مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان از حمله آفاتی به نام پارانشیم خوار زرشک و برگخوار زرشک در شهرستان درمیان خبر داد.

ضیائیان احمدی مدیر جهادکشاورزی شهرستان درمیان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: باغات درمیان با آفت مهم پارانشیم خوار زرشک که از قسمت میانی برگ تغذیه می کنند و برگ را بصورت تور درمی آورد روبه رو است.

او با بیان اینکه آفت برگ خوار زرشک از دیگر آفت درختان زرشک است که از برگ‌های جوان تغذیه می‌نماید گفت: حدود ۱۰ درصد از باغات زرشک با این آفات مواجه هستند وسطح آلوده به آفات حدود ۱۰ درصد باغات زرشک می‌باشد.

ضیائیان احمدی گفت: بیش از ۸۰ درصد عوامل خسارت زا در صورت تشخیص در زمان مناسب و مبارزه با آفات امکان کنترل آن‌ها با سموم معمولی وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان با بیان این که طبق قانون عوامل خسارت زا به دو گروه عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند گفت: از جمله خسارت‌های عمومی موش، ملخ و برخی جوندگان است که مبارزه با آن برعهده دولت است.

او با اشاره به عوامل خسارت زای خصوصی مثل برگخوار ها، شته‌ها  ادامه داد: این آفت‌ها جزءعواملی هستند که دولت فقط نقش نظارتی بر آن‌ها دارد، اما هزینه‌های اجرایی آن برعهده کشاورزان می‌باشد.

ضیائیان احمدی در ادامه با بیان این که صندوق بیمه کشاورزی درصورت بروز خسارت‌های محیطی مثل سرمازدگی، گرمازدگی، تگرگ، سیل و... خسارت را جبران می‌کند گفت:، اما به دلیل بروز خسارت‌های کوتاه مدت فصلی به باغ‌ها، صندوق بیمه هیچ گونه تعهدی درخصوص آفات و بیماری‌ها قبول نخواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان تصریح کرد: بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد محصول در اثر آفات از بین می‌رود که این درصد تمامی عوامل خسارت زا و حتی علف‌های هرز را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام / ط ا

نا امیدی کشاورزان درمیانی از محصولات آفت زده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.