به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در «همایش شهرداران نواحی» از تمامی شهرداران نواحی بابت حضور در این همایش تشکر و قدردانی و اظهار کرد: باید به لحاظ زیرساختی فرصتی فراهم شود تا تمامی شهرداران در چنین جلساتی حضور داشته باشند، چرا که برگزاری این جلسات فرصت گفتگو و بررسی مشکلات را فراهم میآورد. همچنین سبب میشود تا فضایی را برای فعالیت بهتر مدیریت شهری ایجاد کنیم.
او با بیان اینکه شهرداران نواحی بهعنوان نوک پیکان اقدامات مدیریت شهری هستند، افزود: آنچه که در ذهن شهروندان از رضایت تداعی میشود در حقیقت خدمات شهرداران نواحی است که در مقیاس محلات و نواحی خدمت رسانی میکنند. پس هر چقدر این اقدامات موثرتر باشد مدیریت شهری در انجام ماموریت خود موفقتر خواهد بود. در حقیقت شهرداران نواحی نشانی از شخصیت مدیریت شهری هستند.
حناچی بیان کرد: اگر این شخصیت آراسته، هوشیار و مودب باشد در حقیقت تمامی مجموعه مدیریت شهری موفق بوده است. از شهرداران نواحی انتظار دارم به این جزئیات توجه کنند. همه تصمیمات و اقداماتی که انجام میشود در مقیاس ناحیه و محله بروز و ظهور پیدا مییابد و طبیعتاً مدیریت شهری از همان ناحیه واکنشها را دریافت میکند. معمولاً میزان ارزیابیهایی که در مقیاس محلات دریافت میشود بالاتر از متوسط ارزیابیهایی است که از خود شهرداری تهران میگیریم.
او ضمن اشاره به تئوری پنجره شکسته در حوزه اجتماعی، گفت: اگر به محله، خانه یا ادارهای بروید که در ورودی اصلی آن تعدادی پنجره شکسته است، چه تصویری در ذهن شما نقش میبندد. تصویر آن است که متولی این محل دلبستگی به محیط ندارد یا به جزئیات مجموعه توجه نمیکند. ما به طور دائمی با تئوری پنجره شکسته در سطح شهر روبرو هستیم؛ اگر در ناحیهای سطلهای زباله واژگون شده یا آبگرفتگی وجود داشته باشد، شهروند ساکن در محله تصور میکند که شهردار ناحیه مأموریت خود را فراموش کرده است.
شهردار تهران با بیان اینکه رسیدگی به موقع پیش از تماس شهروندان با سامانه ۱۳۷ بسیار با ارزش است، افزود: اگر شهردار ناحیه به دنبال موضوع (معضل) برود در حقیقت در نقطه مقابل پنجره شکسته قرار میگیرد و شهروندان به ارزش آن توجه خواهند کرد. از شهرداران نواحی درخواست دارم که در محدوده تحت مدیریتی خود در کمترین زمان ممکن به معضلات پس از تماسهای شهروندان، اهتمام بورزند، چراکه این موضوع برای مدیریت شهری از اهمیت بالایی برخوردار است.
حناچی با اعلام اینکه گزارشها نشان میدهد که میزان تماسهای تلفنی شهروندان نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است، گفت: مدیریت شهری ماموریتهای اصلی دارد که نباید روی زمین بماند. شهروندان به صورت جدی و مستمر از ما انتظار پیگیری و حل مشکلات را دارند. این گونه فعالیتها یک سر و گردن بالاتر از سایر انتظاراتی است که مدیریت شهری از نواحی انتظار دارد.
بهکارگیری روشهای خلاقانه برای مدیریت صحیح شهر
او در ادامه بیان کرد: رقابت سالم و تأثیرگذار برای افزایش کیفیت زندگی در نواحی است که شهرداران باید به آن توجه کنند. شهرداران نواحی که تجربههای ارزشمندی دارند باید آنها را به باقی مناطق انتقال دهند. یکی از نکاتی که در این دوره مدیریت شهری باید به آن بیشتر توجه شود، روشهای خلاقانه برای اداره صحیح شهر است. یکی از اقدامات بسیار کم هزینه و هم بسیار پر بازده، استفاده از روشهای خلاقانه برای بهتر شدن کیفیت محلات است. البته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. برای مثال اقدام صورت گرفته در منطقه ۱۰ (خیابان شهید عزتی) یا در منطقه ۹ (محله استاد معین در خیابان سی متری جی) توسط شهروندان با کمترین هزینه و ایجاد نشاط اجتماعی و رضایتمندی انجام شده است.
حناچی با بیان اینکه شهرداران نواحی چه اقدامی را در کدام زمان انجام میدهند، موضوع بسیار حساس و پیچیدهای است، افزود: این اقدام نیاز به استفاده از افراد متخصص در این کار دارد. متخصصانی که زیبایی شناسی را بتوانند با اصول طراحی شهری تشخیص دهند. انتظار میرود که در پروژههایی با مقیاس محلی به این نگاه توجه شود.
او با تأکید بر اینکه شهر با اینکه بالاترین جایگاه و دستاورد زندگی بشری است، اما باید زندگی شهری را برای ساکنان قابل تحمل کرد، گفت: اگر زندگی شهری به اقامت، رفت و آمد و رفتارهای خشک منتهی شود در نهایت با شهروندان افسردهای مواجه خواهیم بود که در روز تعطیل از شهر فرار میکنند. اما اگر محیط شهر را زیبا و تأثیر گذار طراحی شود عکس این اتفاق رخ میدهد. طبق تئوری (fun theory) میتوان از مزاح و شوخ طبعی در شهر و استفاده از روشهای خلاقانهای که شهروندان را به یک اقدام عملی برای زندگی بهتر در شهر کمک میکند، بهره گرفت. شرکتهایی که با مسئولیت اجتماعی در این زمینه فعالیت کردهاند، بسیار موثر هستند. برای مثال شرکت فولکس واگن با اینکه یک شرکت تولید خودرو است، اما شهروندان را تشویق به جمع آوری زباله یا آدامسهای روی زمین انداخته شده، میکند.
شهردار تهران افزود: این تئوری در یکی از ایستگاههای استکهلم که ۹۰ درصد مردم از پلههای برقی استفاده میکردند، بهکار گرفته شد. به منظور تشویق شهروندان برای استفاده از پلههای عادی کارشناسان روی پلههای معمولی، نتهای موسیقی را گذاشتند. پس از این اتفاق، رفتار مردم عوض شد و ۹۰ درصد مردم از پلههای عادی استفاده میکردند.
استفاده از روشهای خلاقانه برای تغییر عادات شهروندان
حناچی با بیان اینکه باید به مروز زمان از این روشهای خلاقانه برای تغییر عادات مردم استفاده کرد، افزود: بیشتر اوقات این گونه کارها شرکت یا پیمانکاری خاصی ندارد و معمولا از استارت آپها و جوانان خلاق استفاده میشود. اقدامات خلاقانه راندمان و بهرهوری مدیریت شهری را افزایش میدهد و سبب افزایش علاقه مندی شهروندان به شهر میشود.
او درباره موضوع face making در شهرسازی و اداره امور شهر، توضیح داد: ما کسی را نمیخواهیم که فقط شبها در شهر استراحت کند، بلکه افرادی را میخواهیم که بتوانند با محیط ارتباط برقرار کنند و آن را دوست داشته باشند. شهروندان و نظام مدیریت شهری باید تلاش کند تا به چنین مفاهیمی نزدیکتر شود. تلاش برای ایجاد و جریان اجتماعی و شکل گیری سرمایههای اجتماعی میتواند هم بهره وری را بالا ببرد و هم هزینههای شهر را کاهش دهد.
استفاده از رنگ در مناظر شهری و ایحاد نشاط اجتماعی
حناچی با بیان اینکه استفاده از رنگ میتواند نشاط زیادی را به منظر شهری فراهم بیاورد، افزود: توجه به نیازهای شهروندان در مقیاس محلات یکی از اساسیترین اقداماتی است که باید در اولویت فعالیتهای نواحی قرار بگیرد. چه بسا بسیاری از اقدامات در مقیاس محلی انجامشده که از نگاه مردم این فعالیتها اولویتی ندارند. توجه به نکاتی که وجدان عمومی به آن حساس است مثل جمع آوری به موقعزباله، لایروبی انهار و... اگر به درستی انجام شود، آن موقع میتوان گامهای بعدی را سنگینتر و موثرتر با همراهی شهروندان برداشت.
انتهای پیام/