سهمیه مرغ تولیدی گیلان چگونه از استان خارج شد؟

مرغ تولیدی گیلان در سایه نبود هماهنگی و نظارت به سمت استان‌های دیگر پر کشید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آرش فرزام صفت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان روز گذشته در حاشیه بازدید از یک کشتارگاه‌ مرغ استان تأکید کرد: سازمان‌های جهاد کشاورزی و صمت به امر تولید، عرضه و توزیع صحیح و جلوگیری از هرگونه اقدام سودجویانه نظارت کنند.

او سهولت در دسترسی به گوشت مرغ و تأمین نیاز بازار را خواسته به حق مردم خواند و افزود: کمبود مرغ در استانی که خود قطب تولید مرغ کشور است، پذیرفتنی نیست.

صف‌های طولانی خرید مرغ در روز‌های محدودیت‌های کرونایی

سهمیه مرغ تولیدی گیلان چگونه از استان خارج شد؟

کمبود مرغ در گیلان و گرانی آن گریبان این استان را گرفته و موجب تشکیل صف‌های خرید مرغ در روز‌های محدودیت‌های کرونایی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در جلسه روز یکشنبه ستاد استانی تنظیم بازار نیز علت برخی کمبود‌ها را خروج مرغ از مرز‌های استان اعلام و تأکید کرده بود: گیلان به رعایت قیمت مصوب گوشت مرغ پایبند است.

سهمیه مرغ تولیدی گیلان چگونه از استان خارج شد؟

فرزام صفت با استناد به گزارش‌های دریافتی از شهرستان‌ها، همچنین علت اصلی کمبود مرغ را برخی ناهماهنگی‌ها در سطح سازمان‌های جهاد کشاورزی و صمت دانست و گفت: تشدید نظارت‌ها اصلی‌ترین راهکار برای پیشگیری از بروز محدودیت در روند توزیع کالا‌های اساسی است.

خروج مرغ از استان، بدون مجوز ممنوع است

ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز پیش از این در جلسه ستاد تنظیم بازار استان با بیان اینکه نظارت‌ها بر بازار، باید مستمر و در همه ساعات شبانه‌روز باشد، از ممنوعیت خروج بدون مجوز مرغ از استان گیلان خبر داده بود.

او با اشاره به لزوم جلوگیری از هرگونه اختلال در بازار گفت: انتظار داریم سازمان جهاد کشاورزی سهم هر تولیدکننده بزرگ را بر اساس نیاز استان اعلام و سازمان صمت نیز کنترل کند که این میزان با نرخ مصوب توزیع شود.

سهمیه مرغ تولیدی گیلان چگونه از استان خارج شد؟

استاندار گیلان به تلاش فداکارانه تولیدکنندگان در شرایط فعلی جنگ اقتصادی و همراهی منصفانه با مردم اشاره کرد و افزود: وجود مشکلات در زنجیره تولید تا توزیع در استانی که قطب بزرگ تولید مرغ است، جای تأسف دارد.

زارع بر ضرورت جلوگیری از خروج غیرمجاز مرغ به استان‌های دیگر تأکید کرد و اظهار داشت: نیمی از تولید استان بر اساس مجوز، بخشی از نیاز استان‌های همجوار و مرکز کشور را تأمین می‌کند، اما شایسته نیست که مردم گیلان با مشکل مواجه شوند.

او تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی بر تأمین نیاز حداقل ۲۵۰ تن مرغ استان، سازمان صمت بر نحوه توزیع و تعزیرات حکومتی بر کشتارگاه‌ها و مبادی خروجی استان نظارت جدی داشته باشند.

تسلط سودجویان بر بازار مرغ گیلان

میرحجت علی اکبرنژاد، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برخی از افراد سودجو به خاطر کمبود مرغ استان‌های دیگر، سهمیه مرغ تولیدی گیلان را خارج از شبکه و به صورت غیرمجاز از استان خارج می‌کنند.

او افزود: گیلان با تولید ۴۵۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه، از مهمترین تولید کننده‌های مرغ در کشور است، اما کمبود مرغ و کاهش جوجه ریزی در استان‌های دیگر موجب شد در چند روز گذشته شاهد کمبود مرغ و صف‌های طولانی برای گرفتن مرغ در استان باشیم.

معاون جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه مشکلی در زمینه تولید مرغ در این استان نیست، ادامه داد: فقط باید نظارت‌ها بیشتر شود.

سهمیه مرغ تولیدی گیلان چگونه از استان خارج شد؟

علی اکبرنژاد با اشاره به اینکه از حدود ۵۰۰ تن مرغ که روزانه در استان کشتار می‌شود، ۲۵۰ تن در داخل استان توزیع می‌شود که باید بر نحوه توزیع نظارت بیشتر انجام شود.

او تصریح کرد: روزانه باید ۲۰۰ تن مرغ از طریق زنجیره‌های تولید و ۵۰ تن از طریق تعاونی‌ها در استان توزیع شود که اگر مرغداری نسبت به عرضه و خروج مرغ تمکین نکرد بر اساس قانون با آن برخورد خواهد شد.

مرغ بر اساس سرانه مصرفی استان به مراکز توزیع تحویل نشده است

فرهاد دلق‌پوش، رئیس سازمان صمت گیلان اما عمده‌ترین مشکل در کمبود مرغ گیلان را عدم تأمین مناسب آن اعلام کرد و گفت: متأسفانه جهاد کشاورزی میزان ۲۲۰ تن مرغ مصرفی در استان را به مراکز توزیع تحویل نداده است.

او افزود: بیشترین آمار تحویل مرغ به مراکز توزیع استان در این مدت ۱۶۲ تن بود که با کمبود ۶۰ تنی در این بخش مواجه شدیم.

سهمیه مرغ تولیدی گیلان چگونه از استان خارج شد؟

دبیر ستاد تنظیم بازار استان گیلان تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده ۷۰۰ تن مرغ منجمد به گیلان وارد شد که ۳۵۰ تن آن توزیع شده است و مابقی در روز‌های آینده در بازار توزیع می‌شود.

لزوم نظارت جدی و مستمر بر زنجیره تولید تا توزیع گوشت مرغ

مسئولان استان گیلان و سازمان‌های متولی دومین تولید کننده مرغ مادر گوشتی در کشور، در حالی از وجود این مشکلات در زنجیره تولید تا توزیع مرغ خبر دارند و اظهار تأسف می‌کنند که گیلانی‌ها در روز‌های محدودیت‌های کرونایی یا از این ماده غذایی محروم شده اند، یا برای تهیه گوشت مرغ مجبور به خرید آن با قیمت بسیار گران هستند یا در صف‌های طولانی خرید مرغ با نرخ مصوب انتظار می‌کشند.

گزارش از: سکینه عاشوری پاشاکی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.