مدیر جهاد کشاورزی بیرجند از افزایش تعداد جوندگان بویژه انواع موش‌ ها در سال‌ های زراعی اخیر خبر داد.

محمدی مدیر جهاد کشاورزی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: جوندگان مضر بویژه انواع موش‌ ها از آفات مهم و خطرناک کشاورزی هستند که به دلیل فراوانی جمعیت و گستردگی پراکندگی و پتانسیل زاد آوری بالا جزء آفات عمومی محسوب می‌ شوند و می‌ توانند سالیانه خسارت بسیار سنگینی به مزارع و باغات وارد کنند.

او با اشاره به اینکه مبارزه با آن‌ ها نیازمند بسیج همگانی تمامی کشاورزان را دارد، افزود: از دلایلی افزایش جمعیت موش‌ها در سال زراعی اخیر تغییرات آب و هوایی، وجود پوشش گیاهی و کاهش یخبندان‌ های زمستانه، فراوانی مواد غذایی در دسترس موش‌ ها در انبار‌ها، افزایش سطح زیر کشت برخی از محصولات باغی و زراعی و همچنین کاهش دشمنان طبیعی مثل مار و پرندگان است.


بیشتر بخوانید


محمدی اظهار کرد: گونه‌ های غالب جوندگان مضر شهرستان بیرجند شامل موش کور، موش ورامین، و تشی (سیخول) است.

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند بیان کرد: روش‌ های مختلف مبارزه با موش‌ ها شامل روش‌ های مکانیکی (از قبیل تله گذاری، آبیاری و غرقاب، شخم زدن و حذف علف‌ های هرز و بقایای گیاهی، خراب کردن لانه‌ها با بیل) و روش‌های بیولوژیکی (استفاده از جانوران شکارچی و دشمنان طبیعی موشها) است.

او ادامه داد: بکارگیری تلفیقی از این روش‌ های فوق در مبارزه صحیح و مناسب و به موقع با جوندگان مضر سبب کنترل تراکم آن‌ ها در حدی خواهد شد که خسارتی به محصولات کشاورزی وارد نکنند.

محمدی گفت: کشاورزان می‌ توانند جهت اطلاع از جدید ترین روش‌ های مبارزه به کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مرکز جهاد کشاورزی شاخنات و همچنین کلینیک‌ های گیاه پزشکی سطح شهرستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.