معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: با همت تولیدکنندگان و مهندسان داخلی در حوزه تولید واگن باری به ۱۰۰ درصد خودکفایی رسیدیم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رسولی مدیر عامل راه آهن در مراسم رونمایی از ترمز و چرخ ملی با بیان اینکه به زودی با هماهنگی‌های صورت گرفته سه‌شنبه‌های ریلی با طعم فناوری در حوزه خاورمیانه اجرا می‌شود، گفت: سه شنبه‌های فناوری نقطه عطفی در حوزه فعالیت‌های ریلی به شمار می‌روند که ریشه در برنامه‌ها و اهداف راه آهن دارند.

او با بیان اینکه هم اکنون با اقدامات صورت گرفته استفاده حداکثری از ‌برنامه‌ها و ظرفیت‌های راه‌آهن می‌بریم، گفت: در شرایط کنونی برنامه‌های طبقه بندی شده‌ای را داریم که قدم‌های رو به جلویی را برمی‌داریم .

مدیر عامل راه آهن اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در ابتدای شروع فعالیت‌های من اعلام کرد که راه‌آهن باید متعالی شود و باید حمایت از تولید داخل را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید و این موضوع را به صورت هفتگی به من یادآوری می‌کردند.

رونمایی از چرخ و سیستم ترمز تولید داخل راه آهن

معاون وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: در مجموعه راه‌آهن علاقه و استعداد و خودکفایی وجود داشته اما به دلایل برخی از موضوعات این اقدامات صورت نمی‌گرفت، چرا که پیش از این راه آهن به دلیل وابستگی به قطعات وارداتی زمین گیر شده بود و امروز دو قطعه از راه آهن از جمله چرخ و سیستم ترمز رونمایی شد.


بیشتر بخوانید


رسولی بیان کرد: در گذشته در حوزه چرخ و سیستم ترمز زمین‌گیر واردات بودیم که با تشدید تحریم‌ها این موضوع بیشتر شده بود و با توجه به آنکه منابع مالی هم وجود داشت اما در حوزه تولید برنامه‌هایی را انجام نمی‌دادیم. هم اکنون این اقدامات لازم را انجام دادیم و با اراده راه آهن در این زمینه گام برداشتیم.

مدیر عامل راه آهن اظهار کرد: در جلسه گذشته در حوزه سیستم چرخ ملی جلساتی را برگزار کردیم که نقش اصلی را شرکت‌های حمل و نقلی ریلی داشتند که البته پیش از این سفارش گذار بودند.

اقدامی انجام نمی‌دهیم که به عقب برگردیم

رسولی بیان کرد: اما به عنوان راه آهن در این زمینه اقدامات لازم را انجام دادیم و اکوسیستم برای حمایت از تولید داخل هم اکنون ایجاد شده و به سمت خودکفایی در حرکت هستیم و اقداماتی انجام نمی‌دهیم که دوباره به عقب برگردیم.

او بیان کرد: سامانه جامع حمل‌ونقل هم اکنون اجرا شده و تمام قطعات و تجهیزاتی که تولید شده را احصا می‌کنیم و هم اکنون به صورت برخط این اقدامات در حال انجام است.

رسولی بیان کرد: یک بخش از این سامانه مربوط به قطعات تولید شده داخل است و یک بخش هم مربوط به قطعاتی است که هنوز وارداتی هستند.

او اظهار کرد: در بخش قطعات ساخته شده چهار هزار و ۶۰۰ قطعه در نظر گرفته شده و هر مصرف کننده‌ای که بخواهد می‌تواند از این قطعات و سیستم جامع استفاده کند و پیش از این شرکت‌های حمل و نقل از این موضوع اطلاع نداشتند و سفارش خرید دادند اما با این تعهد کتبی که بعد از این از تولیدات داخل استفاده کنند، اجازه واردات را داده شد.

در تولید واگن باری به خود کفایی رسیده‌ایم

مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه باید تمامی شرکت‌های حمل‌ونقلی از تولید داخل استفاده کنند، گفت: فراخوان داده شده و در ایستگاه تولید باید تمامی شرکت‌های حمل‌ونقلی از قطعات تولید داخل استفاده کنند و فراخوان عمومی شرکت‌های تولیدکننده و دانش بنیان از محصولات خود ارائه شده و هم اکنون ما در تولید واگن باری و چرخ ترمز ملی به خود کفایی رسیده‌ایم.

او افزود: پیش از این چرخ و سیستم ترمز جزو قطعات وارداتی بود. اما روز گذشته مجوز آن صادر و آزمایشات لازم انجام شده و هم اکنون در تولید واگن باری ۱۰۰% خودکفا شدیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه هدف گذاری و خودکفایی صورت گرفته در همه حوزه‌ها است و خودکفایی و تولید داخل به لحاظ اقتصادی و صرفه اقتصادی برای ما بسیار مهم است اما موجب تقاضا در منطقه و صدور خدمات فنی در حوزه خاورمیانه می‌شود، گفت: نمایشگاه دائمی خودکفایی در صنعت ریلی با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و وزیر دفاع به بهره‌برداری رسید و ۶۰۰ قطعه تولید داخل در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده در آن نمایشگاه مدیرعامل صاایران اعلام کرد که ما بخش عمده ای از قطعات وارداتی را تولید کرده‌ایم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار