقانونی و مضر از پلتفرم خود که برای تشویق به پیروی از قوانین با جریمهها و تحریمهایی نیز همراه است. تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا نیز گفت: این دستورالعمل ها میزان شفافیت در کار را افزایش می دهند، رقابت عادلانه ای را ایجاد می کنند و قانون آینده بازارهای دیجیتال را نیز تحت حمایت قرار می دهند.
همچنین گفتنی است مایکروسافت و گوگل تاکنون به درخواستها برای ارائه نظر در مورد این قوانین پاسخی ندادند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/