باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

روایت این روزهای کارگران فصلی/ وقتی وزارت کار هم دل نگران این دسته از کارگران نیست!

بالاخره یک روزصبح که می‌خواستم سوار تاکسی شوم دیگر نبودند و این نبودشان بود که در آن لحظه خیلی به چشمم آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی بود که هر روز صبح وقتی سر خیابان می‌آمدم که سوار تاکسی شوم می‌دیدم ایستادن و دو تا دو تا باهم گرم صحبت اند. تعدادشان کم نبود هر روز زیاد‌تر هم می‌شدند. تا تاکسی پر شود و حرکت کند خیلی به حرف هایشان و نگاه هایشان توجه می‌کردم. انتظار تنها وجه مشترک همه‌یشان بود.
 
دائما منتظر بودند که یکی بیاید و از بین آن ۲۰، ۳۰ نفر انتخابشان کند و در حقیقت برایشان روزی رسان باشد. وقتی باهم صحبت می‌کردند حرفشان رامی شنیدم؛ یکی می‌گفت: «بچه‌ام گوشی و تبلت ندارد که درس بخواند منم پول ندارم برایش بخرم. همش شرمندیشان هستم.» دیگری می‌گفت: «۵ سال است که دختر عمویم را نامزد کرده ام، اما نتوانستم خودم را جمع و جور کنم تا سر زندگی مشترک برویم.»

چندماهی به همین منوال می‌گذشت. چهره هایشان کم کم برام آشنا میزد هر روز که یکیشان را نمی‌دیدم پیش خودم می‌گفتم خداکند یکی پیدا شده باشد و او را برای کاری برده باشد. بهار آمد و تابستان شد و آن‌ها هنوز بودند. حضورشان سر خیابان آنقدر برایم تکراری شده بود که مثل افراد عادی دیگر از کنارشان رد می‌شدم و حتی دیگر حرف هایشان هم توجهم را جلب نمی‌کرد. اما تابستان هم تمام شد و پاییز آمد. کم شدن تعدادشان را متوجه نمی‌شدم، اما بالاخره یک روزصبح که می‌خواستم سوار تاکسی شوم دیگر نبودند و این نبودشان بود که خیلی به چشمم آمد.

کل مسیر تاکسی به این فکر می‌کردم چرا امروز نبودند. واین سوالی بود که دائما در ذهنم می‌چرخید. پیش خودم گفتم «خداروشکر حتما برای همه شان کاری جور شده و رفتند سرکار و دیگر مجبور نیستند هر روز بیاید سر خیابان ما و انتظار بکشند.»، اما انگار اوضاع آن طور که من فکر می‌کردم نبود.

اغلب آن‌ها کارگران ساختمانی بودند و حالا که هوا سرد شده بود دیگر نمی‌توانستند بیاید و صبر کنند، چون عملا کاری برایشان دیگر نبود. فصل چرخیده بود و این کارگران فصلی باید فکر جدیدی برای خودشان می‌کردند. اما امسال مشکل دیگری هم داشتند به اسم کرونا.

باید قبول کنیم کار‌های ساختمانی به‌علت کرونا و شرایط آب و هوایی در رکود است و این قشر برای تامین معیشت خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند. کارگران ساختمانی در زمان بیکاری مشمول دریافت مقرری نمی‌شوند، چراکه در این نوع بیمه، بیمه بیکاری تعریف نشده است، نکته‌ای که بسیار به چشم می‌آید این است که در این ایام نیز هیچ‌گونه بسته معیشتی و تسهیلات کرونایی به این قشر پرداخت نشد.

محدودیت‌های کرونایی با این افراد کاری کرد که حتی نتوانند در این ایام برای انجام کار‌های ساختمانی به استان‌های گرمسیری مهاجرت کنند.

کارگران روزمرد و فصلی معمولاً در همه شرایط کشور از نظر آسیب‌پذیری در صدر قرار می‌گیرند. با وجود اینکه وزارت کار معتقد است تا ۳۲.۵ درصد حقوق کارگران افزایش می‌یابد، اما کارگران روزمزد و فصلی به دلیل بیمه نشدن و نداشتن کارفرما حداکثر حقوق‌شان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد رسید. کارگران روزمزد و فصلی معمولاً جزو قشر‌هایی هستند که هم شناسایی‌شان بسیار سخت است و هم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.


بیشتربخوانید


محمد باقری عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور درباره وضعیت کارگران ساختمانی در دوره کرونا اظهار کرد: وضعیت فعلی این کارگران به مراتب بدتر از قبل شده است. ما در گذشته دو نامه به بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام نوشتیم و گفتیم که وضعیت این کارگران وخیم است و به شکل کالایی یا نقدی باید با این کارگران مساعدت شود، اما هنوز هیچ تاثیری نکرده و هیچ کمکی صورت نگرفته است.

او با بیان اینکه دولت هم در این خصوص هیچ کمکی صورت نداده است، گفت: هم اکنون فقط در استان تهران ما بیش از ۱۵۰ هزار نفر را داریم که به عنوان کارگران ساختمانی مشغول به کار بوده‌اند و وضعیت شغلی و معیشتی آن‌ها اصلا مساعد نیست.

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور افزود: دو شکل عمده حمایت از این کارگران  وام بلاعوض و توزیع کالا بین کارگران است، افزود: دولت نه تنها کمکی به کارگران ساختمانی، چه به شکل نقدی و چه به شکل کالایی نکرده است بلکه ما شاهد هستیم همین این کارگران مشمول بیمه بیکاری یا غرامت ایام بیماری هم نمی‌شوند؛ یعنی اگر یک کارگر بیمار شود و یکماه در خانه بیفتد، هیچ غرامتی به او تعلق نمی‌گیرد.

باقری بیان کرد: تقاضای ما اعطای حمایت از کارگران ساختمانی به دوشکل بسته کالایی و وام بلاعوض است.

او با بیان اینکه در کنار اینها، ما از سازمان تامین اجتماعی می‌خواهیم با توجه به شرایط کرونا و وضعیت نامناسب کارگران ساختمانی، تمدید دفترچه بیمه این کارگران را به سرعت و با سهولت انجام دهند تا از تجمع و مراجعه مکرر این کارگران به دفاتر انجمن صنفی و شعبات جلوگیری شود، گفت: این موضوع، سلامت کارگران و دیگران را نیز در دوره کرونا به خطر می‌اندازد.

آن‌طور که کارگران ساختمانی و نمایندگان آن‌ها می‌گویند در دوره کرونا و با وجود رکورد فراگیر و تورم فزاینده اقتصاد کشور، این کارگران بیش از همیشه تحت فشار قرار گرفته‌اند و هرچه سریعتر باید برای نجات کارگران از این اوضاع وخیم، نهاد‌های اجرایی و حاکمیتی کشور تدبیر و برنامه‌ی جامعی را در نظر بگیرند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
چرا باشد ؟! مگه این اشخاص اقدام کردند؟ هرچند روند مجوز کار سخت است ولی خواهشا ، هر کی هرکی نباشه ، ساختار کار و کارگر و تامین اجتماعی اکر روشن و شفاف نباشه مردم قانونمند نمی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
چرا یه میلیون وام مارو نریختن پس
France
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
از بزرگان بازنشسته ی حکومت قبلی شنیدیم با یکماه حقوقشون میتونستن سه ماه زندگیشون رو بچرخونن ولی الان یک دقیقه هم نمیشه.این عدالتتونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
اصلا کارگر یعنی چه !!!!!!
کارگر یعنی فقط کار کن ، جون بکن ، اصلا در هیچ کار دخالت نکن ، اگر حقوق دادن بگیر ندادن هیچ حرفی نزن .
Iran (Islamic Republic of)
بی شناس
۱۲:۵۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
واقعا که واقعا که.
Iran (Islamic Republic of)
بی شناس
۱۵:۲۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
دمت گرم.دیگر ای گندم نمای جو فروش با ردای عجب عیب خود مپوش چیره دستان میربایند هر چه هست میبرند انگه ز دزد کاه دست
Iran (Islamic Republic of)
بی شناس
۱۵:۲۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
این همه کلمه ففط واقعا که واقعا که رو گذاشتی
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۲:۴۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
منم یه وقتی کارگر بودم. سنم هم خیلی پایین بود. از صب تا شب کار می کردم ولی هیچ وقت پولی بغیر از بخور و نمیر دستم نمی اومد
Iran (Islamic Republic of)
شیرامینی
۱۲:۴۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
منه کارگر بااین درامد باید ماهی۸۰۰هزاراجاره خونه بدم قسط چندصدهزارتومنی بانک بدم ک اگه۲ماه عقب بیفته بیچاره میکنن ب ضامن زنگ میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
کارگران فصلی یا ساختمانی هر روز کار ندارند الان شوهر من تمام این زمستان بیکار است و بیمه ی خود فرما ۱۶۰ تومانی را خودمان پرداخت می کنیم فقط بخاطر اینکه موقع مریضی خود و فرزندانم از دفترچه درمان آن استفاده کنیم این نوع بیمه ،بیمه بیکاری به آن تعلق نمی گیرد حتی تکمیلی هم ندارد در واقع هیچ خاصیتی ندارد چند بار تصمیم گرفتیم آن را قطع کنیم ولی به خاطر بیمه درمان با وجودنداشتن هزینه پرداخت آن ادامه می دهیم این مشکل فقط مخصوص من نیست همه کارگران ساختمانی را شامل می شود افرادی هستند که از نانوایی ها نان قرضی می آورند واقعا لازم است دولت فکری به حال این قشر ضعیف بکند.
Iran (Islamic Republic of)
گراوند
۰۹:۴۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه با این اوضاع برکناری کمک هیچ که نمیشه بیمه تامین اجتماعی هم قطع کردندبعدازپرداخت ۸سال سابقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
بهترین کار برگرداندن این کارگران به شهر و دیار خودشان است
افغانی ها هم اخراج از کشور
Iran (Islamic Republic of)
A M I R
۰۸:۵۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
نه کارگرفصلی و نه غیر فصلی نه برا دولتیا و نه مسئولین مهم بود از قبل و نه الان و نه بعد چون نه درس خوندن نه مدرکی دارن پس اهمیتی نداره براشون که چطور زندگی میکنن.پس هیچوقت دلشون نمیسوزه براشون،فقط جلو دوربین احساس ناراحتی و گفتن پیگیری رو خوب بلدن واینکه طرحی دارن و پیشنهادی و وعده روزهای خوب و خبرهای خوب.همش هم کشکی بیش نیست حرفاشون.
یک کلام ختم کلام هیچ اعتمادی نداریم دیگه به نه مسئول و نه شخص دیگه ای فقط ایشالله خداکمکمون میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
سلام تورا خدا به فکر این کارگر ساختمانی باشید یک روز سرکار هستن یکماه بیکار من خودم یکی ازاین کارگران هستم اجاره نشین هم هستم تورا خدا یه کاری کنید تو این شرایط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
قانونی وضع بایدشودکه این اقشارمهم وزحمتکش جامعه درقبال کارشان حمایت شونددولت به چشم شغل آزادنگاه میکنددرحلیکه درآمداینهامعلوم وباقانون کارگر حداقل حقوق دریافت میکنندومثل شغل آزاددرآمدبی حدومرزنیست درگذشته هم کسی مدافع حقوق شان نبوددرصدبالایی ازاین قشرتاسن 80سال کارکردنددرحالیکه خیلی مشاغل راحترازاینااز40سالگی به بعدبازنشسته میشوندفقط عدالت رعایت شودداروی تمام مشکلات است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
دیگه دیر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
خیلی ها باید در این دنیا چه در آخرت باید جوابگوی این قشر ضعیف جامعه باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
چه عجب یه بار هم درمورد ما بحث شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
چه عجب یه بار هم درمورد ما بحث شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
با احترام کامل به کارگران شریف ، متأسفانه اکثر کارگران فصلی با حضور در پاتوقی مشخص ، بدنبال راههای ناصحیح هستند!
بعنوان مثال :
نهایت سعی خود را میکنند که سر کارفرما کلاه بگذارند و بعبارتی از کار بدزدند !!!
یا اینکه چند نفر میخواهند کار یکنفر را انجام دهند !
همچنین بدلایل مختلف ، نرخ مشخصی برای کارشان قائل نیستند
و هیچکس هم نظارتی بر این امور ندارد !! و ....
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۶:۳۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
چرا افغان ها رو بیرون نمی‌کنند؟؟؟؟ اگه افغانی ها از ایران برن بیرون این کارگران فصلی وضعیت معیشتی شون عالی میشه.
در ضمن اینایی که سر چهارراه ها هستند هیچ کدوم بیمه نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
مگر‌دولت‌کارگر‌را‌به‌چشم‌ادم‌می‌بیند‌دولت‌فقط‌کارمندش‌را‌میبیند‌الان‌نون‌خشک‌هم‌گیر‌نمی‌اید‌‌
Netherlands
اصغر
۰۳:۴۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
خدایا بازهم سپاگذارم، که حداقل یکی به ما بعداز 40سال انقلاب دیده اماای کاش وضع حال وروزمان رایازندگیمان راهم می دید کاش می دید بچه دیابتی منو که دوماه است انسولین ازادمیخرم کاش می دید 5ماه است نتوانستم نیم کیلو گوشت بخرم ، باشه خدایاعدالت شماهم شکر
آخرین اخبار