در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

دو عامل اساسی برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی/ اهمیت آرامش در زندگی چیست؟

یکی از مشکلات جامعه امروزی نبود آرامش روحی و روانی در میان مردم است.

حجت الاسلام محمد امین دریاپیما سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضرورت وجود آرامش در زندگی انسان اظهار کرد: از ضروریات زندگی بشر این است که انسان در زندگی آرامش روحی داشته باشد. گاهی اوقات بیماری در انسان متوجه جسم و گاهی متوجه روح اوست؛ چه بسا بیماری روحی مشکلات و عوارضش بر انسان بسیار بیشتر از مشکلات جسمی باشد. در همین راستا دین در بُعد آرامش روانی و درمان بیماری‌های روحی مدعی است و می‌تواند جلوی مشکلات روحی بشر را بگیرد.

وی افزود: با کمی تأمل در تاریخ مشاهده می‌کنیم که اولیای خدا ممکن است دچار بیماری جسمی شده باشند، اما بیماری روحی در آنان هیچگاه راه نداشت. لذا از ابتدای تاریخ تا امروز هیچ اولیای خدایی پیدا نمی‌کنید که دارای مشکل و بیماری روحی باشد. پیامبر (ص) در روایتی در همین باب می‌فرمایند: «یا عباد اللّه انتم کالمرضی و ربّ العالمین کالطبیب فصلاح المرضی فیما یعلمه الطبیب و تدبیره به، لافیما یشتهیه المریض»؛ بندگان خدا! شما، چون بیمارید و پروردگار جهانیان مانند طبیب و بهبود حال بیمار در گرو توصیه‌های طبیب به اوست نه در آنچه بیمار می‌خواهد و پیشنهاد می‌کند.

دو عامل اساسی در پیروزی بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی چیست؟ /حفظ آرامش و امنیت؛ راه غلبه بر اضطراب و افسردگی

این کارشناس مذهبی با توجه به روایت مطرح شده گفت: این روایت از پیامبر اکرم (ص) اشاره به بیماری‌های روحی دارد در نتیجه اگر بخواهیم در این دنیا زندگی شیرینی داشته باشیم، یکی از ابتدایی‌ترین لوازم آن آرامش روحی است، زیرا انسان ممکن است از لحاظ امکانات مادی در بالاترین حد باشد؛ اما در زندگی‌اش، اضطراب و افسردگی مانع از لذت بردن او می‌شود. در طرف مقابل می‌توان افرادی را دید که از لحاظ امکانات رفاهی در سطح بالایی نیستند، اما از زندگی خود لذت کافی می‌برند.


بیشتر بخوانید


حجت الاسلام دریاپیما ادامه داد: برای اینکه اهمیت آرامش روحی و دوری از افسردگی و اضطراب بیشتر برای ما مشخص شود، به آیه ۱۱۲ سوره نحل اشاره می‌کنم؛ خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ»؛ و خدا بر شما حکایت کرد و مثل آورد مثل شهری را که در آن امنیت کامل حکم فرما بود و اهلش در آسایش و اطمینان زندگی می‌کردند و از هر جانب روزی فراوان به آن‌ها می‌رسید تا آنکه اهل آن شهر نعمت‌های خدا را کفران کردند، خدا هم به موجب آن کفران و معصیت طعم گرسنگی و بیمناکی را به آن‌ها چشانید و چون لباس، سراپای وجودشان را پوشاند.

دو عامل اساسی در پیروزی بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی چیست؟ /حفظ آرامش و امنیت؛ راه غلبه بر اضطراب و افسردگی
وی افزود: در آیه ۱۱۲ سوره نحل، خداوند شهری را مثال می‌زند که دو ویژگی دارد امنیت و آرامش روانی؛ زیرا جامعه‌ای که امنیت دارد و افراد در درون خود آرامش داشته باشند ثمره اش می‌شود چرخیدن موفق چرخه اقتصاد و فرهنگ. در نتیجه ما نیز اگر بخواهیم رشد کنیم و افراد جامعه‌مان بخواهند به حد کمال خودشان برسند، باید امنیت و آرامش روانی را در خودمان ایجاد کنیم. به دلیل اینکه هر انسانی امنیت و آرامش روحی داشته باشد، در تصمیم گیری‌های مهم زندگی خود بهترین تصمیم را می‌گیرد وگرنه دچار اشتباه می‌شود.

دو عامل اساسی در پیروزی بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی چیست؟ /حفظ آرامش و امنیت؛ راه غلبه بر اضطراب و افسردگی

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: در مورد اهمیت امنیت و آرامش در روایات نقل شده است که نعمتی بالاتر از آرامش نیست و خداوند متعال هرگاه مسلمان‌ها دچار آشفتگی شدند، اولین توصیه اش، حفظ آرامش است. به عنوان مثال در جریان جنگ احد هنگامی که پیامبر (ص) جانباز، امیرالمومنین (ع) مجروح و حضرت حمزه شهید شدند، عده‌ای از مسلمان‌ها آرامش خود را از دست دادند و خداوند متعال این طور در آیه ۱۴۰ سوره آل عمران مسلمان‌ها را دعوت به آرامش کرد: «اگر (در اُحد) به شما آسیبی رسید، به دشمنان شما نیز (در بدر) آسیب رسید (پس مقاومت کنید). این روزگار را با (اختلاف احوال) میان خلایق می‌گردانیم تا خداوند مقام اهل ایمان را معلوم کند و از شما مؤمنان (آن را که ثابت است) گواهِ دیگران گیرد و خدا ستمکاران را دوست ندارد».

دو عامل اساسی در پیروزی بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی چیست؟ /حفظ آرامش و امنیت؛ راه غلبه بر اضطراب و افسردگی

وی تصریح کرد: با همه این اوصاف مهم این است که شما آرامش خود را حفظ کنید، زیرا با به هم خوردن آرامش مشکلات مضاعف می‌شود؛ زیرا شخص مضطرب و افسرده هیچ تمایلی برای رفتن به سمت کمال ندارد. شخصی که آرامش دارد با اینکه بار‌ها ممکن است شکست بخورد، این انگیزه را دارد که به سمت هدف برود و پیروز شود.

حجت الاسلام دریاپیما در پایان گفت: نکته دیگری که این روز‌ها بسیار با آن مواجه هستیم و باید به آن توجه کنیم تا امید زندگی را از ما نگیرد، این است که دغدغه روزی نداشته باشیم؛ زیرا روزی ما مقدّر است. البته تلاش و حرکت باید در این مسیر صورت بگیرد و قطعاً در این شرایط اقتصادی همه با مشکلاتی مواجه هستیم؛ اما برای عبور از این مشکلات آن‌هایی موفق هستند و سربلند از این مشکلات خارج می‌شوند که دچار افسردگی و اضطراب نشوند و با آرامش، کار و تلاش مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار